Avatar billede dotnow Nybegynder
06. september 2007 - 15:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

webergrill og oksetyndsteg

Hej jeg har købt mig en weber grill og skal imorgen bruge den for første gang og har til formålet købt en oksetyndsteg på ca. 3 kg.

Jeg har købt stegetermometer osv. så jeg regner med at det er på plads men så sidder jeg og tænker om den skal marineres inden elller smøres i salt eller ??

Hvad gør jeg for at den bare bliver lækker som bare fanden:-)

Det er en lille familimiddag så muligheden er ikke at servere stegen på en lille fræk blondine:-)
Avatar billede djqd Nybegynder
06. september 2007 - 15:53 #1
MUMS! Husk at det skal være inddirekte grill dvs. du lægger kul i hver side af weberen og en drypbakke i midten.
Jeg kan bedst lide den med hvidløg og lille smule grillkrydderi på toppen! :-)
Avatar billede haverslev Novice
06. september 2007 - 15:59 #2
Denne kan anbefales:  (men andet krydderier kan også bruges)
http://www.hoerup.dk/mad/archives/weber_grill_opskrifter-flskesteg_p_weber_grill.php
Avatar billede edvardj Novice
06. september 2007 - 16:32 #3
held og lykke med blondinen  ;-)
Avatar billede nornberg Nybegynder
08. september 2007 - 10:16 #4
en ting som altid er godt og marinere i er Hvidløg/rosmaring/salvie blanding. Du tager 1 fed hvidløg og knuser det sammen med nogle rosmaring stilke og salvieblade, helst friske. Du kan knuse det i en morger eller i en pose med en kagerulle :). Der skal så tilsættes ca 1 dl god oliven olie og noget groft salt, gerne læsø samt noget frisk peber.

Det hele ryster du sammen i posen, eller støder lidt i moteren, og så gnider du ellers stegen godt ind og lader den stå en times tid, gerne mere.

Til sidst smider den på weberen, og selvfølgelig med indirekte varme, dvs. kullene ud i siderne, og huske og komme ekstra kul på hver 30 min ca. bare en 10 stykker i hver side :).

Stegen er færdig når den når omkring 61-62 grader og så har den ca. den farve inden i de fleste kan lide. Lad den hvile godt pakket ind i sølvpapir i 15-20 min.

En god salat dertil er tomat salat.

Du skærer bare nogle tomater i skiver og lægger på et fad.
Derefter skærer du rødløg i runde strimler og ligger oven på.
Derefter kommer du noget Frisk Mozarelle oven på og krydrer med salt/peber og oliven olie.

Husk Bagte kartofler og Hvidløgs smør :)

Hvidløgssmør:
1 pakke 250gr lurpak gerne læsø saltet.
1 fed hvidløg
1 pakke frossen persillet (mener der er 8 eller 15gr i)
Det hele røres sammen og kommes i VitaWrap og rulles til en pølse og smides 15 min i fryseren og derefter i køleskabet.

Indkøbsliste:
Olivenolie ( Husk den skal være egnet til marinader/dressing, gerne Svansø økologisk!)
Hvidløg
Salvie
Rosmarin
Tomater
Rødløg
Mozarelle fra Santa lucia, eller billigere mærke. Bare ikke tag dem med bøffel mælk, der er ikke mange der kan lide dem :)
Bagekartofler
Persille

Håber du får styr på det :)
Avatar billede c-holst Novice
08. september 2007 - 23:18 #5
hvis du lader en oksesteg hvile som nornberg nævner, så skal du lige vide, at centrumtemperaturen når at stige med omkring 5 grader hvilket kan betyde meget, hvis du har tænkt dig, at den skal lækker rød. jeg mener personligt at den så har fået få meget mens andre mener den har fået lige tilpas.

Har selv efter et par år med kuglegrill fået mig et trådløst stegetermometer som kalder når den er klar. Det er virkelig noget der kan gøre alle til en stegemester

kan også anbefale dig glæsels store eller webers store og i øvrigt nettet.
fx
http://www.dk-kogebogen.dk/

kunsten er ikke at have tusind ingridienser man aldrig får brugt, men nogle få man bruger ofte

god vind
Avatar billede nornberg Nybegynder
09. september 2007 - 15:32 #6
Lige præcis C-holst :) 3-4 ingredienser kan ofte fremhæve en meget bedre smag en 25 =)
Avatar billede dotnow Nybegynder
10. september 2007 - 08:49 #7
Jeg lavede stegen her i lørdags og den smagte bare kanon, skulle måske have haft 5 min mindre så den havde været lidt mere rød:-)

Stegen blev gnedet ind i hvidløg og salt og efterfølgende på grillen (indirekte varme) med en termometer i midten, efter ca. ´80 min sagde stegen 58 grader og blev taget af grillen og pakket ind i sølvpapir samt en håndklæde i 20 min..

Smagte rigtig lækkert og kan absolut ikke sammenlignes med en steg lavet i ovnen:-) men som skrevet længere oppe så 5 min mere så tror jeg den havde været perfekt..

Som c-holst skriver så er det måske derfor min steg ikke var særligt rød da den fik lov til at ligge og hvile i 20 min.
Avatar billede supermanden Nybegynder
10. september 2007 - 16:54 #8
hvordan gik den med blondien ???  fik du noget dessert ;-)  LOL
Avatar billede haverslev Novice
18. september 2007 - 18:30 #9
Avatar billede dotnow Nybegynder
10. oktober 2007 - 10:43 #10
Desværre ingen blondine havde ellers været lækkert dessert.