Avatar billede rexfox Nybegynder
29. september 2007 - 00:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan i bruge danske bogstaver i MySQL

Jeg har lidt problemer med min MySQL database, da jeg ikke kan bruge æ, ø og å.

Problemet ligger i når jeg feks. gennem en webform vil gemme noget i databasen som indholder æ, ø eller å, så gemmer den det ikke eller laver sjove tegn istedet.

Jeg ved det ikke er min Apache webserver den er gal med, for et admenlig webside i php kan jeg godt læse php.

Min MySql server er version: 5.0.45 - Tegnsæt og kollationer (Collations) er sat til: utf8

har prøvet at sætte den til utf8_danish_ci men det hjælper ikke, og  latin1_danish_ci hjælper heller ikke.

Jeg har instaleret en WAMP server ved navn AppServ v. 2.5.9 - http://www.appservnetwork.com/

Kan ikke se hvad problemet er, nogen der har en ide...???
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2007 - 01:34 #1
Ja - det er der mange som kan.

Er du sikker på at det er gem og ikke hent der laver ulykker med den danske bogstaver ?

Hvad bliver ÆØÅ til ?
Avatar billede rexfox Nybegynder
29. september 2007 - 23:43 #2
Det var vist en lille fejl fra min side, der skulle ikke stå "Kan i bruge danske bogstaver i MySQL" men istedet "Kan ikke bruge danske bogstaver i MySQL"... Sorry....

Jeg er ikke helt sikker, men den gemmer ikke hvis jeg skriver æ, ø eller å, teksten der efter er væk. Feks. skriver jeg "jeg løber" men den gemmer kun "jeg l". ø bliver til "ø"
Avatar billede rexfox Nybegynder
29. september 2007 - 23:43 #3
gemmer jeg direkte i databasen gennem phpmyadmin bliver "ø" til "ø"
Avatar billede rexfox Nybegynder
01. december 2011 - 14:31 #4
jeg har desværre ikke fået lukket tråden ordenligt og givet point, beklager.