Avatar billede polaris2000 Nybegynder
07. juni 2001 - 21:58 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lookup syntax driller

Hej.
Jeg har følgende problem:
Jeg har et gammelt regneark med en masse varenumre og priser og masse anden info, der ikke er vedligeholdt. Fra vores hovedselvskab har jeg nu fået et nyt regneark, men de indeholder kun varenummer og pris, og der er kommet flere nye varenumre, så rækkeantallet er ikke det samme.

Jeg har forsøgt med Lookup funktionen, men kan ikke få det til at spille

regnearket består af 2 woorksheets (ark1 og ark2)
men jeg er villig til at klaske dem sammen i 1 regneark.

jeg søger en funktion der ser hvad for varenummer der står i kolonne \"a\", og derefter går over og finder den i kolonne \"ae\" når den har fundet den skal den gå ud -på samme rækkke- til kolonne nr 33(\"ag\") og aflæse den værdi der står i den celle, og dermed skrive det jeg beder om i funktionen:

såden ser det ud:
-a1
varenummer
-b1
funktion der skriver den nye pris
-ae
varenummer
-den pris fra det nye regneark.

Avatar billede alj Praktikant
07. juni 2001 - 22:10 #1
lyser lidt forvirrende, kan du mail filerne ? og evt over tlf
mvh
alj
alan@ishoejby.dk
Avatar billede xelor Nybegynder
07. juni 2001 - 22:11 #2
Formlen skal se nogenlunde således ud og skrives i celle B1.

=lopslag(A$1;$AE$1:$AG$1000;2;falsk)

Referencen $AE$1:$AG$1000 henviser til det område, hvori du har de nye varenumre og priser.
2 henviser til det kolonneindeks i det område du har henvist til (i dette tilfælde er det kolonne 2 af de 2 kolonner du har angivet  som opslagsområde).
$A$1 henviser til den værdi du leder efter, og FALSK henviser til, at den værdi du leder efter står i et IKKE sorteret dataområde og skal være magen til og ikke den der kommer nærmest.
Avatar billede xelor Nybegynder
07. juni 2001 - 22:16 #3
Hvis du bruger en engelsk Excel, så skal formlen hedde

=VLOOKUP(A$1;$AE$1:$AG$1000;2;FALSE)

Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:25 #4
Der findes et hav af forskellige opslagsmuligheder.
Send evt. dit ark til jan_vogt_hansen@hotmail.com så skal jeg se på det.

Jeg samler også gerne en eksempelsamling med de bedste opslagsmuligheder i Excel.
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:37 #5
Det kunne se ud som om, du kunne gøre følgende:
Markér dit dataområde fra A1 til minimum AG1000.
(I stedet for 1000 kan du angive, hvor mange rækker dine varenumre går ned). Navngiv området \"DATA\".

Indsæt så følgende formel i celle B1 og kopier den ned så langt du vil.
=LOPSLAG(A1;DATA;33;FALSK)

Hvis du ikke ønsker at navngive et område kan du i stedet for DATA indsætte $A$1:$AG$1000 i formlen.

Avatar billede xelor Nybegynder
07. juni 2001 - 22:39 #6
Er det ikke lidt overkill at markere alle kolonnerne mellem A og AE ?

Det er da nok at angive kolonnerne AE:AG..!
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:44 #7
Altså: =LOPSLAG(A1;$A$1:$AG$1000;33;FALSK)

Hmm, jeg kommer lidt i tvivl når jeg læser din opgave igen.
Skal der både ske opslag fra kolonne A og kolonne AE?

Forstået på den måde, at man tager varenummeret fra kolonne A og finder det tilsvarende i kolonne AE og slår den tilhørende pris op i kolonne AG, som så overføres til kolonne B.

Avatar billede xelor Nybegynder
07. juni 2001 - 22:48 #8
Det var sådan, jeg forstod problemstillingen.....
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:48 #9
>>> xelor

Vi ved jo ikke rigtigt, hvad der gemmer sig imellem.
Grunden til, at jeg markerer hele området er, at polaris selv angiver \"kolonne 33\" i sin beskrivelse. Hvis de bare var tomme kunne man vel bare slette dem.

Men som jeg skriver er jeg bange for, at der ligger noget mere gemt i opgaven .....
Avatar billede polaris2000 Nybegynder
07. juni 2001 - 22:50 #10
\"Forstået på den måde, at man tager varenummeret fra kolonne A og finder det tilsvarende i kolonne AE og slår den tilhørende pris op i kolonne AG, som så overføres til kolonne B.\"

HELT RIGTIGT forstået

--//til jan//--
jeg har mailet dig filen
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:51 #11
Ok, så har du ret, næsten, for formlen må så skulle hedde:
=LOPSLAG(A1;$AE$1:$AG$1000;3;FALSK)
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 22:53 #12
Fint, jeg kigger lige på den .....
Avatar billede xelor Nybegynder
07. juni 2001 - 22:54 #13
Nå ja....
Det er da mig, som ikke kan alfabetet...:-))
E-f-g....3 kolonner..:-))
Avatar billede polaris2000 Nybegynder
07. juni 2001 - 23:16 #14
--// til Jan //--
jeg har lige sendt en Clean versin, uden skjulte felter
Avatar billede janvogt Praktikant
07. juni 2001 - 23:33 #15
Ark returneret.

Der viste sig flere grunde til, at ovennævnte formler ikke kunne falde på plads.

Varenumrene i kolonne A indeholdt et usynligt mellemrum som ikke var i kolonne AE. LOPSLAG kræver at de helt identiske. Dette problem kunne klares med REDIGER -> ERSTAT.

Derudover var kolonne B, hvor de nye formler skulle stå formateret som \"tekst\". LOPSLAGS-formlerne kræver \"tal\".