Avatar billede fritter25 Nybegynder
09. september 2007 - 22:33 Der er 1 løsning

2 Raid systemer (SCSI og SATA)

Hejsa.

Jeg har fået fingre i en IBM server Xseries 206.

Den har indbygget SATA-150 RAID som kan slåes fra og til.

Ydermere sidder der en Adaptec SCSI controller + to 73,4 GB SCSI diske i RAID-1.

Nu vil jeg jo gerne udnytte SATA raidet også, så jeg både har et SCSI og SATA raid på serveren.

Problemet er, at hvis jeg sætter en SATA disk til, så vil den boote på den. På SATA disken findes der ikke et OS, og det ønsker jeg ikke! Jeg vil have, at mine SCSI diske skal være primær boot partition med et OS.

Jeg har cyklet rundt i BIOS, men de eneste muligheder jeg har, var at slå SATA til eller fra, og vælge at harddisk skal være med i boot rækkefølgen. Ikke noget med, hvilken disk, eller hvilken controller.

Jeg kan leve med software RAID fra Windows, men det kræver jo, at jeg kan komme ind i windows, med både SCSI diskene og SATA diskene i, på samme tid.

Hvad gør jeg??
Avatar billede fritter25 Nybegynder
17. september 2007 - 11:31 #1
Nevermind. Jeg løste det selv.
Både SCSI diskene og SATA diskene skal sidde i og være konfigureret, når man installerer et OS. Det virkede fint uden sata diskene i, men når jeg tilsluttede en enkelt, kunne jeg ikke boote på min SCSI controller. Så løsningen er at sætte alle diske til, og vælge SCSI controller som first boot device.