Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
23. september 2007 - 20:14 Der er 20 kommentarer

Hvad kræver en god hjemmeserver?

Jeg har længe leet med ideen om at få min egen server til min hjemmeside da jeg nok kommer i pladsnød det sted jeg er hostet nu..

Men er der en serverhaj der samtidig kan skrive forståeligt dansk ;-) der vil forklare hvad en rigtig god hjemmeserver kræver?

Jeg tænker på selve maskinen, styresystem, internethastigheder, og evt. hvad det skulle koste jer at sætte den op?

Håber på gode svar...
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2007 - 20:28 #1
Det er svært at svare på uden at vide meget præcist hvad der er involveret og hvordan risikoen ser ud.

Hvad er kravene til din oppetid
Hvad er krav til backup
Har du brug for transaktions kontrol
Hvad med sikkerhed.

Alle disse spørgsmål og flere til kan pege på alt lige fra en arbejdsstaion der er promotet til server til et server cluster hvor alt er dubleret og sikret i alle ender og kanter.

Jeg kan lave en server fra 3.000,- kr. og op til flere millioner, det er rent et spørgsmål om hvad serveren skal lave og hvilke krav der stilles til den
Avatar billede zagger Juniormester
23. september 2007 - 20:39 #2
Du kan jo evt. starte med at bruge en gammel computer hvis du har sådan én stående. En webserver kræver ikke den helt vilde maskine.
Da jeg startede med at lege med webserver brugte jeg en 350MHZ, 256 Ram, med Windows XP. Den kunne nemt klare det.

Og så kan du prøve at kigge på denne guide om den kan hjælpe dig igang.
http://nemli.dk/websindled.php
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
23. september 2007 - 20:41 #3
Bufferzone.. tak fopr dit svar... men må indrømme at jeg ikke fatter halvdelen af det du skriver...

Hvad er kravene til din oppetid - den er oppe 24/7/365
Hvad er krav til backup - hvordan og hvorledes?
Har du brug for transaktions kontrol - hvad er det?
Hvad med sikkerhed. Mener du firewalls?
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
23. september 2007 - 20:45 #4
Hvor smart er det at oprette serveren på den PC der skal kodes, og arbejdes på...
Avatar billede zagger Juniormester
23. september 2007 - 20:49 #5
Det burde ikke have noget at sige. Du kan godt bruge serveren til at kode på også.
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
23. september 2007 - 20:58 #6
dvs. at jeg risikofrit kan oprette en hjemmeserver på min arbejdspc midlertidigt.. For med den fart mit projekt har på så er 4 giga plads ikke meget (største pakke hos One.com)

Jeg skal bare være helt 110% sikker da jeg helst ikke vil miste noget på min pc...

Kan jeg så gøre det sådan at jeg har min alm. maskine på drev C, drev E laves til server og alt materiale til HP lægges på et tredje drev uden at der sker noget...
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2007 - 21:05 #7
At en server er oppe 24/7/365 lyder ikke sandsyneligt, f.eks. skal du genstarte hvergang du opdaterer den, hvilket giver nede tid og de fleste windows servere skal genstartes en gang i mellem, Med 24/7/365 mener jeg altid oppe, hele tiden, skal aldrig genstartes, går aldrig ned, diske kan skiftes mens systemet køre osv osv osv, her er vi normalt ude i en server til over 100.000,-

transaktions kontrol handler om økonomiske transaktioner og trækning på konti, flytning af penge og den slags.

Med sikkerhed mener jeg bl.a. firewalls, men også hardening af servere, sikring af applikationer, konfigurations kontrol, change kontrol og den slags.

Hvis vi taler et professionelt system, så koder man ALDRIG på produktions serveren, dels tager compilering mange ressourcer og vil en gang imellem halte serveren helt og dels er risikoen for stor.
Avatar billede zagger Juniormester
23. september 2007 - 21:09 #8
Alt hjemmesideindhold skal ligge i den mappe som du installerer webserveren i. Det kan godt være at man kan lave det smartere i stil med det du skriver, men så langt rækker min viden ikke...  :)
Jeg har min webserver til at ligge på C-drevet, og så bruger jeg Simple Backup Tool
http://nemli.dk/hent.php?navn=Simple%20Backup%20Tool
til at lave backup af hele webserveren en gang i døgnet.
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
23. september 2007 - 21:18 #9
Buffer... Nej jeg kan godt se at den ikke kan være oppe hele tiden... Det må du meget pardon ;-)

Der skal ikke bruges rigtige penge på siden så trans. kontrol er vist ikke nødvendigt..

Uhh.. Nu du siger firewalls.. Jeg bryger Sygate Firewall, og ad aware 2007 og AVG 7.5 til spyware.. Det vil selvf. blive installeret på selve servermaskinen...

