Avatar billede morf4r Nybegynder
18. september 2007 - 01:43 Der er 6 kommentarer

lave UTP kabel til telefonstik

Hej
Jeg er lige flyttet i lejlighed og her har vi et problem:

I muren er der et afskåret UTP kabel, men intet telefonstik til modemmet. Hvordan får jeg brugt det UTP kabel således at modemmet kan bruge telefon forbindelsen?
Jeg er ikke en ekspert mht. UTP kabler, så når der snakkes om "4-par", er blå+blå/hvid = 1 par? og hvilke par skal jeg bruge for at få det til at virke? :)
Avatar billede riversen Nybegynder
18. september 2007 - 07:02 #1
farverne er blot for at gøre det nemmere at samle kabler på bestemte måder i hver ende. I princippet er det ligegyldigt hvilke par du bruger så længe det er samlet rigtigt.

Almindelig analog telefoni og dermed også modem bruger kun de 2 ledere, som skal sidde i midten af stikket, så hvis du synes grøn og blå er flotte farver vil jeg foreslå du bruger dem ;).
Avatar billede riversen Nybegynder
18. september 2007 - 07:05 #2
Du kan også samle enderne som et rigtigt netkabel: http://www.brinck.dk/patch.asp

Lav som nr. 1 i begge ender. Det vil også virke til telefoni, da det er de samme ledere i midten i begge ender.
Avatar billede morf4r Nybegynder
18. september 2007 - 11:17 #3
Ligenu er der intet "hoved" på utp kablet, da jeg ikke kan finde ud af at lave det, så jeg har bare afisoleret de 8 kabler og leget lidt med det da jeg ikke anede hvad det var (er vant til rød grøn gul sort kabel).
Faktisk er jeg slet ikke klar over om der er et signal i utp kablet (er som sagt lige flyttet ind i lejligheden), så kan jeg teste det på en måde? evt ved at holde de afisolerede stykker på et telefon-hanstik, og hvilke på hvad? :D
Avatar billede riversen Nybegynder
18. september 2007 - 20:08 #4
hvilke er jo svært at sige, eftersom vi ikke ved hvilke der er sat hvordan i den anden ende
Avatar billede morf4r Nybegynder
18. september 2007 - 23:13 #5
men hvis jeg samler det med en tang til formålet, så må jeg bare prøve begge kombinationer, da en af dem bør virke mht. telefon og adsl?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2007 - 06:48 #6
så laver du bare som nr. 1 i begge ender.