Avatar billede guden_gunde Nybegynder
12. september 2007 - 18:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort

Hej eksperter!

Jeg vil til at udskifte mit grafikkort, og synes at markedet er udviklet så ufattelig meget inden for den sidste genneration af grafikkort, med DirectX 10 osv. at jeg har brug for noget hjælp.

Jeg har kun tænkt mig at ofre et sted meller 1500-2000 kroner og har fundet følgende grafikkort via edbpriser

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=RX2600XT-D-512&goto=productinfo&gruppe=grafikkort&undergruppe=grafikkort-Radeon%20X2600XT&mainkategori=Losdele&mainfunc=link&fromgo=yes

er dette kort pengene værd eller er mine $$ bedre givet ud andet sted?

Svaret jeg ønsker som vil give point er fra en der har god insigt i markedet, jeg har selv fulgt meget med i det for et par gennerationer siden, men ligesom alt anden inden for computere, så er det jo en hel anden verden i dag :)

Mvh
Gunde
Avatar billede nak8 Nybegynder
12. september 2007 - 20:46 #1
Det er et skodkort !
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=859&model2=858&chart=292
prøv at følge linket og se hvordan kortene preformer, fine tal men ikke ret meget suppe i bøssen og kun 128 bit
det yder som et 6800gt kort ! og det er for lidt idag
køb hellere et 7950gt det yder 22 fps mod rx2600xt 8,6 fps altså næsten 2½gang bedre
og koster kun 1097 kr
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=392188
Avatar billede Jensen DK Novice
13. september 2007 - 07:10 #2
Vær opmærksom på at din PSU skal yde nok, for at kunne trække det kort som du vælger.
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 08:39 #3
Jeg ville da klart snuppe et GForce 8800GTS
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395508

Det yder ca 25% bedre end 7950GT og mere end dobbelt så godt som HD2600XT og er DirectX10 kompatibelt, der skal dog Vista til. 8800GTS er et af de kort der PT giver mest ydelse for pengene. Igen din PSU skal være klar til det

NAK8 - du skal kigge på overall game performance, ikke på 1 enkelt test på toms charts. Nogle spil er nvidia optimeret mens andre er ati optimeret, så bare at kigge på en test giver et forkert billede. I overall game performance er 7950GT ca 75% bedre end HD2600XT altså ikke de 150% bedre du ligger op til :)
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
13. september 2007 - 14:15 #4
nak8:

testsiden du har fundet er meget fin, men det er et helt anden kort det som jeg har linket.
hvis du ser linket er det et 2,4ghz version med 512 mb ram, kortet på den test er kun 800mhz og 256 mb ram.

drgonzo: jeg har kigget på muligheden på at snuppe et 8800gts, men jeg har descærre ikke Vista på den computer som skal have kortet.

kortet som jeg har linket understøtte også DirectX10
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
13. september 2007 - 14:17 #5
ups det er hukommelses hastigheden der er 2,4 ghz, den har en kernefrekvens på 850mhz
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 14:42 #6
du kan sagtens køre med et DX10 kort på en DX9 maskine.

HD2600XT vil være et dårligt køb, idet du sagtens kan få bedre kort til billigere penge. Som NAK8 er inde på har det kun 128bit busbredde hvilket ikke er for godt. Både GForce 7950GT og Radeon X1950XT ville være væsentligt bedre køb, 8800GTS det bedste køb
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 14:47 #7
Du skulle måske overveje at købe 7950GT eller x1950XT og så vente med et DX10 kort til 2 generation kommer, nvidia skulle komme med det sygeste 1 teraflop pci-e 2.0 kort inden jul og så falder resten i pris. Så kan du spare sammen til Vista og et ordentligt svin af et kort, samtidig får du et super kort at spille DX9 spil på som nok skal klare alt til du køber nyt..

Det 7950GT nak8 foreslår ser ud til at være det bedste køb lige PT, så bruger du kun 1100 på kortet og kan gemme de sidste kroner til det er Vista/DX10 tid :)
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
13. september 2007 - 20:57 #8
Jeg føler mig tryg med jeres ekspert svar, at foretage mig et køb, jeg følger dit råd drgonzo og køber det kort som nak8 foreslog også, og gemme pengene til næste genneration :)

computeren er vista klar, skal bare overkomme at tage tiden til at opdatere systemet :) har hørt fra mere end en kilde at det ikke bare er noget man gør på 20min :)

hvis i begge smidder et svar vil jeg dele pointene til jer, for drgonzos råd, og nak8 foreslag af køb :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 21:10 #9
du skal jo også lige købe Vista.. Install af OS er aldrig det der tager tid, det er alt det der skal oven i... drivere, programmer, personlige indstillinger, updates mm.. Har din maskine mulighed for at køre 4gb ram vil jeg anbefale det til vista, så skal du have vista 64bit
Avatar billede nak8 Nybegynder
13. september 2007 - 22:24 #10
jeg har selv 7900gt og det er et godt gort selvom det er lillebroeren :-)
gi du bare drgonzos 30 point
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. september 2007 - 22:49 #11
er du sikker, deler gerne, kortet var jo dit forslag :)