Avatar billede runebadune Nybegynder
22. september 2007 - 02:35 Der er 59 kommentarer

windows vista vs. windows xp

Hej

Der har sikkert været lignende spørgsmål tidligere, bear with me!

Jeg er ved at erhverve en ny computer. Jeg vil gerne vide, om der er nogen effektmæssig forskel på at køre windows vista sammenlignet med windows xp...(fx om vista kan udnytte computerens kapacitet bedre)..

Jeg kører xp for tiden og er egentlig tilfreds, men når jeg køber en ny pc med meget bedre ydelse, vil jeg gerne have, at den kører optimalt!

Mvh Rune
Avatar billede gurly Praktikant
22. september 2007 - 06:20 #1
kører optimalt, skriver du, det er da vist ikke lige det ryg vista har fået
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. september 2007 - 08:54 #2
Tjaa – det jeg har oplevet indtil nu, er at Vista er en resurse høg uden lige. Samtidigt er alt i Vista låst – smart nok sikkerhedsmæssigt til den alm. bruger, men temmelig unhandy, hvis du som de fleste af os fumler lidt rundt med konfigurationer og ”alternative” programmer etc. De fleste ændringer ( low levle) du prøver at lave i Vista er væk igen efter en genstart, hvis du overhovedet får lov til at lave dem. Du får dig lidt af et kultur chok, hvis du skifter. Det er ikke som at gå fra 2000 til XP.

Professionelt vil jeg overhovedet ikke overveje det endnu – mine kunders maskiner bliver på XP Pro noget endnu.

Vista er en god nok ide grunlæggende, men jeg ville vente til en service pack 2, så det får rettet lidt flere lus og inkompatibilitet med at overveje at migrere.  Så hvis det ikke er et krav og hvis du er godt tilfreds, hvor så overveje det? If it ain’t broke – don’t fix it ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 09:52 #3
Hvis man direkte har behov for DirectX 10 (til spil), som kun kommer til Vista, eller har brug for at benytte mere end 3-3.5 GB RAM, skal man over til Vista.

Ellers er der sådan set ikke nogen fordele ved Vista.
Der er dog en del ulemper, som pbj_dk også kommer ind på.. og så skal du ikke regne med, at alle dine programmer virker på Vista.

Min anbefaling er, at blive ved Windows XP, så længe du kan, og som minimum indtil Vista får Service Pack 2.

Jeg vil nok foretrække XP, selv efter Vista har fået Service Pack 2.. mest fordi jeg ikke synes om begrænsningerne i Vista, og den måde den virker på.

Det er som om Microsoft har tænkt "Hvordan kan vi irritere brugerene mest?", og derefter lavede de Vista.
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 10:01 #4
Ikke alle drivere ril ekstern hardware er skrevet ordentligt endnu så hvis du kunne vente et år med Vista ville det være optimalt
22. september 2007 - 10:02 #5
Mht ServicePack til Vista - så skal der vel være en ServicePack1 først ?

"Det seneste jeg har hørt omkring en SP1 til Vista er 1. februar 2008."
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 10:06 #6
dr1_larry> Ja :-)

Service Pack 1 kommer (forhåbentligt) før Service Pack 2..

Hvis man venter til Service Pack 2, er der blevet rettet flere fejl og mangler (patchet, opdateret) ved Vista, hvilket skulle gøre den mere sikker og mere stabil.

