Avatar billede boye_the_boss Nybegynder
17. september 2007 - 18:15 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Skifte hardiske ud med større.

Hej

Jeg har en WIN 2003 server.
2 SCSI diske som jeg troede kørte RAID 0, men ved nærmere eftertanke er det nok RAID 1, da jeg ikke har mere harddisk plads til rådighed end værdien på en disk.

Jeg ønsker at skifte harddisk til større, så jeg kan få mere plads på især mit system drev.

Er der nogen der har en god fremgangs måde ?

Mine tanker er hen imod at købe 2 nye større diske, tage et image af den ene eller begge diske og så smide image på nye diske, men så skal jeg jo ud i noget med at ændre partion...er der mon en lettere vej... ?

Jeg har helt klart tænkt mig at checke om det nu er RAID 0 eller RAID 1...men måske kan der svares uden denne information....
Det vigtige er at beholde alle data, ikke at skulle reinstall software og ende med at udnytte de større diske  :-D

Gode råd modtages :-D
(Også gerne om det at tage et image fra en raid disk, eller om der er noget indbygget software i win 2003 til backup der gør det let...)
Avatar billede a1a1 Novice
17. september 2007 - 20:27 #1
og du har ikke mulighed for "bare" at sætte 2 ekstra disks i?
(du skal (bør) køre mindst raid 1 på en server)

det er vist ikke bare at tage et image (mener at f.eks. windows update bruger hd serial til at lave den "kode" der sikre at du kun kan installere/opdatere på en komputer)
Avatar billede boye_the_boss Nybegynder
18. september 2007 - 12:31 #2
Hej

Det er RAID 1, ved nærmere check.

Hvis der ikke er andre muligheder end at tilføje ekstra diske, så må det jo blive sådan....  MEN...hvad nu hvis jeg skulle skifte diske fordi de var defekte...der må da være en måde at gøre det på.

Også en måde hvorpå man kan tage sig et backup IMAGE, hvis nu osv...... eller skal man bare tror 100% på sin RAID 1 løsning......kombineret med lidt bånd backup ?
Avatar billede a1a1 Novice
18. september 2007 - 13:03 #3
hvis en af dine diske (i raid 1 eller 5) fejler sætter du bare en anden i (helst helt magen til, men bare ikke mindre), så burde raid systemet sørge for at "kopiere" de "gamle" data til den nye disk, hvis det er hardware raid (som det fohåbentlig er), sker det under opstart.. Jeg kører selv "altid" med raid 1 (hardware), jeg har en gang "kommet til" at hive et af stikkene ud (til hd) og derefter ville den "rebuilde" raid'et (sker automatisk), har også været ude for at den "mente" at der var forskel på indholdet af disk'ne og der rebuildede den også bare (kører dog xp på den comp. jeg snakker om).
Jeg tror godt at du kan tage et image med f.eks. norton ghost (mener jeg det hedder), men kender det ikke selv... Du kan også sætte mere end to diske til et raid 1 (men så "spilder" du mere plads, men har endnu bedre sikkerhed...)
Båndbackup er meget dyrt og hjælper ikke meget hvis huset brænder og du har dine bånd ved siden af serveren, online backup er nok en smartere og billigere løsning (f.eks. http://saveme.dk/)
Avatar billede boye_the_boss Nybegynder
25. september 2007 - 23:37 #4
Hej a1

Smid lige et svar så deler vi point. Hvis du synes det er okay.
Jeg valgte IKKE at skifte harddisk......men tog lidt simple oprydning samt flyttede page filen., og evt....en dag en usb hdd.
ps,,,,,bånd ryger i brandskab,,,,så nøjes med det.
Avatar billede a1a1 Novice
26. september 2007 - 00:04 #5
;o) svar
Avatar billede a1a1 Novice
26. september 2007 - 00:05 #6
selv om at dine bånd ryger i brandskab så sørg for en gang i mellem at flytte et bånd til et andet sted, specielt hvis det er meget vigtige data..;o)
Avatar billede boye_the_boss Nybegynder
26. september 2007 - 16:31 #7
;-)...tak for tippet :-D