Avatar billede holmes2 Nybegynder
18. september 2007 - 21:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Pivot problem med flere kolonner

Hej

Jeg er foreholdvis ny til pivot tabeller, og har et problem som jeg ikke kan få løst.

Det er en undersøgelse af nogen kundedata. Jeg har hentet noget data ind i excel med sælgernavn, email, telefonnr, adresse osv. Ved siden af har jeg lavet kolonner til at checke om det er korrekt email (TRUE or FALSE), en kolonne med check af tlfnr. (TRUE or FALSE)osv.

Nu vil jeg behandle denne data i en pivot tabel. Det jeg behøver er at checke hvor mange fejl hver sælger har i deres indtastning. Altså om de har skrevet korrekt email,telefonnr og adresse.

Jeg trækker sælger navn ind i ROW FIELDS og derefter EMAIL CHECK (med TRUE or FALSE resultater) ind i COLUMN FIELDS og DATA FIELDS, så får jeg en fin liste over hvor mange TRUE og hvor mange FALSE + en GRAND TOTAL ud for hver sælger. Dette funger fint.

Så kommer problemet: Nu vil jeg jo gerne have samme for telefon og adresse ved siden af, men når jeg flytter TELEFON CHECK over i COLUMN FIELD og DATA bliver det noget være rod. Nogen som ved hvordan dette gøres? Er det helt fejl måde jeg prøver at behandle data? Skal jeg evt til at lave en pivot for hver DATA CHECK?

Håber I forstår mit spørgsmål ;-)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
18. september 2007 - 21:40 #1
Om jeg forstår dine data korrekt, så skal du lave en pivot for hver hvis det er telefon ensidigt og email ensidigt du er efter.
Jeg kunne dog forestille mig at et såkaldt filter på dine data ville være simplere og lettere at bruge i dit specifikke tilfælde. Menu > data > filter > autofilter. Så kan du for de enkelte variable vælge hvad du vil se; false for tlf, false for tlf kombineret med false for email osv. Du kan også summere antallet af linjer med formlen =subtotal(9;range) hvor 9 står for sum eller du kan bruge 2 for count.
Håber det kan give lidt inspiration.
Hilsen  Luffe
Avatar billede holmes2 Nybegynder
18. september 2007 - 21:59 #2
Hej

og tak for dit foreslag...

Jeg har prøvet lidt med dette, men vil meget gerne have en pivot tabel. Målet med det hele er at lave en nem oversigt over hvilken sælger som klare sig bedst (flest korrekte indtastninger). Jeg vil nemlig fra Pivot tabellen lave udregninger i % så vi nemt kan se at Hans har 90% korrekte email og 85% korrekt tlf.nr ved siden af Grethe som har 89% email og 87% mobil tlf.  Hvis du forstår hvad jeg mener?
Avatar billede be_nice Juniormester
19. september 2007 - 06:35 #3
Hej holmes2,

Jeg vil foreslå at du laver en autosummering af dine data (antal poster) og ud fra dette får lavet dine beregninger på 1 ark for hvilke fejlmarginer sælgerne har.

Efterfølgende kan du benytte en grafisk visning af sælgernes mål - selvom pivot tabeller er fantastiske til mange ting, kan du hurtigt løbe i problemer med visning af data, således at det hele bliver uoverskueligt.

Håber at dette bringer til nærmere en løsning på din opgave.

Mvh.
Be_Nice
"Hver for sig kan vi alle en smule - men sammen kan vi det hele :o)"
Avatar billede holmes2 Nybegynder
19. september 2007 - 08:40 #4
Hej be_nice og luffe

Okay jeg opgiver mit pivot projekt og prøver på en anden måde.

Læg et svar hvis I ønsker point :-)
Avatar billede be_nice Juniormester
19. september 2007 - 09:50 #5
Hej igen,

Hvis vi ikke bidrager med en brugbar løsning, skal du naturligvis ikke give point.

Skulle du ende med at kunne bruge min idé, kan du give point som du synes - eller kan du tage dem selv.

Håber at du finder en god løsning.

Mvh.
Be_Nice
"Hver for sig kan vi alle en smule - men sammen kan vi det hele :o)"
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
20. september 2007 - 00:05 #6
Sig til om du får problemer med autofilter eller subtotals.
// Luffe