Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 20:57 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Partition navne forsvundet (C:, D: erstattet med Spørgsmålstegn)

Hej,

Vores bærbar har efter 3 - 4 gange gået ud pga. strømmangel gået hen og mistet partitionernes navne. Det vil sige at de stadig findes, men C:, D: og E: bare er blevet erstattet med et ?.

Når vi prøver at starte pc'en op, så går den i stå under startuppen, og viser en blå skærm, hvorefter den genstarter.

Vi har prøvet http://www.helgec.dk/lost%20partition.html, men den kan ikke finde harddisken. (Startede programmet op via Windows PE)

Nogle der ved om dette?
Indholdet på diskene skal helst være intakt.

Tak for forhånd.
Avatar billede hcma Novice
31. august 2007 - 21:34 #1
måske og kun måske kan dette hjælpe:
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89
mit bedste bud var ellers helgec's vejledning
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:38 #2
Hej, den har jeg haft prøvet før, men prøver jeg lige igen.
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:41 #3
Ingen af de 3 funktioner virkede
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:45 #4
Har tænkt på at man måske kunne fjerne den patition der dengang var D:, da den var tom, også genskabe den som C:, hvorefter jeg kan geninstallere windows på den nye partition, også køre Helec's inde fra windows installationen. Spørgsmålet er så, vil det påvirke nogle af de andre partitioner / Filer
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 21:46 #5
Jeg tror nok at jeg kan hjælpe dig, der er kun et problem jeg er på ferie og sidder på et hotelværelse i Tyskland, men med en udmærket internetforbindelse, prolemet er at jeg i morgen flytter til et andet hotel uden internet og jeg er først hjemme tirsdag aften.
Men hvis du læser dette i aften så kan jeg mu-u-u-u-livis nå et par gode råd i morgen tidlig, disse råd vil i så fald været baseret på den cd der hedder INSERT. Er du interesseret så download og brænd http://www.helgec.dk/insert.iso (skal brændes som et bootimage) og meld så tilbage
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:48 #6
Ok, hvad skal denne cd gøre? Og er Iso filen lavet til boot?
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:53 #7
Jeg er igang med at hente nu, skal jeg bare sætte den som boot i brændningsprogrammet
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 21:54 #8
Jeg plejer at være temmelig ansvarsbevidst med mine råd, men har du betænkeligheder så er har jeg fuld forståelse for at du dropper mig og ret beset holder jeg som nævnt ferie
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 21:59 #9
Jep, jeg skal til at brænde den ud som et boot disk her omlidt.

Men hvis du ikke når det til imorgen, så må jeg prøve mig frem selv.
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:02 #10
Men jeg læste lidt forkert om den første der oppe, opdagede det også selv efter jeg postede. ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2007 - 22:03 #11
Inden du begynder at prøve på at genskabe partitionerne, prøv at smide den i en anden computer, som slave eller via USB harddiskbox, og se om du kan få adgang der fra..
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:04 #12
Hvis muligt sørg for at din syge computer er tilkoblet netværket ved boot (kabe)
og boot så op på din syge computer med INSERT
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:06 #13
Thesurfer, det er prøvet.
Helqec, Skal jeg nok huske, den er snart klar cd'en
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. august 2007 - 22:08 #14
Ok, så hopper jeg ud af spørgsmålet, da jeg ikke har andre forslag (og kan se at du får hjælp), så der er ingen grund til at jeg får mails pga indlæg i dette spørgsmål.. :-)

Held og lykke med projektet.
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:11 #15
Okay, men tak fordi du prøvede ;)
Så er den brændt ud. Prøver at boote den nu
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:12 #16
Du åbner terminalen således, højreklik med musen på skrivebordet -> Terminal session -> Aterm-superuser

I terminalen skriver du
cd /mnt  -> enter    (hvis du ikke har valgt DK tastatur er / = -)
herefter skriver du ls  -> klik enter  (hvad siger outputtet )
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:13 #17
Tjekker den så efter fejl? Den er godt igang bag ved mig.
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:15 #18
Ok, prøver lige
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:17 #19
hdc sda1 sda5 sda6
:/mnt #

Det er linux ikke?
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:19 #20
Ved du om du kører FAT32 eller NTFS - hvilken partition er der problemer med ?
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:21 #21
Alle sammen, altså alle partitionerne på pc'en.
C:, D: og E:

