Avatar billede lklo Nybegynder
11. september 2007 - 21:37 Der er 9 kommentarer

dual boot, men begge OS kigger på C: som system-drev

Hej

Jeg har en harddisk med 4 partitioner.

Xp installeret på C: (installeret først).
Vista (ult) på D:
Diverse på D: + E:

Men når jeg starter op i Vista,og åbner en stifinder,
ser det ud som OS (vista) er installeret på C:drevet.

Og det ser det ud som installationsfilerne til XP ligger på D:

Men det er jo ikke sandt. Det er jo lige omvendt.

Måske har jeg misforstået noget ?

lkl
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2007 - 21:53 #1
Citat fra http://www.helgec.dk/vista-install.html

Hvis du starter installationen fra din DVD vil det system du aktuelt bruger altid blive vist som installeret på C-drevet, hvis vi antager at du kører både Vista og XP vil du altså se det fænomen at begge systemer optræder som værende installeret på C-drevet afhængig af hvilket system du aktuelt bruger
Hvis du starter din installation fra f.eks. XP og hvis du ønsker Vista som supplerende system vil XP optræde som værende installeret på C-drevet og Vista som værende installeret på D-drevet
Avatar billede nykh Nybegynder
11. september 2007 - 22:07 #2
Hvad er forklaringen på, at c: kan henvise til begge dem begge?
Avatar billede lklo Nybegynder
11. september 2007 - 22:20 #3
ok, så forstår jeg det bedre.

men vil også kunne gøre det omvendt,altså Vista på C.

og så installere XP ,mens man er bootet op på vista.

så at XP er på D hele tiden.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. september 2007 - 22:42 #4
Kommentar: nykh

Det er skrevet :)
Avatar billede nykh Nybegynder
11. september 2007 - 22:44 #5
I stedet for bare at acceptere at tingene er som de er, så finder jeg det interessant at vide hvorfor. Hvad er den tekniske begrundelse... :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
12. september 2007 - 08:32 #6
En computer har altid behov for at have en partition der er den primære partition ved installering af et styresystem. Denne partition vil derefter være den første der får tildelt et drevbogstav (altid C), når det styresystem er startet op. Alligevel kan man sagtens installere styresystemet på en anden partition, f.eks næste partition der dermed får tildelt D som drevbogstav. Der er dog ingen ide i dette. Man kan sågar installere 2 styresystemer på samme partition, men dette kan være farligt.

Med et program som Partition Magic, kan man sågar selv bestemme hvilke partitioner der skal være synlige ved boot på det ene eller andet styresystem, således af f.eks partitionen med XP ikke kan ses af computeren, når du er bootet op i Vista.

Så kort sagt har partitionernes fysiske placering ikke noget med drevbogstaver at gøre. Du kan jo også selv bestemme hvad drevbogstav en bestemt partition har, samt for CD/DVD drev og netværksdrev. Det gøres i Enhedshåndtering.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. september 2007 - 09:05 #7
"Du kan jo også selv bestemme hvad drevbogstav en bestemt partition har, samt for CD/DVD drev og netværksdrev. Det gøres i Enhedshåndtering."
Det gøres faktisk i diskhåndtering ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
12. september 2007 - 09:16 #8
Det har du ret i ;-) Det var vidst i 98 man gjorde det i Enhedshåndtering. Min fejl.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 20:36 #9
Lidt respons?