Avatar billede akerman Praktikant
31. august 2007 - 11:15 Der er 11 kommentarer

Konvertere Pantone til CMYK i Illustrator

Jeg har siddet og lavet en brochure for mit arbejde. Jeg er ret grøn mht. vektorgrafik, og har derfor blandet sammen på mine farver.

Største parten af de farver jeg har brugt i dokumentet (.ai) er Pantone farver, mens et mindretal er CMYK.

Trykkeriet vil have min .pdf fil i 100% CMYK farver. Hvordan klarer jeg dette ? Jeg har prøvet at søge på nettet men kan intet finde der hjælper mig.
Avatar billede prodic Mester
31. august 2007 - 11:30 #1
I din Swatches-palette kan du dobbeltklikke på Pantone-farven, og ændre den til CMYK og Process.
Det skulle give dig det du ønsker.
Avatar billede akerman Praktikant
31. august 2007 - 11:54 #2
Farverne bliver ved med at være pantone selvom jeg gør det .. der forsvinder bare en lille prik ved farven i swatches-vinduet ..
Avatar billede prodic Mester
31. august 2007 - 12:55 #3
Hvis prikken forsvinder, så er de ikke længere Pantone-farve.
Du forveksler det nok med at farven stadigvæk har navngivning fra Pantone.
Omdøber du swatchen, så "forsvinder" Pantonen også.
Avatar billede nielle_p Nybegynder
19. oktober 2007 - 14:40 #4
Når du gemmer som PDF, får du et nyt vindue op, hvor du kan vælge PDF settings. Vælg den der hedder PDF/X-1a:2001 (altid et godt udgangspunkt - og den ligger der som standard) og sikr dig at der under "output" - 'Color Conversion' er valgt "Convert to destination", og at 'destination' er sat til f.eks. euroscale coated v2 (ligger der også standard). Så kommer dit dokument i hvert fald ud i rent CMYK, da alle pantonefarverne vil blive konverteret.
Avatar billede akerman Praktikant
20. oktober 2007 - 09:57 #5
Hej Nielle

Har lige prøvet det du siger, og kan ikke få det til at virke. Når jeg b agefter åbner pdf'en i illustrator, er farverne stadig pantone :(
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2007 - 12:40 #6
Har du prøvet at omdøbe swatchen's navn som tidligere anbefalet?
Altså først dobbeltklikke og ændre den til process, og efterfølgende omdøbe Swatchens navn.
Eksportere du så filen, så skulle Pantone-værdien gerne forsvinde i din pdf-fil.
Avatar billede nielle_p Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:54 #7
Du har valgt den der hedder Convert to destination - og IKKE Convert to destination (preserve numbers)? - For den vil nemlig beholde pantonefarverne...
Avatar billede nielle_p Nybegynder
21. oktober 2007 - 18:54 #8
- undskyld... der var jeg lidt hurtig... Det kan man ikke gøre lige sådan. Jeg mangler at skrive et ret vigtigt step - nemlig der hvor du konverterer farverne, og den menu hvor man gør det, har man ikke tilgængelig i Illustrator. Det du kan gøre i stedet - hvis du har InDesign, er at oprette et dokument i samme størrelse som det du har i Illustrator, og så kopiere dine elementer over i det dokument. Så bruger du eksport, og får så samme menu som den jeg har beskrevet ovenfor. Ændringen er så at under output, skal du stadig vælge det jeg har skrevet ovenfor, men så skal man klikke på den knap der hedder Ink manager (den valgmulighed har man ikke i Illustrator), og derunder står alle de farver der er brugt i dokumentet. CMYK-farverne er en firkant med et kryds, og pantone er med en cirkel i. Klik på firkanterne med en cirkel i, så der kommer et kryds i stedet - så er de konverteret til CMYK.
Avatar billede prodic Mester
21. oktober 2007 - 20:15 #9
Hvis der skal alternative fremgangsmåder på bordet, som kun tjener til formål at gøre processen mere besværlig, så kan Acrobat 8 også konvertere Pantone-elementerne til CMYK.

Det absolut nemmeste er dog stadigvæk, at ændre Pantone-værdien i Illustrator til Process, da det både er dejligt nemt og du har kontrol over hvad CMYK-værdierne bliver.
Avatar billede nielle_p Nybegynder
22. oktober 2007 - 20:38 #10
Prodic -> Enig, men somme tider har det ikke så stor betydning- eller også får man elementer fra andre firmaer hvori der ligger pantonefarver, som skal bruges i dokumentet, og så er det en nem måde at bevare pantonefarverne i originaldokumentet, og kun have det i pdf'en.
Men den korrekte måde er selvfølgelig at rette dem i Illustrator - det er jeg helt enig i.
Avatar billede prodic Mester
22. oktober 2007 - 22:07 #11
nielle-p ->De fleste firmaer som anvender netop Pantone-farver gør det af hensyn til et fastdefineret udtryk rent grafisk eller farvemæssigt. De har derfor ofte "oversatte" CMYK-værdier som man skal forholde sig til i tilfælde af at man anvender netop CMYK.
Den konvertering som de har foretaget kan du ikke være sikker på at hverken InDesign, Acrobat eller Illustrator rammer. Netop derfor er automatik-konverteringen "farlig".
Man bør i det mindste sikre sig, at konverteringen er så tæt på den originale Pantone-værdi som overhovedet muligt, og den kontrol foretages bedst ved at konvertere farven manuelt direkte i programmet.
Men det er en helt anden, og god, snak som vi kan tage en anden gang.
Vi er trods alt enige om målet. Vejen derhen er bare lidt snørklet.