De kører NTFS, ihvertfald C: drevet
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:27 #22
OK !
skriv cd -> enter
skriv
ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1  -> enter (- = + eller ? --- / = -)

skriv cd /mnt  -> enter
skriv cd sda1 -> enter
skriv ls -> enter  (kan du se filer og mapper på dit c-drev ????)
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:35 #23
Fik fejl ved ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1
Operation not supported, hvorefter den skriver alt muligt om windows
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:35 #24
Zu bett gegangen, oder ??
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:37 #25
OK ! prøv i stedet
mount /dev/sda1 /mnt/sda1 -> enter

skriv cd /mnt  -> enter
skriv cd sda1 -> enter
skriv ls -> enter  (kan du se filer og mapper på dit c-drev ????)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:39 #26
Hvis forslaget 31/08-2007 22:37:18 virker er problemet at MBR er corrupt derfor kan INSERT ikke detecte at det er en NTFS partition
Meld tilbage så hurtigt du kan
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:42 #27
Kan se ;)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:44 #28
Du er vel sikker på at du skriver det helt korrekt, med mellemrum osv.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:44 #29
OK! øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:49 #30
Skriv
gparted -> klik enter

du får nu en Partition Magic klon i grafisk tilstand, find ud af følgende
Størrelsen på sda1
Størrelsen på sda5 (Extended ??)
Størrelsen på sda6
Hvor meget fri plads er der, optaget plads er markeret gult
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:52 #31
Sda1 størrelse: 37,28 GB 17,10 brugt
sda2 er extended og er på 37,28 Gb
sda5 er på 29,45 og 3 gb er brugt
sda6 er på 7,82 gb og 5,76 gb er brugt

sda6 er et fat32 system, hvor de andre er ntfs
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 22:54 #32
Fri plads:
sda1 20,19
sda2 --
sda5 26,45
sda6 2,06
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 22:54 #33
OK ! øjeblik
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 23:05 #34
Nice, den kan komme paa nettet xD, men det er ikke det paeneste xP
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2007 - 23:07 #35
Jeg går i seng når dette er skrevet, men hvis du melder klar efter dette lægger jeg den sidste kommando til dig i morgen tidlig, men her og nu gør følgende
Højreklik på sda1 og resize til 19 gb -> aplay -> aplay (du skal hele vente til maskinen er færdig med at scanne
Højreklik på sda5 og resize til 4 gb -> aplay -> aplay (du skal hele vente til maskinen er færdig med at scanne

På den frie plads der fremkommer ved at krympe sda2 -> opret ny NTFS partition ->  aplay -> aplay (du skal hele vente til maskinen er færdig med at scanne

Højreklik på den nye partition og formater til NTFS -> aplay -> aplay (du skal hele vente til maskinen er færdig med at scanne

Genstart computeren med INSERT og gå igen ind i gparted -> skriv her i tråden hvilket tal den nye partition har fået tildelt og så laver jeg kommandoen til dig i morgen tidlig

Sov godt
Avatar billede chrisson Nybegynder
31. august 2007 - 23:11 #36
Jeg kan resize alle de andre, undtagen sda1, så har ikke gjordt det endnu.
Men vi må finde ud af det senere hvis nu.

Tak for hjælpen indtil videre.

Godnat og sov godt.
Avatar billede chrisson Nybegynder
01. september 2007 - 00:01 #37
Må nok hellere fortælle lidt mere, hvis du skal forstå det:
Da jeg højreklikkede på SDA1, var resize skraveret, altså deaktiveret.
Men hos alle de andre, kan man godt klikke på resize.

Måske lidt nemmere at forstå
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2007 - 07:12 #38
G`morn
Jeg er ikke voldsomt overrasket som jeg tidligere skrev har din computer med stor sandsynlighed en meget corrupt MBR og derfor nægter dn at lade sig resize på systempartitionen - sikerhed så det basker du.
Jeg vil foreslå at du i stedet overfører dine data til den raske computer via SSH, se evt http://www.eksperten.dk/spm/792279 hvor hele processen gennemgås
Vil det slet ikke lykkes for dig er jeg som nævnt hjemme igen tirsdag sidst på dagen.
Når du har overført dine data fra systempartitionen kan du med gparted slette din sysstempartition -> oprette ny parttion -> formater (NTFS) og herefter geninstallere XP, spørg igen efter tirsdag hvis det driller
Avatar billede chrisson Nybegynder
01. september 2007 - 14:03 #39
Gó formiddag,

Jeg skal ud til den syge pc igen idag eller imorgen, så vil jeg tage et kig på den.
Men det er en fin guide til at gemme sine ting, så det vil jeg da prøve.
Avatar billede chrisson Nybegynder
02. september 2007 - 23:18 #40
Hej xD

Det virkede, jeg gik ind via min raske pc, og fandt alle filerne på harddisken inde i mappen Mount.

Vi har nu installeret xp og det hele igen, og alt virker.
Mange tak!

Kender du en side hvor jeg kan lære at bruge Insert?
Det er et meget smart OS at have på hånden.

Ps. Læg et svar når du engang kommer tilbage
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2007 - 12:28 #41
Jeg lægger en guide vedr. INSERT ud på nettet om ca. 8 dage - kig efter http://www.helgec.dk/livecd.html efter d. 10 deptember
Avatar billede hcma Novice
04. september 2007 - 14:05 #42
respekt for helgec  :o))
Avatar billede chrisson Nybegynder
04. september 2007 - 15:57 #43
Okay, det vil jeg gøre, tak for hjælpen xD