Avatar billede ramzez Nybegynder
28. august 2007 - 07:34 Der er 7 kommentarer

Hvordan finder jeg ud af, om mit grafikkort fungerer?

Jeg har i en længere periode haft problemer med min pc, specielt ved tunge spil, eksempelvis Company of Heroes. Spillene går i stå efter få sekunder (hvis de over hovedet starter), og jeg må slukke for pc'en ved at slukke for strømmen.

Maskinen fungerer eller nogenlunde, den er dog meget lang tid om at lukke og jeg oplever ind i mellem problemer med min office-pakke, hvor programmerne ind i mellem går ned, har ingen anelse om de problemer er relaterede.

Jeg mistænker problemer med grafikkortet, fordi problemerne er værst ved spil, men, som det nok fremgår af formuleringen af spørgsmålet, er jeg ikke på nogen måde superbruger, så eventuelle svar må gerne være på sinke-niveau :-)

Jeg lister lige delene i min pc, som kører windows xp:

Miditower Arctic Silent 1 350W PSU
Asus A8N-E nForce4 S939 PCI-E
AMD Athlon 64 3400+ Venice soc. 939
Arctic Freezer 64 Pro 754/939/940
Kingston Value RAM 1024 MB PC3200 CL3
Maxtor DiamondMax 10 250 GB SATA II
LiteOn DVD+/-RW dual bulk Black
Inno3D GeForce PCI-E 7800GT 256MB 2x DVI VIVO
Arctic Accelero X1 for GeForce 6800/7800 i PC

Håber på et svar!
Avatar billede hottadpole Nybegynder
28. august 2007 - 10:13 #1
Jeg vil um iddelbart tro det er harddisk relaterede problemer. På http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/ kan du finde de nødvendige værktøjer til at kontrollere disken for fejl. På http://www.memtest.org/ kan du finde værktøjer til at kontrollere hukommelsen for fejl.
Avatar billede cyberman2006 Nybegynder
28. august 2007 - 11:30 #2
Jeg mener du skal have mere kraftig psu(420w eller mere).
din 7800gt grafik kort bruger meget strøm.
Avatar billede Jensen DK Novice
28. august 2007 - 13:21 #3
Din PSU yder alt for lidt, dit grafikkort kræver mere strøm, som cyberman skriver.
Avatar billede klarnskou Nybegynder
28. august 2007 - 13:32 #4
Jeg vil nok sige det var begge dele, dels er 350W lige i underkanten, og samtidig, kan det være et tegn på at din hardisk bliver presset for hårdt. her og nu er din eneste mulighed at lukke de processer/programmer, som ikke er nødvendige når du spiller.
På sigt ville jeg nok investere i en ekstra hardisk gerne SATAII og sørger for at de spil du spiller, er intalleret på den nye hardisk, sådan at dit OS(XP/Vista) kører på den oprindelige hardisk. dermed mindsker du presset på din harddisk.
Avatar billede ramzez Nybegynder
28. august 2007 - 15:09 #5
Tak for svarene, jeg vil forsøge mig med harddisk- og hukommelsesværktøjerne. Har nogen et godt bud på en god og billig strømforsyning, som vil passe i mit kabinet (aner ikke om der er standarder for det?) Hvor mange watt skal jeg gå efter?
Avatar billede klarnskou Nybegynder
28. august 2007 - 16:22 #6
En 500W burde være tilstrækkelig, du gør bedst i at købe en der både er til PCI express og SATA II når nu du alligevel har hardwaren.
Avatar billede klarnskou Nybegynder
28. august 2007 - 16:23 #7
alle PSU har en standart størrelse, så det skal du íkke være nervøs for ikke passer.