Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 11:46 Der er 18 kommentarer

url i formular med variabler fra tabellen. kan man det?

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at medsende nogle variabler i en url fra en formular. Er det på nogen måde muligt i Access.

Jeg bruger 2007 udgaven.
Avatar billede mugs Novice
17. september 2007 - 11:48 #1
Kan du forklare lidt nærmere. Du vil åbenbart sende en e-mail, men hvad mener du med at medsende variabler?
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 12:04 #2
jeg vil ikke sende mails som sådan. Det er til internt brug i forbindelse med noget hotelbooking hvor jeg vil medsende variabler på dato. Jeg vil så angive dem 1 sted i min formular, og bruge denne variabel til at tjekke flere hoteller.

Et eks. er en url som denne: http://www.booking.com/hotel/hu/king-s.html?aid=303573;label=budapest-xY8m5OvMP*yQCE4*mdeeDgS250437049;sid=3275ff5cfce794dc78d11c6d1d21ed4e;checkin=2007-12-23;checkout=2007-12-28

Det er variablerne checkin og chechout jeg vil kunne definere via formularen.
Avatar billede mugs Novice
17. september 2007 - 12:51 #3
Jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad f.eks. mener du med "at sende". Hvis det er i forbindelse med internettet, må jeg melde pas, det har jeg simpelthen ikke forstand på.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 13:02 #4
ok, prøver på en anden måde.
Jeg har en url angivet i en tabel i access. Den kunne f.eks. se således ud:
http://domain.dk/side.php?variabel=123

Jeg vil gerne erstatte 123 med en dato fra et felt i access, så variablen kan defineres fra access alt efter hvilken post jeg kigger på.

altså noget i stil med at: http://domain.dk/side.php?variabel=Me![dbfelt] men har ingen ide om access kan arbejde med variabler på den måde...
Avatar billede mugs Novice
17. september 2007 - 13:12 #5
Jeg forstår stadifvæk ikke hvad du mener at "at sende", når du ikke vil sende en e-mail. Du kan definere en variabel i din formular og sende en e-mail således:

VARa = Me.email
DoCmd.SendObject acReport, "Hvilken rapport skal sendes", "HTML(*.html)", VARa, "", "", "Emne", "Tekst", False, ""

I ekspertens artikelsektion under access har jeg skrevet en artikel om at sende e-mail.
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 13:18 #6
som sagt vil jeg ikke sende email. Jeg vil blot linke til en hjemmeside hvor variablerne "sendes" med istedet for en fast værdi.

Altså klik på hyperlink i formular -> hjemmeside vises i Firefox eller lign. Men istedet for en fast værdi i en variabel vil jeg have at variablen i mit link defineres ud fra en  værdi i tabellen på den enkelte post...

Kan ikke rigtig beskrive det bedre...
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 13:19 #7
Når jeg siger sende, mener jeg at sende variablen til browseren i det pågældende hyperlink
Avatar billede mugs Novice
17. september 2007 - 13:22 #8
Så er jeg stået af. Har intet forstand på internettet, beklager
Avatar billede -anders- Juniormester
17. september 2007 - 13:24 #9
Hej daniel

Hvis du har en url som dette:http://domain.dk/side.php?variabel=

Kan du i clickeventen for dit datofelt skrive:

Me!URLadresse = Me.URLadresse & "" & Me!MinDato

Hvor feltnavn så skal skiftes ud med dine egne. Jeg er nu ikke sikker på det er det dú vil :o)
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 13:32 #10
Hej Anders
Det er præcis det jeg vil :)
Avatar billede -anders- Juniormester
17. september 2007 - 13:34 #11
well, min metode er nok noget primitiv, men hvis url altid slutter tegnet = vil min metode virke, men slutter den altid med =entalkombination, skal det fintænkes lidt mere
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 14:03 #12
Url vil i dette tilfælde altid ende med:
langURL;checkin=2007-12-23;checkout=2007-12-28

Og så kommer den tricky del. Linket er i en underformular(hotel) til hovedformularen(persondata) men der er en relation imellem dem.

Persondata har et felt kaldet hotel_id som relaterer sig til tabellen og underformularen hotel i nøglefeltet Id

Så er det ikke noget med Me!URLadresse = Me!URLadresse & "checkin=" & Forms![persondata]![udrejse_tidspunkt] & ";checkout=" & Forms![persondata]![hjemrejse_tidspunkt] & ";"

Eller er jeg helt galt på den?
Avatar billede -anders- Juniormester
17. september 2007 - 14:18 #13
Det lyder rigtigt, lige for at forstå det rigtigt:

Du har et datofelt i din hovedformular, når man feks. klikker i det datofelt skal urlen i undeformularen der svare til hotel_id du har i hovedformualren opdateres med denne dato jf, dit sidste indlæg
Avatar billede daniel_d Nybegynder
17. september 2007 - 14:24 #14
ja det er ikke helt ved siden af.

Der er de 2 datofelter i hovedformularen (udrejse og hjemrejse). De skal vælges først og når man så går i underformularen og vælger hotel skal den blot bruge de værdier for hovedformularens datofelter for den pågældende sag.

den skal ikke opdatere url'en, men blot tilføje værdierne når der klikkes på linket.
Avatar billede -anders- Juniormester
17. september 2007 - 14:29 #15
okay, jeg er ikke helt på hjemmebane her, det ville være nemmere at se db, men det er jo ikke sådan lige til.

Prøvt at lade spørgsmålet stå åbnet, der skal nok komme andre på banen :o)
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
18. september 2007 - 19:42 #16
Daniel> hvor langt er du?
Virker det?
Avatar billede daniel_d Nybegynder
18. september 2007 - 20:02 #17
Jeg har ikke lige fået rodet så meget med dette spørgsmål endnu - så svaret må pt være nej, det fungerer ikke endnu. Der er meget arbejde med at lave et nyt system til vores virksomhed, så det fungerer efter vores krav og behov. Denne specifikke funktion har ikke haft top prioritet, men får nok kigget på det i løbet af et par dage
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
18. september 2007 - 20:12 #18
Du må vende tilbage, hvis vi skal hjælpe dig færdig med den.