Ideen er at vente til Service Pack 2 udkommer (hvilket er om lang tid).. da der så har været "tilstrækkelige" rettelser til Vista.
22. september 2007 - 11:25 #7
... og der kommer faktisk/sansynligvis en ServicePack3 til XP FØR ServicePack1 til Vista ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. september 2007 - 13:36 #8
"bear with me" = bjørn med mig... GGGG
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 14:07 #9
selvfølgelig er der problemer med et nyt os. Hvis de unge mennesker kan huske da win95 kom, var der også problemer. Du skal da ikke vente til sp2 men vælge xp,vista linux eller noget helt andet og ta' den derfra
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 14:08 #10
sp2 til viste er sendt i beta til ca 10000 brugere
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 14:09 #11
sp1 selvfølgelig
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 16:25 #12
Tjah... Jeg har ikke mindre end 3 maskiner der køre vista, og de problemer nogle taler om er hos nogen de kender der har hørt at.... Jeg kender mange der køre vista, og de har heller ikke de store problemer. Men jo, de er recourcekrævende, men hvad angår stabilitet, har jeg ikke et eneste ondt ord om vista. Jeg har heller ikke haft de store problemer med software. Du skal såmænd bare logge ind som adm. selvom microsoft anbefaler noget andet, og så ellers bare køre derud af.
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 16:27 #13
Som sascha selv skriver i et af indlægene, så startede problemerne allerede med win 95, og vil vel nok følge windows altid. Det er som om at windows brugere er bange for noget nyt, nu de lige knap nok har lært det sidste der kom på markedet. 2000 og XP var da ellers også et par kameler at sluge for mange.

Altså: Prøv noget nyt: Prøv noget nyt! :-)
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 17:08 #14
Hørt hørt
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 17:24 #15
Tak sascha. Det er lige som dem der kører i en gammel Polo, og kigger efter en Porsche, og kommenterer: hvad skal han med sådan en. Tjah.. det bedste svar jeg kan komme med er: Fordi han kan:
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 17:28 #16
præcis......Xp holder ikke evigt heller ikke vista
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. september 2007 - 17:55 #17
Ha, ha - har da hørt på CW, at der allerede er en afløser til Vista på tegnebordet hos Microsoft.
-->>justrace - nej, jeg har ikke hørt det fra fremmede, men mærked det på de nye maskiner mine kunder køber ( som har Vista) og hvor mange problemer vi har med at få dem til at køre stabilt mod f.eks NOVELL eller UNIX servere - for den sags skyld Windows 2003 servere. Så ja, de private jeg kender OG som køber ny office 2007 pakke, dropper alle deres gamle spil og kun anvender MS mediaplayer, har det fint med Vista :-D
... det er bare os andre der "lider". Men sådan er det jo med nye OS'er. Det tager som regel forbi SP1 og SP2, før alt rigtig funker.
Avatar billede runebadune Nybegynder
22. september 2007 - 18:14 #18
Tak for de mange svar.

pbj_dk har en pointe med "alternative" programmer. Jeg må jo desværre indrømme at jeg har en del ulovligt software, jeg bruger meget på min pc. Men igen: bear with me, jeg er studerende og med licenser og software, ville det løbe op på 100 000 kr for lovlig sofware for 1 pc..
Så hvis vista ikke vil køre mine crackede programmer, er det udelukket...

justrace: "prøv noget nyt".. Ja, men er microsoft netop ikke kendt for at "afprøve" deres programmer på brugerne? Der er vel en grund til at der er service packs (xp pro var jo først optimalt da sp2 kom).. Så er det ikke historien der gentager sig med vista?
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 18:25 #19
Jo, selvfølgelig. Men hvis man regner den kode der er skrevet om i bogstaver, vil du så kunne sige dig fri for en slåfejl hist og her? Tænk på det svarer til en roman på flere millioner sider! Jeg kender godt alle de "sikkerhedsfejl" der har været fundet, og det er da heller ikke særlig godt, men hvor mange har direkte haft problemenerne helt inde på livet? Ikke ret mange hvis vi regner procent. Mange af de sikkerhedshuller vi taler om svarer til at der i et vejkryds mangler en ud af de hajtænder der normalt er mindst 10 af ved hver vej i det enkelte kryds. Prøv bare at gå til Cisco-forum og se at de "kloge" på bare det der svarer til en A4 side kan lave af fejl. (Undskyld cosco-folk, men kunne ikke laDE VÆRE, MEN TIL UNDSKYLDNING ER JEG SELV EN AF JER.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. september 2007 - 18:26 #20
--> runebadune ... hertil kommer at DRM systemet er standard i Vista, ikke kun på mediaplayer men som filter generelt. Har du noget "sjovt downloaded" musik eller video, bliver det blokeret. ... ville bare nævne det. ( ikke at jeg har den slags - huuuu? )
Og ja, måske lidt overdrevet kritik af Vista. Kender faktisk en del private, der bare bruger den til Internet og alm. dokument håndtering, som er rigtig glade for den. Men de fumler jo heller ikke rundt med deres PC'ere, som vi andre gør ;-)

