Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 12:48 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Mennesker på jorden

Hvor mange mennesker har der gennem tiden levet på jorden?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. juni 2001 - 12:51 #1
Det er nok meget svært at svare på.. der har jo ikke været foretaget folketællinger før op 1700-tallet... oh hvordan definerer du mennesker, hvornår går man fra at være dyr til at være menneske?
Avatar billede engrob Nybegynder
08. juni 2001 - 12:54 #2
nil>> Der var da folketælling omkring jesus fødsel.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. juni 2001 - 12:56 #3
engrob >> Ja, men er den registreret nogle steder?

okay 1700-tallet var skudt forkert... men der har levet mennesker på jorden i betydeligt flere år end man har kunne tælle endsige skrive.
Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 13:01 #4
nil.dk->

Ja, selvfølgelig kan man ikke sige præcis hvor mange der har levet på jorden. Det har da ikke noget med folketællinger at gøre.

I dag ved man jo heller ikke præcis hvor mange mennesker der er. Der er jo ikke en mand som går rundt med en blyant og sætter kryds i panden på folk.

Jeg går da ud fra at der findes en beregning. Ligesom man beregnede sig frem til at der var 6 mia i Oktober sidste år.
Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 13:03 #5
nil->

Mennesker....så snakker vi vist om Homo Sapiens ikke?
Avatar billede x-masman Nybegynder
08. juni 2001 - 13:09 #6
mine beregninger siger ca. 21.057.569.125.796.541.145.146.000.000. Passer det ikke meget godt med jeres beregninger?
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. juni 2001 - 13:16 #7
Avatar billede cyber_k Nybegynder
08. juni 2001 - 13:44 #8
x-masman>>jeg tror du har skudt ca 21.057.569.125.796.541.070.000.000.000 ved siden af. Men hvem går op i småting... :o)
Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 13:59 #9
hehe...interessant diskussion.

Findes der en løsning?
Avatar billede padde Nybegynder
08. juni 2001 - 14:01 #10
nej, der har som ikke levet så mange endda. - Der har aldrig været så mange mennesker på jorden som nu -
Det er noget med, men jeg kan ikke huske betemte tal, at halvdelen af de mennesker der nogenside har været på jorden, lever den dag i dag...
Avatar billede padde Nybegynder
08. juni 2001 - 14:02 #11
... og det er jo skræmmende
Avatar billede cyber_k Nybegynder
08. juni 2001 - 14:02 #12
Det gør der sikkert, men det alle svar er bud og ikke konkrete løsninger...
Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 14:04 #13
cyker_K

Ja, man kan selvfølgelig ikke vide det præcis. Men man må da have et cirka tal.
Avatar billede cyber_k Nybegynder
08. juni 2001 - 14:04 #14
padde>>hvilket bringer os hen på ca 7,5 milliarder. Det samme som x-masman\'s tal minus det jeg mente han skød ved siden af.
Avatar billede padde Nybegynder
08. juni 2001 - 14:05 #15
padde og tal (kan ikke regne for fem flade :)
Avatar billede cyber_k Nybegynder
08. juni 2001 - 14:10 #16
*gg*
Avatar billede mgk2 Nybegynder
08. juni 2001 - 14:48 #17
Jeg har fundet tallet på menneskeforskningsinstitutets hjemmeside. De siger 161061273600000000000000.
Avatar billede cyber_k Nybegynder
08. juni 2001 - 14:57 #18
mgk2>>Direkte link tak.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
08. juni 2001 - 18:30 #19
safarimanden >> Mennesker er faktisk ikke af arten Homo Sapiens, men Homo Sapiens Sapiens. Neandertalermennesket var en Homo Sapiens Neandertalensus
Avatar billede barefoot Nybegynder
08. juni 2001 - 18:41 #20
161061273600000000000000 er absolut er urealistisk tal!!!!
Menneskets udvikling følger en eksponential funktion, og da befolkningen for ca. 100 år siden ikke var større end 2,5 mia mennesker kan den aldrig når sådanne høje tal.

Jeg mener at der i alt har levet omkring 12 mia mennesker, men er ikke sikker.
Avatar billede safarimanden Nybegynder
08. juni 2001 - 19:10 #21
mqk->

Det lyder som er rimeligt voldsomt tal.

Jeg vil gerne have et link hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede kartolux Nybegynder
10. juni 2001 - 00:34 #22
Hvad betyder det egentlig? Alle sammen - ud over de 6 mia. stakler, der er tilbage - de er jo døde...
Avatar billede barefoot Nybegynder
10. juni 2001 - 11:48 #23
kartolux => Det betyder hvor mange mennesker som der gennem tiderne  har levet + dem som lever nu.
Avatar billede prodic Mester
10. juni 2001 - 11:51 #24
Det kan vel regnes ud ved, at starte med 2 - og give dem 2 børn i snit hver og en levetid på omkring 50 år - kombinere det med hvornår det normale gennemsnit for 1. barn er.
Hvem regner det ud??

