Avatar billede _anden_ Nybegynder
14. september 2007 - 14:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cisco 828 - 3 WAN ip adresser

Hej Eksperter

Sidder med en sjov lille opgave som jeg ikke rigtig kan finde noget dokumentation til.

Jeg har

1 stk. TDC Internetforbindelse (2350/2350)
3 stk. WAN ip adresser (1.2.3.x) (1.2.4.x) (1.2.4.x)
1 stk. Cisco 828 router (1 WAN port / 1 LAN port)
1 stk. Swicth
3 stk. Webserver (www.nr1.domæne.dk) (www.nr2.domæne.dk) (www.nr3.domæne.dk)

Jeg vil gerne sætte denne Cisco 828 op til at håndterer de 3 ipadresser - Men jeg kan er lidt i tvivl om hvad der skal gøres, og samtidig kunne lidt dokumentation godt bruges..

Nogen som kan skyde mig igang :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
14. september 2007 - 19:08 #1
Bed TDC om at give dig en WAN IP og så et LAN segment med offentlige IP'er, som du så selv er ansvarlig for at route.
Avatar billede riversen Nybegynder
14. september 2007 - 19:13 #2
hvis de 3 WAN ip'er er på samme subnet, kan du jo også bare smide tdc linien i switchen og sammen med de 3 servere
Avatar billede _anden_ Nybegynder
19. september 2007 - 16:16 #3
Selvom min viden om Cisco er begrænset, så fandt jeg en løsning :-)

I en Cisco 828, kan man tilføje ekstra ipadresser til et interface.Prøver lige at komme med en lille guide i hvordan, hvis der skulle være andre en dag, som sidder med samme problem som mig.

1. Åben dos promt (Start->Kør->cmd->enter)
2. Log ind i routeren (telnet RouterIPadressen)
3. Skriv (enable) tryk enter
4. Skriv (configure terminal) tryk enter
5. Skriv (interface "NavnPåInterface") tryk enter
6. Skriv (ip address "Ipadressen" "Subnetmasken" secondary) tryk enter

Så er adressen tilføjet som en secondary ipadresse til routerens interface på ydersiden. Så skal der bare sættes noget NAT tabel op, hvilke gøres som man plejer.

Håber det kan bruges :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
19. september 2007 - 18:50 #4
he, havde jeg ikke lige tænkt på. Den ligger jo lige til. Man kan også lave noget statisk mapning mellem en ekstern IP og en intern IP