Avatar billede supermichael Nybegynder
31. august 2007 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Slå browsernes text-resizeing fra

Hvordan slår jeg browsernes text-resizing fra. Jeg ved godt at man sikkert ikke synes jeg burde, men jeg vil godt.

Det har noget at gøre med, at jeg bruger en baggrund som skal er en hvis størrelse. Der oven på har jeg noget indhold som skal passe til billedet (tilnærmelsesvist).

Jeg håber at nogen kan besvare mit spørgsmål.

Mvh. Michael
Avatar billede sherlock Nybegynder
31. august 2007 - 11:59 #1
Du sætter fontstørrelsen med css.

<html>
<body>

Skalerbart
<span style="font-size:20px;">Ikke skalerbart</span>

</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
31. august 2007 - 17:09 #2
<ole>

Hvis indholdet af din side er så ligegyldigt, at min svagtseende nabo - og hendes ligestillede - skal afskæres fra at bruge den, er det så overhovedet værd at lægge siden på nettet? Er din smag virkelig så vigtig at tilfredsstille?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede mclemens Nybegynder
31. august 2007 - 19:53 #3
Ole >> Bare rolig Ole ;) IE 7 har zoom, så naboen
kan zoome ind og se teksten i større format, uden
at designet bliver påvirket af den større tekst :)
- Men for browsere uden zoom, så er jeg helt enig.

Supermichael >> Lav teksten som et billede (medmindre at det er
godt nok at teksten kun låses i størrelse på IE - Sherlock's eksempel).
Dog kan MS jo ske at ændre IE så denne fastlåsningsmulighed ikke virker mere ...

Hvis du vælger teksten ovenpå, kan du evt. lege med 2 farvet billede der har teksten
(transparent baggrund med tekstens farve) og så have baggrunden under img elementet.
... På denne måde fylder de 2 billeder måske* mindre end hvis du lægger teksten ind
i baggrunden. * Afhænger af baggrunds antal farver samt filtype m.v.
Avatar billede supermichael Nybegynder
02. september 2007 - 17:12 #4
Jeg er klar over, at IE eksplore ikke førstørre tekster der er defieret med px frem for em, men det gælder desværre ikke for alle browsere. Jeg kan desværre ikke give dig alle pointene sherlock.

Jeg burde nok give pointene til mclemens, men det løser desværre ikke mit problem fuldstændigt, for jeg har stadig tekstbokse der heller ikke skal forstørres.

Og ole.. Måske er min side meget ligegyldig, og måske er det derfor at jeg vælger at lave det på så dumme måder. Og måske når jeg gør opmærksom på, at jeg ved at nogle nok synes det er dumt, er det fordi jeg vil vejlede folk til, at de ikke behøver at spilde deres tid på at vejlede mig i en anden retning.

Men lad os nu ikke blive uvenner over det. Du får jo ret i sidste ende.

Hvis i nu alle sammen poster et svar, fordeler jeg pointene. Tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2007 - 17:42 #5
Jeg har aldrig påstået, det, du gør, er dumt - det er din egen tolkning. Jeg anfører blot, det er ikke videre socialt  :)

"Og måske når jeg gør opmærksom på, at jeg ved at nogle nok synes det er dumt, er det fordi jeg vil vejlede folk til, at de ikke behøver at spilde deres tid på at vejlede mig i en anden retning"

- ja, det er nok sådan, det hænger sammen, men der tager du fundamentalt fejl!
Jeg føler ingenlunde, at jeg spilder min tid, når jeg taler for det tarvelige, at man ignorerer min svagtseende nabos ønske om at kunne bruge WWW. Det burde være en helt naturlig ting i et påstået civiliseret samfund  ;o)
Avatar billede mclemens Nybegynder
02. september 2007 - 18:26 #6
Her er lige et lille svar, hvis du kunne bruge noget af det.
... M.h.t. tekstfeltet så har jeg ikke lige nogle gode ideér :-/