Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 17:46 Der er 12 kommentarer

Dual Boot, Vista - XP

Hejsa!

Jeg har tidligere købt en bærbar, som der hørte Vista Home Premium med, hvilket jeg ikke regnede med. Jeg vil hellere have Windows XP, da jeg oplever en masse fejl med Vista. Jeg har fået svar på, at jeg kan Dual Boot Vista til XP, men jeg forstår ikke helt hvad det er? Er der nogen som har nogen idé om hvad der sker, hvis jeg laver Dual Boot? Og skal jeg have en lovlig Windows XP CD for at kunne gøre det?

Og mister jeg noget ved at gøre det?

Venter spændt på svar.
- Danni.
Avatar billede hcma Novice
08. september 2007 - 17:54 #1
du installerer bare en lovlig version af XP på en særskilt partition (eller bedst på en særskilt harddisk)
http://www.hcma.dk/tips111to120.htm#no119  nr. 119
Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 17:56 #2
Kan du ikke give nogle flere informationer om det? Jeg har jo ingen idé om hvad der kommer til at ske.

Mangler jeg ikke en CD til det?
Avatar billede hcma Novice
08. september 2007 - 18:21 #3
du skal selvfølgelig bruge din egen XP-cd

hvis/når du så får kørt XP ind uden at slette Vista, har du 2 systemer på maskinen ( dual-boot)  Ved opstart af sådan en dual-boot maskine, får du valgetom du vil starte systemet op på det ene eller andet system o.s.v.....
Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 18:21 #4
Men jeg har ingen XP CD. :/ Så er det jo et problem, nu.
Avatar billede hcma Novice
08. september 2007 - 20:04 #5
korrekt, så kan man heldigvis købe en :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. september 2007 - 20:04 #6
Så køber du en :D
Men tjek lige med producent af bærbar om der er drivere til XP. Tit er det nemlig sådan at bærebare der levers med Vista ikke har drivere til XP!

Hvilken bærbar er der tale om?
Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 20:28 #7
Jeg har en Acer Aspire 5102WLMi (Tror jeg nok) - Har ikke forstand på de navne, men det er hvad der står, på sådan et slags klister mærk på min bærbar.
Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 20:39 #8
Åh forresten... Så fandt jeg også en CD frem fra min fars gamle Medion computer. Kan den bruges? Jeg puttede den ind i computeren, så kom der et Windows XP setup vindue frem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. september 2007 - 21:25 #9
Hvis den xp er installeret på en anden pc så kan du ikke bruge den.
Som vi skrev kal du ud at købe en ny XP cdrom
Avatar billede dannitn Nybegynder
08. september 2007 - 21:59 #10
Ah okay. Men nu hvor jeg har dig... Så har jeg et problem!

Jeg fulgte en guide, hvor jeg skulle ind i cmd prompt og skrive DISKPART osv. og så "shrink" - Umiddelbart, så vidste jeg ikke hvad jeg rodede mig selv ud i, og så pludselig føltes det som om, at den tog noget af mit harddisk plads. Der stod et eller andet med "50%" noget - Nogen idé om hvad det er, og hvad jeg kan gøre? :/

Jeg dummede mig virkeligt der.
Avatar billede dannitn Nybegynder
09. september 2007 - 12:58 #11
Jeg søger stadig gerne hjælp.
Avatar billede dannitn Nybegynder
09. september 2007 - 14:47 #12
Ah, det er ligemeget, jeg har fået mit problem løst. Da jeg lavede den der shrink funktion, der fik jeg skabt noget ubrugt plads, som jeg så har downloadet et program, til at lave en ny partition med. Så problemet er vel løst - Indtil videre :) Og jeg installerer ikke XP, jeg vil prøve noget nyt, så jeg prøver Linux.