Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 14:16 Der er 23 kommentarer

Certifikater på windows server 2003

Jeg har lige installeret small business server 2003. Men jeg har svært ved at forstå formålet med certifikater. Hvad benyttes de til og hvordan kan man udstede sådanne.

Mit problem er at jeg på serveren har lagt sharepoint services ind, og når jeg forsøger at gå ind på siden får jeg flg. meddelelse:

Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat.

Dette websteds sikkerhedscertifikat blev ikke udstedt af et nøglecenter, der er tillid til.
Dette websteds sikkerhedscertifikat blev udstedt til et andet websteds adresse.

Problemer med sikkerhedscertifikat kan skyldes et forsøg på at narre dig eller opsnappe data, du sender til serveren.
  Det anbefales, at du lukker denne webside og ikke fortsætter til webstedet.
  Klik her for at lukke denne webside.
  Fortsæt til dette websted (anbefales ikke).

Er der en flink person der kan guide mig igennem hvordan jeg opretter et certifikat og benytter dette på min sharepoint side.
Avatar billede a1a1 Novice
05. september 2007 - 14:27 #1
grunden til at du får en fejl er at dit ssl certifikat ikke er udstedt af en "trusted certificate authority", men af din egen server.

du kan dog installere certifikatet i din browser og så slippe for "fejlen"...
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 15:48 #2
Har forsøgt at installere det, men det hjælper ikke.
Oppe i adressebjælken(som bliver helt rød) står der at sikkerhedscertifikatet fra dette websted indeholder fejl. Dette problem kan skyldes et forsøg på at narre dig eller opsnappe data, du sender til serveren
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 16:00 #3
Ved du eller en anden hvordan man kan udstede et certifikat på serveren så denne fejl forsvinder?
Avatar billede a1a1 Novice
05. september 2007 - 16:29 #4
mener det er under website properties
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 17:22 #5
På en SBS bliver der oprettet et certifikat under guiden man opretter forbindelse til internettet med.
Certifikaet på en SBS bruges til outlook webacces, RPC over HTTPs, remote web workplace mv.

Hvordan har du installeret sharepoint services og hvilken version?
På companyweb er der normalt ikke SSL aktiveret?

MVH
Thomas
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 17:26 #6
Ja, men det er nok det certifikat jeg oprettede, da jeg i tidernes morgen installerede sbs2003, som ikke virker.

Jeg ved ikke om det har noget med sagen at gøre, men den computer jeg forsøger at tilgå sharepoint siden fra er ikke medlem af domænet på sbs2003 maskinen(det er en bærbar som jeg bruger både hjemme og på arbejdet)

Er der nogen måde jeg kan lave et nyt certifikat på, eller endnu bedre: er der en måde hvorpå jeg kan undgå at der skal bruges certifikater?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 17:49 #7
Hvis dit certikikat ikke virker vil jeg anbefale at du kører guiden igen og opretter et nyt certifikat.

Men har du opdateret sharepoint eller bruger du det der er indbygget i SBS ?
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 18:21 #8
Jeg bruger det der er indbygget i sbs2003.

Når jeg tilgår siden, så gør jeg det på adressen: https:\\192.168.1.50:444, er det et problem at jeg ikke bruger FQDN på serveren?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 18:42 #9
Det er faktisk en del af svaret på dit problem.
En del af sikkerheden med SSL er netop at du skal bruge det korekte DNS navn som certifikatet er oprettet efter.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 18:44 #10
men sharepoint på en SBS tilgåes som standard via http://companyweb på lansiden når du bruger SBS.
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 18:49 #11
ja men det virker ikke, det er vel fordi at min computer ikke er med i domænet. Men kan det ikke lade sig gøre uden at min computer er med i domænet?
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 18:54 #12
Beder den ikke om brugernavn / adgangs kode ?
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 19:02 #13
jo hvis jeg bruger adressen https:\\192.168.1.50:444 men ikke hvis jeg bruger http://companyweb så står der bare at siden ikke kunne findes.
Har også prøvet at pinge companyweb uden held.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 19:05 #14
Kontroler at din DNS-server (på din SBS) har en a-record på med companyweb som peger på SBSens IP adresse.
Har du tidligere rodet med SSL dirkte inde i din IIS ???
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 19:09 #15
Bruger du din klient din SBS som DNS server eller peger din klients DNS IP på routeren eller din ISPs DNS servere.
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 19:34 #16
Jeg har prøvet at sætte dns'en til at pege på 192.168.1.50 men jeg kan stadig ikke pinge companyweb. Hvis jeg prøver at logge ind på sbs2003 computeren og pinger companyweb så får jeg svar. Så den må være tilføjet i DNS'en.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 19:40 #17
Sidder du på dit netværk via VPN ?
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 19:58 #18
nej
Avatar billede marky_dk Nybegynder
05. september 2007 - 20:41 #19
Har du ISA installeret på din SBS ?

Kan du tilgå hjemmesiden http://companyweb fra din servers skrivebord uden fejl?
Avatar billede madox_madox Nybegynder
05. september 2007 - 23:12 #20
Jeg har ikke isa installeret.

Ja jeg kan godt tilgå http://companyweb fra min servers skrivebord
Avatar billede marky_dk Nybegynder
06. september 2007 - 08:22 #21
Prøv at skriv FQDN på dit companyweb. Eks: Altså http://companyweb.domain.local
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
07. september 2007 - 14:57 #22
Det lyder som dit certifikat ikke er trusted.
Du skal importere det under Certifikater/Rodnøglecentre, der er tillid til/Certifikater på serveren.
Det er ikke en wiondows sti, du skal tilføje Certifikater i en MMC.
Avatar billede marky_dk Nybegynder
11. september 2007 - 08:18 #23
Har du fået løst dit problem ?