Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:45 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke installere Xp ?

Jeg har haft nogle problemer med min computer så vil lave en ren installation af xp. Jeg booter op fra cd'en og installation skal til at begynde, men når jeg så skal vælge hvilken harddisk jeg skal installere på er der ikke nogen at vælge imellem. Min harddisk er delt op i 2 partioner og kan se dem begge i windows, kan også finde harddisken i windows... Hvad kan der være galt og hvad skal jeg gøre håber virkelig der er en som kan hjælpe.....
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:46 #1
Mente at jeg også kan finde harddisken i bios :)
Avatar billede leif Seniormester
01. september 2007 - 12:47 #2
Du har sikkert en SATA harddisk på en SATA harddisk controller som Windows ikke kender sammen med bundkortet fulgte der sandsynligvis en Diskette med som du skal indlæse i starten af installationen
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:49 #3
Der er ikke noget diskette drev i min computer og der fulgte heller ikke nogen med, min computer er en Acer Aspire E500 købt sidste år i maj...
Avatar billede jop... Nybegynder
01. september 2007 - 12:50 #4
Avatar billede jop... Nybegynder
01. september 2007 - 12:50 #5
Gå i bios og se om du kan finde:
OnChip SATA BOOTROM - Den skal enables.
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:50 #6
Og har kun en harddisk i computeren og så et cd-rom drev, og kablet der forbinder mit cd-rom drev til bundkort er ikke det samme som det der forbinder harddisken med bundkortet....
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:51 #7
Min harddisk er en Western Digital WD200 på 200 gb..
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 12:55 #8
jop... der hjælper mig jo ikke når jeg ikke har noget diskette drev, og der er jo blevet installeret windows på den da jeg købte den...
Avatar billede jop... Nybegynder
01. september 2007 - 12:56 #9
ok.. Men har du tjecket det i bios omkring sata-bootrom?.. Jeg havde ikke lige set din besked omkring drevet.. :-)
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 13:04 #10
Ja det har jeg, kan ikke finde noget i bios der hedder det og har været igennem alle menuer...
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 13:05 #11
Men kan se i bios at cd-rom drev står som second slave og at harddisk står som third Master kan det have noget med det at gøre ? Har prøvet at ændre det så harddisken er first master og cd-rom first master men ligemeget hvordan jeg flytter rundt på jumper og
sætter dem fast på bundkort kan jeg ikke få dem til det.... Men burde det betyde noget, windows burde jo kunne se den når bios kan...
Avatar billede marky_dk Nybegynder
01. september 2007 - 14:24 #12
Det er sansynligvis fordi windows XP ikke har driveren til din SATA HDD controler.
Du kan finde ud af hvilken en du har ved at gå i enhedshåndtering på din windows. Gå ind under IDE/ATAPI-controlere og se den du har der.
Svar evt. retur her på eksperten. Så burde du kunne sparkes i den rigtige retning.

Når du kender din controler kan du finde en driver som du skal lægge på en floppy-diskette og under opstart af textmode setup i din windows XP installation skal du trykke F6 og tilføje driveren til setup.

MVH
Thomas
Avatar billede marky_dk Nybegynder
01. september 2007 - 14:53 #13
Så ikke lige din post om hviken PC du har. Men en Acer Aspire 500 har en ULi SATA Controller (M5287) og driveren til denne finder du her:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/desktop/aspire_e500/driver/Sata%20Uli%205287.zip

Filen pakker du ud og lægger på en diskette.
Tryk F6 under boot af text mode. Tryk S for at tilføje driveren når du bliver bedt om det og følg derefter guiden.

MVH
Thomas
Avatar billede marky_dk Nybegynder
01. september 2007 - 14:54 #14
Håber at det var svar nok :-)
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 14:56 #15
Har jo ikke noget diskettedrev, kan jeg brænde den ud på cd og så på den måde får det lagt ind????
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 15:57 #16
???
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 17:45 #17
Er der ingen derved hvordan man kan gøre det uden diskkette drev ???
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2007 - 18:00 #18
Du skal blot lave et slipstreamning af din sata driver, dvs "indkopiere" driveren i en NY windows XP cd, se hvordan i vedlagte link:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 18:08 #19
[SourceDisksFiles]
viapdsk.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
VIASRAID.SYS = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "VIASRAID"
PCI\VEN_1106&DEV_4149 = "viapdsk"

[SCSI.load]
VIASRAID = VIASRAID.SYS,4
viapdsk = viapdsk.sys,4

[SCSI]
viapdsk = "VIA ATA/ATAPI Host Controller"
VIASRAID = "VIA Serial ATA RAID Controller"

Er det også det jeg skal tilføje til mit, det er jo ikke samme sata driver som dem der  er brugt i eksemplet ???
Avatar billede haverslev Novice
01. september 2007 - 18:17 #20
Du skal bruge SATA driveren der findes på den CD-ROM, der fulgte med bundkortet/maskinen. Driveren består af tre filer: viasraid.cat, VIASRAID.INF og viasraid.sys.
Når du har disse filer, så er det dem du skal kopiere ind på den nye XP cd.

Læs hele artiklen og brus så de rigte filer, sam hører til DIN maskine

Kan også hentes her:  (skal pakkes ud, før de kopieres ind, da de er pt zip filer)
ftp://ftp.work.acer-euro.com/desktop/aspire_e500/driver/Sata%20Uli%205287.zip
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 18:34 #21
har ikke den cd-rom der fulgte med computeren mere, og det link du har givet mig til zip filen, er der ingen filder der hedder noget med viasraid.cat, VIASRADID.inf og viasraid.sys.... Vil bare gerne vide hvilke filer det jeg skal kopier til winxp cd'en og hvad der skal man skal skrive i den setup fil i windows når jeg har har de rigtige driver....
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
01. september 2007 - 18:50 #22
[SourceDisksFiles]
viapdsk.sys = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4
VIASRAID.SYS = 1,,,,,,4_,4,1,,,1,4

[HardwareIdsDatabase]
PCI\VEN_1106&DEV_3149 = "VIASRAID"
PCI\VEN_1106&DEV_4149 = "viapdsk"

[SCSI.load]
VIASRAID = VIASRAID.SYS,4
viapdsk = viapdsk.sys,4

[SCSI]
viapdsk = "VIA ATA/ATAPI Host Controller"
VIASRAID = "VIA Serial ATA RAID Controller"

Hvad skal den ændres til hvis den skal virke med de driver du har linket til ? Det er det jeg ikke kan finde ud af...
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
02. september 2007 - 11:28 #23
Fandt et program som kunne gøre så driveren kom over på en xp cd... men deler pointene mellem jer....
Avatar billede marky_dk Nybegynder
02. september 2007 - 18:16 #24
Normalt anbefaler jeg brug at en USB floppy drev. Det er langt det nemmeste.
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
02. september 2007 - 19:37 #25
Var nu ligeså nemt i det program, det skulle bare vide hvor driveren lå, og vupti så var det hele ordnet og brændt ud...
Avatar billede marky_dk Nybegynder
02. september 2007 - 20:14 #26
Hvilket program brugte du ?
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
02. september 2007 - 23:57 #27
inite mener jeg det hed, eller ineite.....kan lige finde linket til dig i morgen...
Avatar billede zerocontrol Nybegynder
02. september 2007 - 23:59 #28
http://www.nliteos.com/ Der var det :)