Kast du en XP på den nye maskine EFTER du har flået den std monterede VISTA ud. Der er heldigvis stadig fuld support på XP drivere fra maskine producenterne endnu – også på de nyeste ;-)
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 18:28 #21
NU HAR DU IKKE FLERE UNDSKYLDNINGER. KØB DEN VISTA OG DEL POINT UD: :-)
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 18:30 #22
Om ikke andet så for at få styr på dine licenser.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. september 2007 - 18:42 #23
--> justrace. Jow, du har helt ret. Tiden til pirat OS'er er forbi. - og ja, et nyt OS SKAL have fejl - andet ville være ulogisk. Det er jo mennesker, der har lavet det. Jeg er bare så selvisk, at jeg lader alle de andre finde dem først ( diskussionen om SP's)inden jeg gider beskæftige mig med dem selv - eller hos mine kunder, der ikke gider betale mig for at finde MS fejl. Så endelig Vista hos flest mulige, så vi kan få rettet fejlene. ... bare ikke hos mig ;-)

--> runebadune
Den nye 2007 Office pakke ( privat/studie ) er 1/10 så dyr som den professionelle  store pakke - så du får faktisk "studenter" rabat. Du må så undvære de programmer ( udover WORD), du faktisk kan bruge til noget. Så MS tænker da på, at du ikke har råd til at give ca. 8000,- får en Office pakke? Kan du se logikken? - ellers trænger du godt nok til briller. :-D

.. anbefaler dig stadig at blive på XP pt.
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 18:49 #24
Hvilke programmer  i office 2007 stud. mangler du, pbj_dk
Avatar billede runebadune Nybegynder
22. september 2007 - 19:02 #25
office pakken er ikke lige det store problem....

Jeg bruger en del grafiske programmer der er temmelig dyre.. et af dem koster fx (med licens) 30 000 kr...

Jeg tror jeg vil satse på xp, jeg er jo også tilfreds med det.. mit spørgsmål var egentlig meget med tanke på det, som det thesurfer svarede

"...har brug for at benytte mere end 3-3.5 GB RAM, skal man over til Vista."

justrace: yes, tid til at dele point ud.. hvordan er gør jeg egentlig det? :P
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
22. september 2007 - 19:06 #26
--> justrace
???? - hvor studere du?
Office SharePoint - mange uddannelses steder anvender den nu.
Outlook - Windows mail ( Vista) er jo ubrugelig, hvis du vil linke mails til dokumenter og omvendt ( categorize ) i een oversigt på et projekt.
Access - Mange projekt styringer på uddannelsessteder anvender dokumentlinkede Access databaser.

... og så er resten skrællet, med grimme reklamer for professionel pakken, når du trykker på en inaktiv funktion.

