Avatar billede fwskp Nybegynder
12. september 2007 - 19:43 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Flytte DC over på ny server.

Hej
Vi er så heldige at vi langt om længe har fået en ny server.
I den forbindelse skal vi have flyttet DC'en og de dertil hørende roller.
Hvad er den korrekte fremgangs måde at gøre dette på?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2007 - 21:29 #1
Det kommer sandlig an på hvad jeres "tidligere" OS var/er ? og om i skal have "smeltet" flere domæner sammen til et, eller om det blot drejer sig om "hardware" udskiftning... (det er jo klart det letteste)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
13. september 2007 - 08:11 #2
Nå ja :)
Vi går fra 2k3 til 2k3
Det tidligere hardware er bare 2x700MHz p3 og står jævnligt af.
Avatar billede fwskp Nybegynder
13. september 2007 - 08:51 #3
Hov, lige med at holde privat og firma konto adskilt.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2007 - 12:36 #4
Avatar billede marky_dk Nybegynder
13. september 2007 - 18:19 #5
Jeg ville kigge på swingmigration. Det er ikke gratis og er basseret på SBS men får dig fra a til b i netop det senarie som du belyser der og det kan godt bruges til "normale" servere.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2007 - 20:11 #6
jeg mener ikke at der er nogen grund til at gøre det mere kompliceret end nødvendigt, og mener slet ikke at det er nødvendigt med 3-parts software....

Heller ikke selv om du går meget ind for swing  marky_dk    :o)

Gør som Microsoft selv forslår, det er klart det jeg vil anbefale.. og virker det ikke, så kan du bare tænde for den gamle Dc og vupti dit net er oppe at køre igen.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
14. september 2007 - 07:34 #7
Hej Henrik Svendsen.

Godt set at jeg er en varm fortaler for Swingmigration ;-)

Men jeg føler at jeg lige må korigere lidt på dig. Swingmigration er ikke en software pakke. Derimod er det en række guides i punktform som beskirver de skridt der er i overførsel af blandt andet AD og exchange fra en server til en anden. Der bruges en midlertidig DC som man flytter AD til. Griber derefter FSMO rollerne over først på den midlertidige DC. Derefter over til den enedelige server som har det samme navn og IP adresse som den gamle DC.
Der er en række scripts med som gør nogen opgaver nemt. Blandt andet oprydningen i DNS efter den gamle server.

Det er sku da smart :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2007 - 11:05 #8
ok, ja der kan du bare se....  Jeg må indrømme at jeg ikke kender det store til swing-modellen.

Jeg holder mig (ligesom dig) til det jeg kender, og følger de guides som microsoft selv anbefaler...
Avatar billede larsennet Nybegynder
15. september 2007 - 19:55 #9
Acronis® True Image 9.1 Enterprise Server med Universal Restore licens, kan kopierer din DC'er til en ny server i et hug. Eneste ulempe er at softwaren koster ca. 8000,- kr. Men det virker bare... Har kopieret flere DCér og Exchange server til ny Hardware uden problemer...
Avatar billede fwskp Nybegynder
17. september 2007 - 06:45 #10
Larsennet > Kan du ikke uddybe fremgangsmåden lidt?
Efterhvad jeg kan se, er det nærmest bare et image man laver af serveren?
Avatar billede larsennet Nybegynder
17. september 2007 - 08:27 #11
Ja helt korrekt, du laver først et image af serveren. Og derefter booter du den nye server op med Universal retore licensen, se fremgangsmåden her:

Restoration with Acronis® Universal Restore
You can restore an image to a new system in 5 easy steps.

Step 1: Boot your replacement system with the bootable media you created and select Recovery in the Acronis® True Image menu
Step 2: Select the image to restore and the Acronis® Universal Restore option
Step 3: Acronis® Universal Restore initiates the restore process
Step 4: Acronis® Universal Restore detects the hardware and installs drivers
The product detects the machine type and installs appropriate drivers for Hardware Abstraction Layer (HAL)
The product detects hard disk controllers (SCSI and IDE)
Or

The product prompts you for driver locations
Step 5: The machine reboots
Once this process has completed, you have a working system to a replacement machine. No reinstallation of the operating system and applications is required. No re-configuration to join the network is required, as the product retains Security Identifier (SID) and network information of the system during recovery.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2007 - 09:15 #12
lasernet,  det er kun nødvendig at smide 1 svar,  brug kommentar hvis du bare vil bidrage til debatten, så plejer spørgeren at bede om et svar på et tidspunkt.

Jeg vil umiddelbart påstå at lasernet´s forslag er det mest simple, og med mindst mulig rum til fejl !!
Avatar billede fwskp Nybegynder
26. september 2007 - 20:14 #13
Sådan...
Domænet er flyttet.
Dog blev der ikke helt brugt nogen af de her nævnte fremgangsmåder.
Dog ledte Larsennet mig i den rigtige retning.

Hvis andre skulle have mod, så var fremgangs metoden:
*Fik lavet et image af den oprindelige server.
*Gendannet imaget på en ny server.
*Booter windows op, får en bsod og restarter.
*Isæt 2003 CD boot op, gå forbi den første repair screen, og vælg repair anden gang det står der.
*Start windows op og opdater og installer driver efter hvad der er nødvendigt.
*Test det hele af.

Den opskrift var for mig en succes.
Havde sammen med min kollega en overvejelse om at syspreppe den oprindelige server.
Men han havde et par gange oplevet at den oprindelige PC ikke var kommet op og køre efter en sysprep.
Derfor startede vi med min fremgangs måde uden forudgående sysprep.

Jeg må indrømme jeg er imponeret over det ikke fejlede. :)
Avatar billede fwskp Nybegynder
26. september 2007 - 20:15 #14
Af hardware gik vi forresten fra en Dell Poweredge 6400 med 2x700MHz Xeon til en Proliant DL380G3 med 2x2.8GHz Xeon. :)