Avatar billede Henry Poulsen Mester
19. september 2007 - 21:25 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan VBA makro slette sig selv ?

Min Excel-fil beregnes, formateres og gemmes af VBA kode gemt i filen. Lige nu sætter jeg ved programkørsel et mærke, som bevirker at makro ikke kan køre igen i samme fil. Men uanset dette kommer ved fil-åbning spørgsmålet: Vil du åbne med makro?.
ER der en måde, hvorpå jeg kan undgå dialogboksen med spørgsmålet?
Hilsen Henry
Avatar billede mugs Novice
19. september 2007 - 21:28 #1
Er det ikke et spørgsmål om at ændre sikerhedsniveauet i Funktioner > Makro > sikkerhed.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
19. september 2007 - 21:38 #2
mugs har ret. Det er et spørgsmål om sikkerhedsniveauet, som skal være sat til lav, hvis du ikke vil have ovenstående advarsel (medmindre man sætter certifikat på sin kode og derefter accepterer den såkaldte udgiver som en sikker udgiver/kilde). Advarslen har ikke noget at gøre med, om der bliver kørt en makro ved åbning eller ej, men er en advarsel om, at der findes makroer i filen og at man derfor skal være sikker på, at filen kommer fra en pålidelig kilde, før man åbner den.

Og ja i øvrigt til dit spørgsmål i overskriften. Du kan godt få kode til at slette sig selv :-)
Avatar billede innoteck Nybegynder
21. september 2007 - 12:26 #3
HVORDAN får man så koden til at slette sig selv? :-)
Avatar billede kabbak Professor
21. september 2007 - 12:34 #4
Avatar billede innoteck Nybegynder
21. september 2007 - 12:44 #5
tak!... :-)
Avatar billede Henry Poulsen Mester
21. september 2007 - 22:28 #6
Hej med jer, mugs, word-hajen, innoteck og kabbak
Jeg vil helst ikke ændre sikkerhedsniveau.
Det med certifikat forstår jeg ikke rigtig endnu. Jeg har vist læst et sted, at certifikatet skal fornyers efter hver ændring af koden, det bliver tungt.
Men koden kan jo slette sig selv, som word-hajen og kabbak nævner. Og ved at bruge kabbaks link. havde jeg straks koden. Og det virker perfekt. Kan der være nogen ulemper ved det?
Vil I sende et svar, og er det ok. at jeg deler points?
Tak for hjælpen
Hilsen Henry
Avatar billede kabbak Professor
21. september 2007 - 23:23 #7
Om der er ulemper, ved jeg ikke, da jeg aldrig har brugt koden, men du får et svar fra mig ;-))
Avatar billede mugs Novice
22. september 2007 - 04:38 #8
Hvis andres svar var mere til hjælp, afstår jeg gerne fra point.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. september 2007 - 11:05 #9
Et certifikat skal ikke ændres, hver gang man ændrer koden. Kun hvis den, der ændrer koden, ikke har "nøglen" til det certifikat, som er sat på (eller certifikatet er udløbet).

Der er ikke umiddelbart nogle ulemper ved at bruge koden til at slette sig selv, men du skal være opmærksom på, at der - som der står i linket - skal være Trusted access to Visual Basic Editor. Dvs. at hvis det skal virke på andre pc'ere end din egen, skal du sikre dig, at der også er trusted access på de maskiner; så i en eller anden grad ændrer du sikerheden alligevel. Jeg forstår dog godt, at du ikke vil sætte sikkerheden til lav.
Avatar billede Henry Poulsen Mester
23. september 2007 - 21:32 #10
Til word-hajen: får jeg et svar fra dig?
Til mugs: jeg vil stadig helst ikke ændre sikkerhedsniveau.
Hilsen
Henry
Avatar billede mugs Novice
23. september 2007 - 21:50 #11
OK - Du afviser blot mit svar.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. september 2007 - 21:56 #12
Tak for tilbuddet, men jeg har ikke givet andet svar end mugs.