Avatar billede mborg Nybegynder
18. september 2007 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

automatisk opdatering af kildedata til graf i Excel

Hej!

Jeg arbejder med en graf i Excel, hvor kildedata hver dag bliver større. Hvordan kan jeg automatiserer min graf, så jeg får hele kildedataet med uden at skulle tilrettet det manuelt i grafen?
Avatar billede nemlig Professor
18. september 2007 - 17:28 #1
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, idet ændringer i kildedata automatisk vil ændre i grafen.
Avatar billede nemlig Professor
18. september 2007 - 17:30 #2
De automatiske opdateringer kan dog være slået fra under Indstillinger, hvor der så opdateres manuelt med F9.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
18. september 2007 - 21:29 #3
Som jeg forstår det er ændringen ikke så meget i data, men at du f.eks. får en ekstra dag, en ekstra kolonne med hver dag.
Mig bekendt kan du ikke oprette en graf så den selv kan regne ud af du putter en ekstra kolonne ind den følgende dag og du kan ikke bare definere hele rækken ud til IV idet alle så vil komme med i grafen, men følgende workarounds har jeg benyttet mig af:
- istedet for at definere grafen som A1:A25, så navngiv området og brug denne i grafen så er det denne range du skal ændre istedet for ... kan være ligeså tung som at opdatere grafen; lidt en smagssag
- inden du opdaterer med nye data indsætter du det antal kolonner ekstra som du ved det nye data vil fylde mere. Vel og mærke indenfor den gamle range, således at området for grafdata udvides med det ekstra nye antal
- du har hele tiden dit område til grafen til at dække f.eks. ca.10 ekstra kolonner end du regner med at bruge. Når så du kopierer dine data ind og det viser sig der er otte tomme kolonner, så hide'r du disse og de kommer så ikke med i grafen.
Håber ovenstående kan være til inspiration.
Hilsen Luffe
Avatar billede rosco Novice
19. september 2007 - 01:14 #4
Det kan godt lade sig gøre.
Kan dette evt hjælpe dig på vej

http://processtrends.com/pg_dynamic_charts.htm

http://www.tushar-mehta.com/excel/newsgroups/dynamic_charts/

Ellers søg på nettet efter, Dynamic Charts
Avatar billede mborg Nybegynder
19. september 2007 - 12:29 #5
Rosco, det var lige hvad jeg havde brug for tak! Jeg overfører pointene
Avatar billede mborg Nybegynder
19. september 2007 - 12:30 #6
dvs. der er noget med du skal give at svar?? som jeg skal godkende
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
20. september 2007 - 00:00 #7
Hej mborg.
Sad til et møde i dag, hvor en kollega viste mig brugen af offset kombineret med counta - lige netop hvad du skulle bruge - og som jeg skulle til at skrive til dig, men kan se du allerede har fået løsningen. Så blev vi begge klogere i dag :o)
Hilsen Luffe
Avatar billede rosco Novice
20. september 2007 - 11:08 #8
Et svar fra mig