Avatar billede benhur Nybegynder
10. september 2007 - 20:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hastighedsproblemer på trådløse netværk

Hastighedsproblemer på trådløst netværk

Sagen kort:
Tilslutter man en Windows pc til et trådløst b/g netværk oplever man kun en download hastighed på om-kring 4,5 mbit.

Jeg er efterhånden rendt ind i ovenstående mange gange. Har prøvet det hjemme hos mig selv hvor jeg har en 10/10 Mbit forbindelse. Først troede jeg det var routeren (LinksysWRTG54G) da vores to compute-re, som kørte trådløst på viste det samme resultat. Kablede man direkte på, var der ingen problemer. Fik så nogen tid efter en Apple MacBook som jeg også tilsluttede trådløst. Kørte jeg hastighedstest på min MacBook, var der ingen problemer, den kørte fint op på de 10Mbit hver vej.

Jeg har forsøgt at google problemet, men har ikke rigtigt kunne finde noget om det.
Har så i dag testet nogle forskellige ting på en Netgear router og en computer med et netgear netkort på en 20mbit forbindelse, men igen er det samme historie. Her er hvad jeg har prøvet og hvilke resultater jeg er kommet frem til:

Tilsluttet mig netværket alene med B standarden vha. netgear utility, tilsluttet alene med G standarden vha. netgear utility, tilsluttet til routeren, hvor den alene udsender signalet i enten B eller G. Forsøgt med tilslutning med windows software, har skiftet kanal på routeren i tilfælde af et andet netværk påvirkede signalet. Alle disse ting har givet præcist det samme resultat.

Noget jeg har fundet frem til, hvis jeg tester hastigheden med Dansk Bredbånds hastighedstest er, at det kun er TCP, der er hastighedsproblemer på og ikke UDP, som vist herunder:

TPTest 3.1 (Dansk Bredbånd)

TCP
Upload        :    867,58    kbit/s
Download    :    4,21    Mbit/s

UDP
Upload        :    901,17    kbit/s
Download    :    18,3    Mbit/s

Jeg er klar over at man på B-standarden effektivt max. Vil få 3-5 Mbit/s, men når man tilslutter med rent G, burde det være 15-25 Mbit/s (http://da.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi)

Computeren, der er testet på fejler ikke noget, da den med kabel måler fint igennem til 17,5mbit.

Spørgsmålet er findes der en fornuftig forklaring på dette fænomen og endnu bedre findes der en løs-ning?

Man skulle jo mene at det kunne lade sig gøre, når Apple computere tilsyneladende ikke bliver begrænset… (Mac er bare bedre-kommentarer bedes undladt, da dette jo er en selvfølge)

Håber der er nogen der har nogle kommentarer eller svar, der kan belyse dette emne!

Venlig hilsen

Benhur
Avatar billede nva Praktikant
11. september 2007 - 08:02 #1
Kører du fuld duplex eller autogenkend på netkortet?
Avatar billede benhur Nybegynder
11. september 2007 - 09:06 #2
Det eneste man kan indstille på er Desired TX rate, som jeg har prøvet at sætte til 12, 22 og 54 mbps med samme resultat. Så nu er den tilbage til auto.

Har også prøvet at køre forbindelsen igennem en Airport Express fra Apple, istedet for Netgear routeren, men heller ikke dette gør nogen forskel.
Avatar billede benhur Nybegynder
26. december 2007 - 10:41 #3
Godt nok ikke en overflod af løsninger man har fået, men jeg er kommet frem til at det som regel er et driverproblem på computeren, der er skyld i denne fejl.