Avatar billede rbc Nybegynder
26. september 2007 - 21:43 Der er 7 kommentarer

Lyd ved DVI til HDMI

Jeg skal have tilkoblet min PC til mit fladskærms TV med HDMI og skal i den forbindelse ud og have mig et nyt grafikkort der understøtter HDMI. Jeg faldt over et grafikkort fra Zotac (8600GT), med en SPDIF og medfølgende DVI->HDMI adaptor. Jeg kan dog ikke se, hvordan lyden kan komme ud gennem DVI stikket og over i HDMI?! Er der nogen der erfaringer med dette?

Jeg er ikke blevet klogere ved at læse de tests/kommentarer, der er lavet af kortet udover at kortet er oplagt i mediecenter løsninger.

http://www.tweakup.dk/article/1263/dk/
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=7657
http://www.itzonen.dk/content/nyhed.asp?newsid=9139
Avatar billede dunkz Nybegynder
27. september 2007 - 09:53 #1
Hvis grafikkorten har DVI udgang og du så vil bruge den følgende DVI->HDMI adaptor, så vil du ingen lyd vinde idet at DVI kun er til billed.. Så ska du enten bruge Optisk eller Coaxial udgang til lyden..
Avatar billede rbc Nybegynder
27. september 2007 - 13:11 #2
Så giver det for mig ingen mening at grafikkortet har SPDIF indgang når lyden ikke kan komme med ud?!
Avatar billede dunkz Nybegynder
27. september 2007 - 13:59 #3
Er det en indgang for sig selv på grafikkortet?? Altså ved siden af DVI portene??
Avatar billede rbc Nybegynder
27. september 2007 - 14:24 #4
Der er en SPDIF indgang på selve grafikkortet, men ikke noget lydudgang bag på kortet
http://hwt.dk/images/literature/9026//IMG_2326.jpg
Avatar billede rbc Nybegynder
27. september 2007 - 15:27 #5
Asus har også et kort som kommer med DVI->HDMI adaptor og de skriver

"DVI to HDMI adaptor (with 5.1 surround audio)" - Nederst på følgende link.

http://asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=1812&modelmenu=1

Det kunne tyde på at lyden kommer med ud gennem DVI stikket?!
Avatar billede dunkz Nybegynder
28. september 2007 - 22:29 #6
Erhm, ja så gir det heller ikk særlig meget mening hos mig :-S
Normalt vil du på ingen måde ku hive lyd ud af DVI, så hvordan det ska forstås med grafikkortet ved jeg ikk. Men du ku jo evt smide en Mail til ASUS og hører om hvordan det ska forståes? For normalt bruger du Adaptoren, når du vil bruge en bruge HDMI indgang på enten Fladskærm, Projektor osv...
Avatar billede dunkz Nybegynder
02. marts 2009 - 14:58 #7
Lige en sen update til det her emne..

Nu har jeg læst lidt på lektien og jeg må desværre undskylde..

Det kan godt lade sig gøre og overfører lyd via den adaptor der bliver snakket om..

Normalt kan man ikke overfører lyd via DVI. Dvs hvis du f.eks bruger et DVI til HDMI stik hvor det sidder sammen..

Men ved at bruge den adaptor, så bruger den nogle af benene til at øverfører lyden videre til HDMI kablet..

Men det kræver vel og mærke at grafikkortet understøtter det..