Avatar billede carceri Nybegynder
02. september 2007 - 23:05 Der er 4 kommentarer

Opdatering af e1000 driver

Jeg kører Debian Etch på en maskine, der har et onboard e1000 netkort. Nu har jeg så puttet et Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter i maskinen, som er et PCI-Express netkort med fire porte, også baseret på e1000 chipset. Problemet er dog at den e1000 driver der følger med Debian ikke understøtter dette kort, men det gør den driver man kan downloade fra Intel derimod. Når den er hentet, kompileret og installeret, så er det bare at fjerne den gamle driver med "rmmod e1000" og installere den nye med "modprobe e1000" så virker det hele. Og nu kommer spørgsmålet så:

Hvordan får jeg denne ændring til at virke efter en genstart?

Når jeg genstarter maskinen, så indlæses der bare den e1000 driver der følger med Debian. Jeg har ledt, men der er ingen e1000.o fil på maskinen som jeg kan erstatte med den nye jeg har kompileret. Hvor får Debian den driver fra?

Min løsning indtil videre er at smide "rmmod e1000 && modprobe e1000" ind i et startup script lige før netværket startes. Det virker også, men er jo lidt af et hack. Hvad er den rigtige måde at gøre dette på?
Avatar billede segmose Nybegynder
03. september 2007 - 12:57 #1
Jeg vil gætte på at det du leder efter er /etc/modules
tag evt. en man på modules.
Avatar billede carceri Nybegynder
03. september 2007 - 13:15 #2
Jep, den har jeg fundet. Den indeholder en linje, nemlig "loop". Her tilføjede jeg så e1000, men det har ikke ændret noget. Sikkert fordi den opfatter linjen som at den skal loade den e1000 driver den allerede har loadet, hvor det jeg gerne vil, er at loade den jeg selv har kompileret i stedet for.
Avatar billede janpo Nybegynder
04. september 2007 - 20:49 #3
Jeg tror du skal lede efter e1000.ko. Den burde ligge i /lib/modules/$(uname -r)/drivers/net
Du kan vel bare omdøbe Debians module til e1000_old.ko og så kopiere det nye derind.
Avatar billede carceri Nybegynder
04. september 2007 - 20:57 #4
Ja, det var også mit gæt, men problemet er at der ikke ligger nogen e1000.(o|ko) filer udover den ene jeg selv har installeret og gerne vil bruge. Derfor undrer jeg mig over hvor Debian får denne driver fra... måske fra en ramdisk?