Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 11:04 Der er 14 kommentarer

Brugere og Windows Server 2003

Hejsa

Jeg har for en skole sat en server op og der kommer 12-13 arbejdsstationer der skal kobles på, og de vil alle køre Windows XP Pro. Serveren er sat op som Domain Server med de tilhørende features (DHCP, DNS, og Active Directory)

Det er meningen at hver elev når de logger på skal have en lille mappe her på serveren hvor de kan gemme forskellige ting på. Derfor har jeg lavet et drev der hedder D: hvor hver bruger har en mappe.

Mit problem er at den første Workstation jeg har sat op, ikke kan komme på serveren eller domænet, og det er selvom jeg har 25 gange har oprettet den bruger jeg prøver med.

Det virker når jeg logger på som administrator, men det er nok fordi der også er en admin bruger på på XP kontoen.

Jeg køre fra vores router ind i gennem det ene netkort på serveren og fra serverens andet netkort til en Switch, og alle computere har adgang til nettet, også dem der endnu ikke er lavet om til XP Pro.

Når jeg sidder på XP maskinen, kan jeg i brugere godt finde den test bruger jeg leger med på server domænet?

-Skal alle elever indtastet på alle XP workstations som brugere, før de kan komme på serveren eller burde det ikke være nok at de er på serveren?

-Er der et bestemt sted man skal koble XP Pro op til serveren?

Håber nogen kan komme med den gyldne løsning da jeg er ved at rive håret af mig selv.

Jensen
Avatar billede venturer Nybegynder
25. september 2007 - 11:10 #1
Jeg tolker det som om at du slet ikke kan melde din XP maskine ind i domænet.
Dette tyder på et DNS problem.

Du skal være sikker på at DHCP er sat op til tildele de rigtige IP sdresser (hvilket lyder til at være tilfældet sker, da de allerede kan komme på nettet via serveren).
Du skal også være sikker på at alle klienter bruger din egen DNS og ikke din udbyders.
Hvis din server har adressen: 192.168.4.1
.. skal alle dine XP maskiner altså også bruge 192.168.4.1 som foretrukket DNS (og KUN den).
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. september 2007 - 11:13 #2
Nu skal jeg forstå det rigtigt. Er det en maskine du har problemer med? Har du prøvet at logge på med denne bruger på en anden XP?
Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 11:21 #3
Netkortet fra Routeren har jeg sat til at få både IP adresse og DNS automatisk.

Netkortet til switchen har IP adresse 192.168.0.1 - Subnetmaske er 255.255.255.0
Ingenting i gateway.
I Preferred DNS står der 127.0.0.1 i den øverste og ingenting i den nederste.

-Skal XP maskinerne så have DNS 192.168.0.1 eller 127.0.0.1?

Jensen
Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 11:25 #4
Til tonygk
Nej har kun lavet denne ene maskine med XP som er med licens, til at starte med og det er den jeg "leger" med som login på serveren. De andre er stadig med XP home og enkelte nye er med Vista Home. Det er meningen at alle maskiner bliver med XP home da det er det vi har købt 15 licenser til. :)

Jensen
Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 11:33 #5
Rettelse licenser er købt til XP Pro :)
Avatar billede tonygk Nybegynder
25. september 2007 - 11:45 #6
Det er næsten kendt fejl i XP. Prøv at melde maskinen ud af domain, genstart og meld den til domain igen. det forudsætter stadigvæk at din DNS virker rigtigt. HUSK.....Der skal også være routning mellem din maskiner som får IP fra dhcp fra routeren til din server
Avatar billede venturer Nybegynder
25. september 2007 - 11:47 #7
DNS på dine XP skal pege på 192.168.0.1
Det er fint af serveren selv peger på 127.0.0.1, men klienterne SKAL bruge din servers IP.
Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 11:58 #8
Jeg har nu prøvet med 3 forskellige brugere jeg selv har oprettet og med samme resultat hver gang.

Men når jeg bruger Administrator så kan jeg komme ind, og det er nok fordi jeg på XP maskinen, har lavet en Administrator konto.
Jeg har prøvet at lave et logon script på serveren til admin kontoen, godt nok med fejl, men jeg får denne fejlmeddelse frem når jeg logger på som Administrator på XP maskinen, så jeg må have en eller anden kontakt med serveren.

Jensen
Avatar billede venturer Nybegynder
25. september 2007 - 12:04 #9
Er maskinen blevet meldt ind i domænet?
Hvis ikke, er dét det første som skal gøres.

Har du på log-on skærmen valgt domænet eller står den til lokal maskine? (CTRL+ALT+DEL, og så klik på "mere" eller hvad knappen nu hedder).
Her skal domænet være valgt og IKKE lokal maskine.
Avatar billede jensen65 Nybegynder
25. september 2007 - 12:16 #10
Ja men det er det også.
Min domæne server hedder Spangeskolen.local, men under domænet ved login på XP maskinen står der kun Spangeskolen uden .local, men det har vel ikke noget at sige, har det?

Jensen
Avatar billede psyclown Nybegynder
25. september 2007 - 12:20 #11
jo det kan det godt have.
skrive spangeskolen.local, genstart, og se om det ikke virker.
Avatar billede venturer Nybegynder
25. september 2007 - 14:15 #12
Der vil almindeligvis kun stå "spangeskolen" ved logon. Dette er helt normalt.
Som du beskriver det, lyder det altså stadig som om at DNS ikke virker ordenligt. Kig lige efter igen at XP peger på den rigtige DNS (192.168.0.1).
Se også efter på serveren at DNS servicen kører efter hensigtgen, og at den har en forward lookup zone kaldet "spangskolen.local", og at denne er fyldt op med en masse records (bl.a. et par under mapper kaldet _tcp, _udp og _sites). Hvis ikke dette er på plads er din DNS ikke færdig konfigureret.
Avatar billede venturer Nybegynder
31. oktober 2007 - 09:35 #13
Fik du det nogensinde til at virke?
Avatar billede jensen65 Nybegynder
07. april 2015 - 09:10 #14
Hej Venturer
Nej men kan se jeg har de 100 ude stadigvæk og dem skal du have. Kan du ikke lave et svar så du kan få dine point. Ved godt det er lidt sent, men vil gerne have dem ud af verden. :)