Avatar billede benjiee Nybegynder
24. september 2007 - 15:50 Der er 15 kommentarer

installere xp home på ekstern harddisk og boot fra den på ibm x23

Harddisken gik ned på min gamle ibm x23
har købt en ny(WD Scorpio 160 GB)
Formateret den i to(30 GB fat32, og resten NTFS)
Lagt win xp home ind på 30 gb partitionen.
Ved opstart siger den operativ system ikke fundet.
I bios kan jeg se at den finder harddisken.

Så kommer spørgsmålet:
Skal der lægges nogle bestemte filer ind på harddisken for at cpmputeren kan boote op på den?
Eller er der en anden måde at installere xp på?

Har ingen dock, ingen diskettedrev og kan desværre ikke få den til at boote direkte fra usb cdrom drevet. Hvorfor ved jeg ikke. Understøttelse af usb boot er valgt i bios?
Håber nogle kan hjælpe derude. Er ved at blive skør over ikke at kunne installere xp på maskinen!
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2007 - 19:26 #1
Jeg tror at dit problem skyldes at installationen har placeret startfilerne på din oprindelige harddisk eller var den fjernet under installationen
Avatar billede off-line Nybegynder
24. september 2007 - 19:52 #2
Kan dit bundkort boote op med USB, som 1.ste boot?
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2007 - 20:07 #3
Halloooooo, Still alive ???
Avatar billede benjiee Nybegynder
26. september 2007 - 00:30 #4
når jeg formaterede harddisken var det med en ekstern USB til IDE konverter fra min stationær. Derefter lavede jeg partitionen. Til sidst lagde jeg hele xp-home cden ind op fat32 partitionen. Så der er ingen installation endnu.
Angående boote fra USB skulle det være en mulighed men jeg har ikke kunnet få det til at virke og ved ikke hvorfor.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 22:10 #5
Hvorfor gør du det så omstændigt? Når du vil installere fra din WinCD, kan du
formatere og slette eller oprette partitioner alt det du vil.
Hvis windows ikke kan finde harddisken, er det enten fordi, det er en Sata, og
dit bundkort er så gammelt, at der er brug for en Sata driver, eller at du har
kablet forkert. Derudover kræves ingen andre driver. Når de ting er i orden, og
din CD/dvd også er det, skal du kunne installere fra CD drevet.
Hvis det er en Sata disk, og du ikke har diskettedrev, er der også råd for det.
Avatar billede benjiee Nybegynder
01. oktober 2007 - 22:52 #6
Tak for jeres kommentarer men jeg tror ikke at jeg har været god nok til at forklare problemet- Beklager.
Når jeg lægger XPCDEN ind på harddisken så er det jo fra min stationære PC og ikke fra min laptops. Derfor kan jeg jo ikke installere den endnu. Det er ikke en SATA harddisk da den jo så ikke ville passe med min bærbar. (Den bliver stukket ind i siden af den bærbare ibm. Det ender nok med at jeg må opgive den eller købe en dock til den- Desværre.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:17 #7
Ja jeg har faktisk et forståelses problem her:) Har du kopieret hele WinCDén
ind på en harddisk, eller har du kopieret en Partition fra en stationær til
en laptop? eller hvad?
Avatar billede benjiee Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:53 #8
jeg har kopieret hele WinCd'en ind på den nye harddisk
Når jeg sætter den ind i den bærbare siger den "Operativ system ikke fundet"
Går jeg ind i bios kan jeg se at den genkender/ser harddisken
Avatar billede off-line Nybegynder
02. oktober 2007 - 00:24 #9
Hvis man kopierer en harddisk, og sætter den ind i en anden computer, hvis
chipset ikke er nøjagtig magen til, altså en anden type bundkort, så kan
harddisken ikke læses. Det kan nogle gange reddes med en "repair" Jeg har
selv prøvet det tre gange. De to gange gik det godt nok, den tredje gang gik
det sådan, at computeren kørte ulideligt langsomt, så det er et forsøg.
Hvis du vil forsøge, kan jeg give dig recepten.
Avatar billede benjiee Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:26 #10
det vil jeg gerne prøve
Avatar billede off-line Nybegynder
03. oktober 2007 - 15:00 #11
Ok, kommer her:
asgotbo
"Repair"

Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.

DENNE GANG SKAL MAN VÆLGE "R" FOR REPARATION. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
-------------------------------------------------------------------------

Hvis man flytter en harddisk med styresystem til et nyt bundkort, med
et andet chipset, skal man ikke forsøge at starte windows, men bare boote
op på winCDén, og køre en "Repair". Når windows så er startet op, skal
man huske at installere den CD, som hører til bundkortet, og som inheholder
alle de nødvendige driver.
Det går sommetider godt, med at flytte en HD på den måde, men ikke
altid. Det kan konflikte, så det må komme an på en prøve, i det
enkelte tilfælde. Computeren kan f.eks. blive uudholdelig langsom.

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen. Eller finde nogle af dem på en hjemmeside.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. oktober 2007 - 15:25 #12
Var der noget som lykkedes?
Avatar billede benjiee Nybegynder
07. oktober 2007 - 17:08 #13
er ved at forberede bryllup så jeg har rygende travlt. Skal nok give en tilbagemelding når jeg har forsøgt det om det virkede.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2007 - 18:25 #14
Stadig bryllupsforberedelser??
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2007 - 23:24 #15
Lad være med at lægge spørgsmål på Eksperten, når du ikke gider følge op:(