Avatar billede mett Nybegynder
05. september 2007 - 17:10 Der er 9 kommentarer

Kan ikke finde onboard lydenhed under XP efter fjernelse af Vista

En Fujitsu Siemens Amilo Pro bærbar var født med Vista. Jeg formatterede og oprettede ny partition, hvor jeg installerede XP. På Fujitsus hjemmeside fandt jeg den præcise model samt de til XP svarende drivere. Lyddriveren kunne ikke finde enheden. Jeg scannede online med et program, som kan afdække hardwaren. Her fandt jeg ud af et enheden var en VIA azalia lydenhed. Herefter fandt jeg en xp-driver til denne. Men heller ikke denne kunne finde enheden. Har prøvet adskillige forskellige connexant- samt via-drivere – men sådan cirka ud i den blå luft. Kan nogen mon hjælpe mig i min kvide? Man kan måske godt leve med en bærbar uden lyd – men nok ikke leve godt med en bærbar uden lyd :o)
Kan man stole på de reklamer for driver-scann-programmer, som lover at reparere driverne tju-hej, hvis man betaler for det???
Hilsen Mette
05. september 2007 - 17:33 #1
System Information tool http://www.download3k.com/System-Utilities/System-Maintenance/Download-SIW.html
Direkte -> http://www.download3k.com/DownloadLink1-SIW.html
Kan fortælle dig hvilken lydenhed du har ...

Hvad siger/skriver [Enhedshåndteringen] mht "Enheder til lyd, video og spil" ?
Avatar billede mett Nybegynder
05. september 2007 - 17:43 #2
I enhedshåndteringen er der 1 gult spørgsmål under "andre enheder": pci! Går ud fra, at det skyldes en onboard enhed? Under lyd m.m. er der adskillige codecs, som ikke fandtes i Vista-versionen. Men når jeg kigger på egenskaber for lyd.. , er der ingen enheder. Codec'sene har jeg forsøgt at fjerne - og så installere drivere. Det hjælper heller ikke.
Tak for links. Vender tilbage .. ;-)
Avatar billede c-holst Novice
05. september 2007 - 19:44 #3
tænk over, at der på nogle systemer skal installeres drivere til chipsettet før der installeres drivere til fx lydkortet, og dette måske ikke har været nødvendig i vista.
Avatar billede mett Nybegynder
05. september 2007 - 19:55 #4
Hm ... Interessant. Har installeret chipsetdrivere også - men husker ikke rækkefølgen af dem og lyddriverne. Men måske var det værd at starte forfra igen ...
Vender tilbage ...
Avatar billede halifax Nybegynder
06. september 2007 - 02:26 #5
Et skud i bøssen, måske løst krudt, men ..... prøv at gå i Tjenester fra Computeradministration (eller Start -> Kør, skriv services.msc, klik OK.

Rul ned til Windows Audio. Den tjeneste skal være startet med Starttype: Automatisk. Du bør lige tjekke.
Avatar billede c-holst Novice
06. september 2007 - 13:41 #6
slet evt de enheder der er markeret med gule tegn og genstart, hvorefter du installerer drivere først chipset så lyd
Avatar billede kcasper Nybegynder
06. september 2007 - 13:47 #7
Meget sjovt havde det samme problem igår..

så hentede jeg "driver macican" mener jeg det hedder
kan ikke lige se det her.

men jeg kunne ikke installer mit onboard lydkort og
det program fandt selv ud af hvad det hed og hentede driveren for dig ..

derefter virker det :).
Avatar billede mett Nybegynder
06. september 2007 - 23:53 #8
Ok her er mange spændende forslag. Jeg prøver dem af i morgen - og vender tilbage.
Men foreløbig tak for interessen ;o)
Avatar billede mett Nybegynder
09. september 2007 - 19:22 #9
Tak til alle for interessen og forslagene. Indtil videre har ingen af dem desværre virket. Måske skal jeg formattere igen prøve med driver magician from scratch... Hvis det lykkes, vender jeg tilbage ;o)