Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
18. september 2007 - 02:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opsætning af dual channel ram på mit bundkort Asus P5WDG2 WS PRO

Hej.

Jeg har for nyligt købet en ny computer.
Jeg har følgende bundkort:
Asus P5WDG2 WS PRO
Jeg købte 4 x 1GB DDR2-800 ram til den.

Når jeg starter op, finder den fint 4gb ram.
1) Hvordan ser jeg hvad frekvens de kører med ?
2) Hvordan sætter jeg dem til at køre dual channel ? Og i såfald, vil den skrive at jeg kun har 2gb ram under opstart ?
3) Jeg er klar over at xp ikke kan bruge mere end 3gb ram, det er derfor jeg gerne vil have den til at lave de 4gb ram om til dual channel så jeg har 2 gb i stedet for. Kan det lade sig gøre ?
Avatar billede peet-49 Novice
18. september 2007 - 07:31 #1
Dual giver også 4Gb, de ses i dual som 4GB, hvor single ses som 4x1Gb, vil du have OS til, at vise alle 4Gb skal du have en 64bit version af SP indstalleret.
Avatar billede heltfin Nybegynder
18. september 2007 - 07:37 #2
system 32bit kan bruge 3gb ram
system 64bit kan bruge 4gb ram
det har ikke noget med at køre dual channel
for dual channal bruge samme memory installeret per channal ( DIMM_A1+DIMM_A2= DIMM_B1+DIMM_B2)
Avatar billede thatorien Nybegynder
21. september 2007 - 18:13 #3
DualChannel gør ikke at der kun er halvdelen, ved 2x2GB vil du stadig have 4GB. Det er ikke ligesom RAID1, men derimod lidt ligesom RAID0 :)

heltfin: 64bit kan bruge 17.179.869.184GB ram, ikke kun 4Gb :)
Avatar billede thatorien Nybegynder
21. september 2007 - 18:14 #4
Hov, glemte frekvens.
hvis du ikek vil ind i bios og se det, eller du ikke kan se det på postscreen, så hent cpu-z og se det deri http://www.cpuid.com/cpuz.php
Avatar billede peet-49 Novice
24. september 2007 - 08:28 #5
Kan ikke lige se, hvorfor du afviser mit svar?
Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
24. september 2007 - 14:31 #6
Det var også et okay svar, men fik ikke besvaret hele mit spørgsmål, ligesom jeg gjorde af thatorien.