Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. september 2007 - 14:41 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Linksys WLAN-router skal genstartes flere gange dagligt?

Mit trådløse netværk er meget ustabilt. Eller, mere præcist: det mister forbindelsen til nettet efter kort tid (måske et par timer). Vi har et par bærbare og en stationær computer, der tilgår nettet trådløst og de mister forbindelsen flere gange om dagen. Selve kvaliteten af forbindelsen er glimrende, der er fuld skrue på signalet og min anden stationære computer, der kører med kabel direkte i routeren er altid på nettet.

For at få forbindelsen igen skal vi vælge 'Reparer forbindelse' og håbe på vi får en IP. Gør vi ikke det, skal routeren genstartes og så virker det som regel i noget tid igen.

Min router er en Linksys BEFW11S4 og den er opdateret med seneste firmware. Jeg kører med WPA og netværket er sikret med MAC-tabel osv. og når den kører, ja så kører den fint. Men, den mister som sagt forbindelsen meget ofte. Hvordan kan det være??

Fra den computer, der tilgår nettet via kabel i routeren, kan jeg fint komme ind på opsætningen af routeren på 192.168.1.2 og min Fullrate DSL-adapter er på 192.168.1.1. Jeg havde tidligere Cybercity og problemet var nøjagtigt det samme.

Hvad gør jeg for at holde forbindelsen stabil? Det er temmeligt belastende ikke at kunne stole på at den upload man er i gang med (fx. billedbestilling) måske går kold fordi routeren ikke kan holde forbindelsen længe nok.

Al hjælp er højt værdsat.
Avatar billede nva Praktikant
19. september 2007 - 14:48 #1
Har du prøvet at skifte kanal og måske se på om der kan være noget 'støj' fra omgivelserne?
Avatar billede nva Praktikant
19. september 2007 - 14:53 #2
http://www.eksperten.dk/spm/790091 og http://www.pcworld.dk/art/7200?page=1 Måske kan de give dig et tip om hvor fejlen skal findes.
Avatar billede neoman Novice
19. september 2007 - 14:56 #3
Hvis du har noget elektronisk/elektrisk tæt på, så kan det dræbe routeen indimellem.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. september 2007 - 15:10 #4
Jeg har prøvet at skifte kanal flere gange ja, men uden held. Jeg prøver lige at læse dine links nva og vender tilbage.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. september 2007 - 15:19 #5
Ved nærmere eftertanke, så prøver jeg lige at skifte kanalerne igennem og ser effekten over et par dage. Jeg prøver også lige at adskille routeren så meget som muligt fra kabelhelvedet under skrivebordet. Tak for tippene indtil videre!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. september 2007 - 15:00 #6
Jeg tror faktisk det har hjulpet - jeg er ved at skifte kanalerne igennem og se om nogen skulle være mere stabile end andre og det ser faktisk umiddelbart sådan ud. Jeg har desuden fjernet den lidt fra pc-kabelhelvedet under bordet, så jeg vil gerne dele pointene mellem jer, hvis I lige lægger et svar. :-)
Avatar billede nva Praktikant
20. september 2007 - 15:03 #7
Fint :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. september 2007 - 15:21 #8
Helt stabilt er det ikke endnu - jeg røg lige af igen. :-( Men, det er helt sikkert bedre. Har I andre tips i ærmet, så kast dem endelig på banen. Hvad er sandsynligheden for at det er min router, der har været problemet fra starten - altså defekt? Den er vel ca. 3 år gammel efterhånden og problemet har altid været der og i forskellige setups - det er bare blevet virkelig tydeligt efterhånden som der er koblet flere computere på.
Avatar billede neoman Novice
20. september 2007 - 22:39 #9
Det eneste tip er at kigge på ting man ikke mistænker: DECT telefon, trådløs mus/keyboard transmitter, evt køleskab/skærm/ eller til og med en computer selv. Nogle ting er ikke ordentligt afskærmet fra fødslen, og nogle ting kan generere lidt flere emissioner med alderen - især skærme. Nogle routere mere følsomme end andre, så det eneste for en router med "nykker"  er at holde den lang væk (1 meter +) fra al anden elektronik
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
24. september 2007 - 17:25 #10
Som neoman påpeger - check, at antennerne står lodret, så du får størst mulig udstråling. Trådløs er grundlæggende gammeldags radio og har derfor de samme problemer. Placer derfor routeren så højt som muligt og i hvert tilfælde ikke nede i en dynge rod af ledninger på gulvet.

Kig også ind på www.linksys.com og hit seneste firmware opdatering til din router. Stort set dem alle sammen er kraftig opdateret, efter Cisco købte dem. Tror det vil give mere stabilitet  ;-)