Avatar billede lademan Novice
23. september 2007 - 10:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cookies på webside - go / no go?

Kære eksperter

Jeg har brug for jeres ekspertise. Jeg er blevet kontaktet af en besøgende fra vores organisationswebside. Vedkommende mener, at det er useriøst af os at bruge cookies på hjemmesiden. Han har slået cookies fra i sin browser.

Vi vil jo gerne overholde tilgængelighedsstandarderne og have en brugervenlig hjemmeside. Så er hans kritik berettiget, eller skal han bare vænne sig til, at det er sådan, det foregår i dag (det var min første indskydelse)?

På forhånd tak.
Avatar billede showsource Seniormester
23. september 2007 - 10:14 #1
Hvis der er brug for at holde styr på brugeren, kommer man ikke uden om cookies.
Er det blot for at vise noget tekst/billeder kan det nok betegnes som "useriøst", men personligt synes jeg at det er ham som er "useriøs"
Avatar billede showsource Seniormester
23. september 2007 - 10:16 #2
eneste anden mulighed, så vidt jeg ved, er at bruge et unikt id i url på hvert link, men det giver jo ikke særlig pæne url's, og kan evt. medføre en sikkerhedsrisiko på f.eks. brugersider
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. september 2007 - 10:26 #3
Det kommer selvfølgelig an på så meget.

Jeg synes fx det er dumt, at man ikke kan se en hjemmeside, bare fordi man af den ene eller anden grund ikke accepterer cookies. Er det en webbutik, så kan man ikke engang se varerne.

I det øjeblik man så bestiller varer, så kan der være et argument for at bruge en cookie til at hjælpe med at identificere brugerens indkøbskurv - hvilket man så kan fortælle brugeren på dette tidspunkt.

Men vil man være helt sikker på ikke at afvise reglementerede brugere, skal man jo overveje mange ting, cookies, javascript, oma.
Avatar billede lademan Novice
25. november 2007 - 16:31 #4
Mange tak for hjælpen! Da der ikke er nogen, der har afgivet svar, lukkes tråden.