Men den her diskussion hører vidst til i en ny tråd :-)
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 19:51 #27
Jeg aner ikke hvordan man gør med pointene, jeg ved heller ikke hvad man kan bruge dem til.

pbj_dk: Jo, sharepoint er dyrt, men fordi de bruger dem på uddannelser er vel ikke nødvendigvis ensbetydende med at jeg, som almindelig bruger skal betale licens for det, for at andre der har noget at bruge det til, kan købe det billigere. Jeg syntes (ikke møntet på alle her) at der er en generel holdning til at alt er for dyrt. Tjah, og Bill Gates er blevet rig af det, men A.P. Møller er også blevet rig af alle de Corn Flakes han har sejlet hjem til mig, og et par stykker andre. Der er bare den forskel at han ikke er så synlig i hverdagen. Jeg, og mange af os almindelige kunne også nøjes med en Mayland kalender, og en notesblok, meeen... Tilbage til et tidligere indlæg her på tråden, hvorfor ikke en porsche frem for en Polo? Ja, nemlig, den er jo dyr. Ok, lidt, men man får jo altså det man vil betale for.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 20:03 #28
justrace>
..og hvis man ikke betaler, får man ingenting.. eller noget i den stil.. eller whatever.. :-)

Anyways.. Som sagt er min anbefaling at beholde XP, med mindre at der direkte er behov for ting kun Vista kan klare.

Emnet "XP vs Vista" er blevet bragt op en masse gange.. man skal bare søge..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 20:06 #29
PS: Skulle nogen være i tvivl om hvordan man bruger Eksperten, er der en fin vejledning her:

http://www.expfaq.dk
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 20:24 #30
Tak, endelig. Min pointe er nemlig lige det. Har vi noget at bruge alt i XP til, eller win95? Jeg syntes også selv godt om XP, men Vista er s'gu da blæret. Som barn samlede jeg også på glansbilleder, men til hvad? Næh, vis din Vista til svigermor, så får du lov til at rende med Prinsessen. Og mangler du lige lidt ram en sjælden gang i mellem, så smækker du bare en lille 4gb memmorystick i siden på pc'en, så er den klaret. Held og lykke med Vista, det kører bare. Jeg installerede Vista på en Toshiba, og den eneste driver der ikke var korrekt, spurgte Vista, da maskinen startede første gang, om ikke den lige skulle fikse det. Ok, svarede jeg lidt skeptisk, men lidt efter (8 sek.) ville den gerne genstartes, og så kørte alt. ALT, også de ting man normalt først skal installere drivere til og derefter tilslutte.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 20:34 #31
justrace> Her har du din glans!: http://www.crystalxp.net/galerie/en.id.130.htm

..og så til XP.. :-)
Avatar billede runebadune Nybegynder
22. september 2007 - 20:36 #32
"Hvordan accepterer eller afviser jeg et svar? >Det gør du ved at markere brugernavnet i boksen til venstre, og klikke på enten Accepter eller Afvis. Disse står lige over det felt hvori du skriver dine indlæg."

Jeg aner faktisk ikke, hvad der menes med det.. jeg kan ikke "markere" et brugernavn, kun klikke på det, så kommer der en boks frem med "vis brugerinfo" og "giv karma"... Og hva er det for en boks, der bliver snakket om? "disse står lige over det felt hvori du skriver dine indlæg"... Det er ikke så tydeligt formuleret!

hm
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. september 2007 - 20:40 #33
runebadune> Jeg er enig med dig i at rækkefølgen er forkert..

Men du får faktisk svaret hvis du læser hele svar-delen:

http://www.expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 20:41 #34
>Rune: Du skal først bede dem, som du vil give points om at lægge et "Svar" - for man kan ikke acceptere en "Kommentar".
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 20:45 #35
1 min. for sent. :(  Ville bare forsøge at hjælpe runebadune, da jeg har "luret" med i debatten :)
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 20:50 #36
Ok, mit svar er vel ikke til at tage fejl af, det er Vista. :-) Tak for linket "thesurfer".
Avatar billede sascha Nybegynder
22. september 2007 - 21:43 #37
Ulovligt software. tsk tsk ingen points hrt. tak
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. september 2007 - 22:58 #38
sascha?

ulovligt software???