Hvordan laver man hardening på servere og al den slags du skriver om? og er der mulighed for at du vil forklare det lidt nærmere.. Du kan sagtens få flere point for det..

Zagger - må jeg have lov til at tilføje dig til min MSN? Jeg er altid glad for dygtige mennesker jeg kan spørge til råds..
Avatar billede zagger Juniormester
23. september 2007 - 21:24 #10
Det måtte du gerne hvis jeg brugte MSN, men det har jeg aldrig gjort og kommer sikkert heller aldrig til. Men der er jo også masser af dygtige folk her på eksperten, som der gerne hjælpe dig.  :)
Avatar billede olebole Juniormester
23. september 2007 - 21:35 #11
<ole>

At administrere en server kræver en hel del indsigt. Mon ikke, du skulle holde dig til en host indtil videre - og så måske på længere sigt selv sætte dig ind i tingene? Du kan f.eks. sagtens få over 300 GB for 40 kr. om måneden

/mvh
</bole>
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2007 - 22:24 #12
En sygate firewall er en personlig firewall lavet til en personlig computer kaldet en PC. Når vi taler server er sygate ikke nok, efter min mening, så skal der rigtig sikkerhed til, især hvis der skal hostes systemer som andre mennesker betaler for.

Hardening er ikke noget man bare gør, der findes flere guides og de præcise handlinger afhænger meget at om vi f.eks. taler windows, linux ,IIS eller apache

Som Ole skriver, så kræver det indsigt at administrere en server, isæe hvis man gør det med et professionelt formål og skal tjene penge på de services der udbydes
Avatar billede zagger Juniormester
23. september 2007 - 23:25 #13
Han skriver jo at det er en hjemmeserver til sin egen hjemmeside han gerne vil have sat op. Det lyder ikke til at være til et professionelt formål, så der er jo ingen grund til at gøre det mere indviklet og uoverskueligt end det er...  ;)

Han kan prøve at sætte Apache op på sin egen Windowsmaskine, og se om det er nok til hans behov. Til det behøver han ikke at sætte sig ind i ret meget.

Men hvis det skal være mere professionelt, og med sikkerheden i top, så giver jeg jer ret i at det er bedre at finde et ordentlig webhotel.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. september 2007 - 23:39 #14
Du har selvfølgelig ret langt hen af vejen, men hvis du har behov for egen server, så er det vel fordi de relativt billige hostede løsninger ikke er nok, og så bevæger vi, i hvert tilfælde i min verden, over i noget mere alvorligt og professionelt
Avatar billede zagger Juniormester
24. september 2007 - 00:00 #15
Det kan du selvfølgelig have ret i. Men så er der jo også os, (mig), der bare synes det er sjovt selv at lege med webserver, og ikke bekymrer sig om den ekstra strømregning...  :)
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
24. september 2007 - 00:08 #16
Må altså lige rette jer lidt, drenge.. er nu af hunkøn men hvor skulle I også vide det fra... ;-D

Jeg må surfe lidt på nettet efter hosts og så se at få læst lidt mere inden jeg begynder på noget jeg med garanti vil fucke op..

Hvem vil have point?
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 00:16 #17
"Det lyder ikke til at være til et professionelt formål, så der er jo ingen grund til at gøre det mere indviklet og uoverskueligt end det er..."
- det gør sandelig ikke situationen mindre indviklet ... jeg havde nær sagt tværtimod!

Hvis man på sin personlige computer har en offentlig server kørende - eller har en offentlig server kørende på sit lokale netværk - så skulle jeg i hvertfald nok vare mig for at have personlige ting kørende på samme net uden væsentlig indsigt!
Ikke lige i dét miljø, jeg ville være tryg ved at køre mine bankforretninger - blot for at nævne et enkelt eksempel  ;o)
Avatar billede zagger Juniormester
24. september 2007 - 00:20 #18
Hehe sorry. Det plejer jo mest at være hankøn der roder med servere. Men håber da at du finder en løsning der virker. :)
Avatar billede olebole Juniormester
24. september 2007 - 00:20 #19
Jeg bruger selv http://www.servage.net/ til en del løsninger. Der er mange features, man sjældent ser i den prisklasse - og sålænge, der ikke er tale om top-professionelle løsninger, er jeg ganske udmærket tilfreds.
Det er dog klart, man ikke lægger et site til 15.000.000 kr. under den slags hotel  :)
Avatar billede c-lectic-a Nybegynder
25. september 2007 - 22:11 #20
Tak skal I have for svarene.. Dem der vil have point kan poste et svar...

Her til den første får vi indkøbt nogle RAM blokke til min gamle maskine og så laver vi en server på den og smider den online på Struernet...