Avatar billede delany Praktikant
30. august 2007 - 09:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hente filer/mapper på nedbrudt bærbar

ER det muligt at overføre filer mm. fra en bærbar Zitech, som er så syg, at XP Home ikke kan åbnes.
F. eks. via serielt eller USB-kabel.
Ved ikke så meget om det, så udførlig vejledning er nødvendig.
Avatar billede ferdinand.k Mester
30. august 2007 - 09:49 #1
der er flere løsninger som kommer an på hvor "syg" din maskine er. Den mest sikre løsning vil jeg mene er at fysisk tage harddisken ud af maskinen, købe sådan en slags boks (http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159470) og sætte den til en anden maskine. På den måde vil din "gamle" harddisk poppe frem på den fungerende computer...
Avatar billede venturer Nybegynder
30. august 2007 - 10:05 #2
Helt enig med ferdinand. Forudsat at harddisk stadig virker, så er dette den absolut lettest måde at hive din data ud på.
Avatar billede delany Praktikant
30. august 2007 - 10:08 #3
Ja, men så vidt jeg ved, er det ikke så enkelt at pille harddisken ud af en bærbar. Har heller ikke prøvet det før, så hører meget gerne om anden løsning
Avatar billede ferdinand.k Mester
30. august 2007 - 10:40 #4
ok, så bliver det lidt mere kompliceret.

Find en ekstern harddisk og start din maskine op med en windows cd i, mens denne eksterne HD er tilsluttet. Lav en ny installation af windows men sørg for at installere på din eksterne disk!
Når hele installationen er kørt igennem og maskinen er startet op med en hel frisk installation, vil du (forhåbentligt) se at din lokale disk (altså din bærbars interne disk) vil fremgå under "Denne Computer". Herefter kan du hive data ud på den eksterne disk...
Det er endnu en løsning
Avatar billede nva Praktikant
30. august 2007 - 11:13 #5
Boot op på din XP-cd og undersøg/reparer harddisken for fejl ved at vælge R og skrive CHKDSK /P /R  Hvis alt går godt kan du måske starte pc'en bagefter.
Avatar billede venturer Nybegynder
30. august 2007 - 11:33 #6
Hvilken bærebar har du? Selv harddisken PLEJER ikke at være så besværlig at få ud.
Almindeligvis er der et dæksel i bunden du løsner med en skrue. Herunder endnu en skruve til selve HD'en som så skal skubbes fri af stikket (nogle gang er det nødvendigt at forsigtigt skubbe til den med en skruetrækker).

Det mest komplicerede jeg har oplevet var en ældre HP hvor HD'en sad under tastaturet.
30. august 2007 - 12:49 #7
Måske 'inspiration' herfra -> http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=22&page=6&PHPSESSID=c48f1f172780f20de58dab3cb8b38278 ?

Som sagt _kan_ det også være under tastaturet !

Model/type/... ?
Avatar billede delany Praktikant
31. august 2007 - 10:08 #8
Mange tak for forslagene.
Avatar billede delany Praktikant
31. august 2007 - 10:17 #9
Har stadig ikke fundet ud af, hvordan jeg giver points til accepteret svar.
Avatar billede venturer Nybegynder
31. august 2007 - 13:42 #10
Det ser ellers sådan ud :)
Avatar billede delany Praktikant
31. august 2007 - 15:41 #11
ja, nu gør det :)
Avatar billede langbein Nybegynder
31. august 2007 - 19:04 #12
Lag en bootbar CD med en Linux distro, for eksempel Slax eller Knoppix. Boot PC fra denne CD, og du vil (oftest) være i stand til å lese (og overføre) de data som ligger på Harddisk.