Er det http://www.crystalxp.net/galerie/en.id.130.htm du tænker på?
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 23:03 #39
j_s: Undskyld jeg blander mig. :( Tror det er dette sascha henviser til: "Kommentar: runebadune 22/09-2007 18:14:57"
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 23:16 #40
enya: Jeg håber du har ret. :-)

Jeg behøver nu forøvrigt heller ikke det der simili, det er da smart, men ville nok bruge den Vista Ultimate (med original Produktnøgle) jeg har liggende i skuffen. :-)

Jeg ville heller ikke klæde mig ud som bums, jeg ville drikke mig fuld og være bums. Øh.. bims hedder det hvistnok. ;-S
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 23:22 #41
>justrace: Jeg skriver udtrykkeligt, at "jeg tror osv..." og undskylder at jeg blander mig..!
Det du skriver med "klæde dig ud som bums osv..." forstår jeg desværre ikke meget af.. sorry :(
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 23:25 #42
Sorry - pointen manglede.. :( Jeg håber da at sascha vil korrigere mig, hvis jeg troede forkert..?
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 23:36 #43
Undskyld enya, det var kun den øverste linie der var til dig. Den med similien var til det der "crystalxp". Bumsen var for sjov, jeg mente bare at jeg ikke gider klæde min XP ud som Vista, det kører maskinen jo ikke bedre af, jeg ville bruge rigtig  Vista. Det er sjovere når det er den ægte vare, hvilket jeg , måske lidt kejtet, forsøgte at illustrere.
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 23:40 #44
>justrace: Tak - SÅ fattede jeg det med "bumsen og simili".. *G*
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 23:43 #45
En kort oversættelse af ordet "simili" = efterligninger. Tilføjelse til det med "Bumsen". Det må da være sjovere at være fuld end bare lade som om.
Avatar billede justrace Novice
22. september 2007 - 23:46 #46
Tak enya. Troede lige jeg havde brændt fingrene.
Avatar billede enya Nybegynder
22. september 2007 - 23:48 #47
>justrace: Nej da, overhovedet ikke.. :) Skulle bare have det penslet ud.. *GG*
Avatar billede sascha Nybegynder
23. september 2007 - 09:52 #48
22/09-2007 18:14:57 - den er da tydelig. Så står jeg af
Avatar billede sascha Nybegynder
23. september 2007 - 09:53 #49
co-adm burde lukke spøtgsmålet
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. september 2007 - 13:23 #50
sascha - lad mig slå fast at jeg sagtens kan følge dig :) men....
En ting er at indrømme at man har ulovligt software på sin pc, en anden ting er hvad spørgsmålet handler om.
Og da spørgsmålet i bund og grund ikke handler om det ulovlige software, har coadmin ingen hjemmel til at lukke spørgsmålet.
Avatar billede sascha Nybegynder
23. september 2007 - 15:58 #51
john_stigers) Ja du har selvfølgelig ret
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
23. september 2007 - 19:04 #52
... skal vi alle sammen komme videre i en anden debat/tråd? :-D. Tror runebadune pt har fået det råd, han ledte efter og justrace har fået vist, han er glad for Vista og ikke for pirat udgaver af XP. STAY ON TOPIC, Guys !!!!
Avatar billede enya Nybegynder
16. december 2007 - 15:58 #53
Lukketid...???
Avatar billede enya Nybegynder
05. januar 2008 - 17:41 #54
Lukketid...???
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2008 - 18:05 #55
Troede den tråd var glemt. :-)
Avatar billede enya Nybegynder
05. januar 2008 - 18:12 #56
Det er den vist også af spørger..! Jeg forsøger bare at rydde lidt op.. :)
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2008 - 18:41 #57
Ok, den ligner ellers lidt den fra nytårsaften. [:o))
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
05. januar 2008 - 19:15 #58
LUKKE TID ;-)
Avatar billede enya Nybegynder
29. januar 2008 - 00:51 #59
Lukketid...!