Avatar billede egu Nybegynder
01. december 1999 - 15:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Går i sort ved "genstart..."

PCen går i sort skærm ved "genstart computeren" i Win95 - og hvis jeg har været i BIOS og be'r den gemme og fortsætte boot-processen. Den reagerer heller ikke på crtl+alt+del-kommandoen.
Men den booter imidlertid uden problemer ved koldstart.
Hvor ska' jeg lede efter fejlen???
Det er en 486er, som jeg har opgraderet til Pentium med et brugt Octek/Rhino 5 board. PCen er bestykket med en 133 Mhz Pentium, S3-grafikort med 4 Mb ram og 16 Mb ram. Styresystemet er WIN95 OSR2.
Avatar billede fatboy Nybegynder
01. december 1999 - 15:47 #1
Prøv evt først at loade alle defaults i bios og derefter rette til, der hvor man ikke kan være i tvivl om, at det skal ændres f.eks. boot-sekvens.

Ellers er det vel næsten sansynligt, at din bios ikke helt forstår, hvad en pentium er for noget.

Prøv at flashe din bios, HVIS det er en bios beregnet til at blive flashed.
Avatar billede egu Nybegynder
02. december 1999 - 09:26 #2
Til fatboy: pcu'en bliver af bios anerkendt som en Pentium 133 Mhc
Avatar billede fatboy Nybegynder
05. december 1999 - 17:37 #3

Jeg synes stadig, det er en god ide at flashe biosen. Derigennem kan mange fejl rettes, som ellers ikke kan rettes. Tingene kan se fine ud i indstillinger og konfigurationer og alligevel virker det ikke. I sådanne tilfælde er en biosopgradering ofte det, der skal til.

Har du prøvet at loade defaults i bios?
Avatar billede egu Nybegynder
07. december 1999 - 11:42 #4
Hej fatboy - defaults i BIOS er forlængst forsøgt - dethjalp ikke. BIOS er fra efteråret 96. Bundkortet har fungeret perfekt i en anden PC, og da både hardware iøvrigt og OS er af "ældre" dato kan jeg ikke se nogen grund til opgradering af BIOS.
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. december 1999 - 04:08 #5
Hvis din PC skal virke til næste år (y2k bug), skal den efter al sandsynlighed flashes alligevel....

Grunden kunne være, at den kunne løse dit problem.
Avatar billede egu Nybegynder
09. december 1999 - 13:51 #6
OK, jeg følger dit råd og forsøger med at flashe BIOS. Selvom jeg stadigvæk ikke tror på, at det er her fejlen skal findes. Men det er åbenbart ikke andre der har lyst til at byde ind med svar eller kommentarer.
BIOS er iøvrigt y2-sikret. Det har jeg tjekket.
Avatar billede fatboy Nybegynder
11. december 1999 - 03:06 #7
Du kunne også prøve at resette biosen, hvis man kan det på dit bundkort. Der plejer at være en jumper, man kan flytte. Og når man har flyttet den, skal man lade den sidde i nogle minutter eller noget i den retning. Kig i manualen for at finde denne jumper.

Dette gør at alle indstillinger i bios glemmes fuldstændigt. Derefter skal man selvfølglig loade deafults igen og den slags.

PS:
For min skyld havde du ikke behøvet at acceptere svar, før dit problem blev løst....