Avatar billede cardiac Nybegynder
17. september 2007 - 23:11 Der er 6 kommentarer

Computer til musikproduktion

Hejsa

Jeg står og skal købe en stationær computer, som primært skal bruges til musikproduktion - især mixing, så er ret krævende, når der bruges mange plug-ins. Jeg regner med at bruge mit eksterne FW lydkort (M-audio 1814).

Nu er jeg desværre ikke så meget inde i, hvad jeg skal kigge efter. Jeg tænkte derfor, om nogen af jer måske kunne hjælpe?!

Jeg har desværre et max. på ca. 5000kr., og det er inkl. skærm.

Håber, I kan hjælpe..
Avatar billede a1a1 Novice
17. september 2007 - 23:28 #1
skal du bare bruge en 15 skærm (alm. crt)? (en fladskærm koster hutigt 2000 kr.)

alt vil jeg mene kan bruges da "musik behandlingen" foregår på din "M-audio 1814" (går jeg ud fra), men ram er godt (mindst 1gb, ved ikke lige hvad en .raw musik fil på 5 min fylder, men du bør have mindst (plus lidt / 512 mb ekstra til windows) til hvad dine audio filer fylder...

Hvad har du nu? og hvad "fejler" den?
Avatar billede cardiac Nybegynder
17. september 2007 - 23:42 #2
Nej, alt musikbehandlingen går over min computer, ikke over mit firewire lydkort. Jeg kører pt. med en bærbar Zepto 4050, 1.6 Ghz Celeron M prosessor, 2 GB ram. Den kan ikke følge med, når jeg har mange plug-ins kørende.

Det skal lige siges, at jeg arbejder med Wav-filer, 24bit og min. 48000HZ. Normalt har jeg op til 20 spor kørende, hvilket tilsammen fylder omkring 400-600mb. Jeg kan sagens afspille alle sporene, det er først når jeg begynder at bruge diverse plugins, som delay, reverb, comp. osv., at min nuværende computer begynder at stå af (dvs. at cpu'en konstant komme op på de 100%).

Jeg har ikke plads til en crt-skærm, så det bliver nød til at være en fladskærm.
Avatar billede a1a1 Novice
18. september 2007 - 00:38 #3
så tror jeg du ikke har penge nok (ved ikke meget om musik "krav")

men ER det din processor der har problemer (højreklik på taskbar (den i bunden) vælg egenskaber/properties vælg "tab" performance/(ved ikke hvad det hedder i en dk version), er dit CPU Usage højt? (hvad er det f.eks.?) (når du laver musik)
Når du er i taskmanager vælg "processe" -> vælg view -> vælg Select colums - sæt hak i virtual memory (hvis vm er meget stor bruger den din hd til "ram", og det er ikke hurtigt...

det kommer nok også an på hvordan selve "programmet" er lavet HVIS det er "lavet" til at gemme på din HD så er en bærbar hd nok for langsom
Avatar billede Beach Mester
18. september 2007 - 01:42 #4
1/ Hvis du skal have nogenlunde overblik over projektet mht. både indspildning og mix. så kommer du ikke uden om enten en stor widescreen eller 2 skærme. Dette kan uden problemer være af CRT typen hvilket åbner massere af muligheder for at købe brugte skærme op via nettet eks. QXL.
Disse kan man "næsten" få kastet i hovedet, har selv inden for det sidste år opkøbt 2 21" skærmme der godt nok fylder mega meget på bordet men som samtidig giver overblik over "projektet" hvilket inden for f.eks. musik giver ro og et output jeg vil mene er bedere gennemtænkt end noget der er mixet på en 15" smart TFT!

2/ Når du Arb. med rene Wav filer så koster det vældigt på både Dimm og CPU hvilket kræver 3 ting. Hurtig CPU (helst dualcore) + meget RAM (helst dualchanel) og hurtige HDD (gerne RAID) og meget hurtige diske. Hvilke programmer bruger du???

Alt dette koster kassen og du bliver nød til at analysere hvor meget du skal bruge for at tingede køre uden hak og latancy.

Må nok som A1 skriver sige, at dit budget ikke holder og du er bedst tjent med at spare lidt mere sammen hvis du vil have noget grej der holder fremover. Alene indkøb af 2 HDD og DIMM´s til maskinen løber op i 5K penge og dertil skal du så ligge alt andet.

Man kan altid købe noget midlertidigt men dette er en kanon dyr løsning der slet ikke kan sammenlignes med at vente de måneder det koster i produktionen og det udbytte man mister / vinder--->

Hvor mange kontante fordele taber du ved at vente til der er måske 10.000,- på kontoen til indkøb i forhold til at lave / udsende noget midelmådet halv-færdigt junk?????

Hvis du/i ikke ligefrem (læs: det fremgår ikke!) står med pap i hånden der siger at du/i --->SKAL<--- Lev. et færdigt mix inden xx/xx-200X så gør dig selv den rigtig gode tjenelste og vent med indkøb til finanserne tillader at købe det rigtige grej!

Ved godt man gerne vil hurtigt i gang, kunder måske venter og venter, osv osv... Men får en kunde først én gang et dårligt mix så lander resten i deres automatiske indbakke (læs: papirkurv) og hvad får man ud af det??????

//Beach
Avatar billede cardiac Nybegynder
18. september 2007 - 15:44 #5
Jeg har set på denne computer: http://www.mm-vision.dk/default.asp?dvarenr=99100&pc=1&partner=8

Med disse ændringer/ tilføjelser:
Athlon64 x2 4800+ DualCore
2GB DDRII667 PC5400 R
TFT HannsG 19" fladskærm 8ms DVI
Digitus FirewireKort IEEE1394, PCI (3xfirewire)

Det bliver i alt ca. 5000kr.

Tror du/ I, at computeren med denne kombination kan følge med mine krav??

Det skal lige nævnes, at min bærbar egentlig kan følge fint med (med op til ca. 10-15 plug-ins kørende på samme tid). Det er først når jeg bruger især reverb, som er meget cpu-krævende, den begynder at hakke. Som sagt er processoren i min bærbar kun en Intel Celeron M 1.6 Ghz med 2GB ram. Denne stationær burde da være noget/ meget hurtigere. Det skal også lige siges, at jeg på en bærbar bruge en ekstern hardisk (Amitech 250 GB).
Avatar billede Beach Mester
20. september 2007 - 04:27 #6
Tja... Nej... egentlig må det blive et nej fra min side.
Men... Der er altså mere eller mindre umuligt at anbefale det ene frem for andet når vi snakker computer. Kan kun sige at leg med musikfiler kræver monster meget af maskinerne der skal arbejde med tingene.

En Alm. maskine til amatørbrug vil jeg måske kunne samle selv til effektivt brug for omkring 10.000,- minus skærme, lydkort og HDD. Skal vi op i superligaen så snakker vi maskiner der nemt ringer ved det 3-dobbelte.

Men igen igen... Hvilke Prog. skal køres, bruges der både MIDI og Wave samtidig, skal der være mulighed for tilslutning af instrumenter, skal det hele kables op balanceret osv osv osv....

Hvis du vil i gang i morgen så forsøg dig med den maskine du selv anbefaler. Men må sige du senere i produktionen igen vil mangle kræfter i maskinen for at fuldføre et mix der kan sendes videre til prof.

//Beach