Avatar billede grie Nybegynder
11. september 2007 - 13:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

pc dør under opstart

Efter at have pillet lidt ved bios (blot ændret opstart til som 1. forsøg at starte via cd-rom) vil min pc stet ikke starte op. Den får strøm ved opstartsknappen, men inden det obligatoriske "bib", slukker computeren igen. Dvs. jeg når heller ikke at komme ind til bios igen, selv om dette heller ikke skulle være problemet.
Er der nogle der har forslag til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2007 - 13:57 #1
Reeset bios på bundkortet, det gøres med jumper, eller kortslutning af 2 pinde (clear mos)Du kan også tage batteriet ud i ti minutter.
Avatar billede grie Nybegynder
11. september 2007 - 14:07 #2
jeg har haft pillet batteriet ud, det hjælper ikke noget.
Avatar billede grie Nybegynder
12. september 2007 - 12:00 #3
Jeg har nu konstanteret at problemet måske ligger omkring cpu'en. Hvis jeg tager den ud, stopper computeren ikke. har jeg nogen mulighed for at undersøge om problemet ligger i selve cpu'en eller det ligger i scoklen. Jeg har ikke en anden computer med samme scokkelstørrelse? Også, hvor sårbar er cpu / scokkel; er en smule bøjning af en "pind" nok til at ødelægge forbindelsen?
Avatar billede strikehawk Nybegynder
19. september 2007 - 23:54 #4
Du siger noget on "en smule bøjet pind" på din cpu, har du selv rettet den op? eller hvad, for hvis du har kan der være sket det at du har kortsluttet et par pinde på cpu'en.
Avatar billede grie Nybegynder
20. september 2007 - 09:44 #5
Ja, jeg har selv været i gang med at rette pindene op, så det kan da godt være jeg derved har fået den ødelagt (jeg har ikke nok kendskab til cpu'en til at vide hvordan den er bygget op og derved hvordan den fungerer. Kan cpu'en virkelig ødelægges / kortsluttes ved at rette pindene op, idet den jo er afmonteret og derved spændingsløs?). Jeg tror dog på cpu'en er ødelagt og har derfor bestilt en ny. HVIS det derimod er socket jeg har ødelagt, vil det så ødelægge den nye cpu at jeg afprøver den deri, og er det i det hele taget muligt at ødelægge socket?
Avatar billede strikehawk Nybegynder
20. september 2007 - 14:15 #6
Hvis det er din socket der er kortsluttet, så ja du vil ødelægge enhver cpu du sætter i.
MEN DET SKAL SIGES AT DET ER YDERST SJÆLDENT AT SOCKET KORTSLUTTER AF SIG SELV!!!
Avatar billede grie Nybegynder
03. oktober 2007 - 12:19 #7
Det viste sig både cpu og bundkort var brøndt af. Har nu fået begge dele udskiftet, og er atter oppe at køre - herligt