;-)
Avatar billede barefoot Nybegynder
10. juni 2001 - 12:19 #25
prodic => nej ikke helt!
For mange år siden var der mange der døde og derfor var antallet af fødsler meget større end i dag.

Og i nogle kulturer føder hver kvinde mindst 4 børn for at de kan brødføde hinde som gammel. (f.eks. i et land som ikke har pension).

I danmark fødes der under 2 børn pr. kvinde og vores befolkning ville gå tilbage hvis ikke vi havde indvandringen.

Så det holder ikke helt...
Avatar billede prodic Mester
10. juni 2001 - 12:33 #26
Ja men alle de kinesere må kun få 1 nu...
Og lad os så sige 3 i snit, for at gøre joken realistisk.!!
Avatar billede cyber_k Nybegynder
10. juni 2001 - 13:27 #27
Ikke korrekt prodic. De må godt få mere end et barn. Men de opfordres til kun at få 1. Man motiverer dem til at holde sig til dette gennem bonuser og arbejdssikkerhed.
Men du skal tænke på, at det med at få mange børn er der tradition for gennem flere tusinde år. Og det er ikke noget man ændrer på 10 år. Så det er langtfra alle som overholder dette. Mange får desuden flere børn uden at informere myndighederne, netop for at undgå at miste de føromtalte bonuser.
Men kør dog endelig videre med jeres udregning.
Avatar billede prodic Mester
10. juni 2001 - 13:35 #28
Hallo - er der ingen der fatter at det var en joke med henvisning til Adam&Eva...som om at de var de første. ???
Avatar billede cyber_k Nybegynder
10. juni 2001 - 13:36 #29
Næhh...... :o) Så snu er jeg ikke.
Avatar billede safarimanden Nybegynder
12. juni 2001 - 10:21 #30
Ikke for at lyde negativ, men det skal ikke være en hjemmelavet formel. Heltst en autoriseret en af slagsen.
Avatar billede cyber_k Nybegynder
12. juni 2001 - 10:46 #31
Du kan ikke lave en formel for dette. Der er så mange mange usikre faktorer at det er umuligt. Du skal indskrive så mange varialbler at det aldrig ville blive til noget. Levealder, sygdomme (pest og lign), krige, fertillitet osv.

Luk spg.
Avatar billede safarimanden Nybegynder
18. juni 2001 - 10:32 #32
okay, så ikke en formel.

Og selvom der er mange forskellige faktorer som spiller ind, er det vel muligt at give et cirkatal.

Der er da helt sikkert flere en 7,5 mia men mindre end: 161061273600000000000000.

Avatar billede -mundi- Nybegynder
18. juni 2001 - 10:53 #33
du kan finde svaret her...

http://www.prb.org/wf/quickfacts/everlive.htm

men jeg er kan jo ikke garantere for at det er de rigtige tal der bliver givet, men det er ihvertfald mere sikkert end 161061273600000000000000 hvilket må siges at være lige i overkanten :-))
Avatar billede cyber_k Nybegynder
18. juni 2001 - 11:22 #34
Og for de som ikke gider læse hele teksten.

This semi-scientific approach yields an estimate of about 105 billion births since the
dawn of the human race. Clearly, the period 8000 B.C. to 1 A.D. is key to the
magnitude of our number, but, unfortunately, little is known about that era. Some
readers may disagree with some aspects — or perhaps nearly all aspects — of the
table, but at least it offers one approach to this elusive issue. If we were to make any
guess at all, it might be that our method underestimates the number of births to some
degree. The assumption of constant population growth in the earlier period may
underestimate the average population size at the time. And, of course, pushing the
date of humanity\'s arrival on the planet before 50,000 B.C. would also raise the
number, although perhaps not by terribly much.
Avatar billede cyber_k Nybegynder
18. juni 2001 - 11:23 #35
Jeg synes dog det lyder utroligt højt. Men forfatteren af teksten er med garanti mere habil inden for dette område end jeg.
Avatar billede barefoot Nybegynder
18. juni 2001 - 13:43 #36
Et mere realistisk tal.

\"So, our estimate here is that about 5.5 percent of all people ever born are alive today. That\'s actually a fairly large percentage when you think about it.\"

100% = antal_mennesker_i_dag / 5.5 *100% <=>
100% = 6 mia / 5,5 * 100% <=>
100% = 120 mia

Virker faktisk slet ikke så dårligt.
Personligt troede jeg at tallet lå et pænt stykke under 20 mia....

Avatar billede nil.dk Nybegynder
29. juni 2001 - 11:36 #37
luk ?
Avatar billede barefoot Nybegynder
29. juni 2001 - 11:47 #38
tjaeh...