Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 15:38 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

V: Køb af PC til ( tunge ) spil

Okey. Nu er jeg kommet hjem fra ferie og nu skal der altså ske noget med den PC-opdatering ( jeg vil game BioShock NUUUU ! ).

Er dette hardware stadig fornuftigt at smid 7K efter eller alternativer jeg skal overveje. Vista Ultimate skal trække systemet og det er en 22" WS Samsung skærm:

Bundkort: ASUS P5N32-E SLI AiLifestyle Series
CPU: Core 2 Duo E6600 2.4 GHz
GFX: ASUS EN8800GTS/HTDP
CPU-køler: ZALMAN CNPS 7700-Cu
PSU: Sea Sonic S12-430
RAM: Corsair XMS2 2 x 1 GB
Kabinet: Antec Performance One P180

Håber i kan hjælpe for jeg har ikke fulgt SÅ meget med i Hardware-udviklingen de sidste par....år...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 16:33 #1
Jeg har flg. forslag til ændringer:

Jeg synes personligt ikke man får så meget ekstraydelse ud af at kører grafikkort i SLI/CF ift. omkostningerne, så jeg ville nok købe dette kort i stedet:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387515 (den har faktisk også 2xPCIE)

Det bruger P35-chipsettet og understøtter ddr3, når de engang bliver til at betale :)

Prøv at kigge på denne 4-kerne cpu i stedet:

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=305881

Alternativt denne med en FSB på 1333 MHz:

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=390530

Jeg har tilfældigvis et ASUS 8800gts 320 MB og det køre bare klippestabilt :)

Jeg bruger selv en køler fra Scythe, men har hørt at Zalman også laver lækre kølere, så den er sikkert ok.

Jeg vil nok vælge en psu fra Corsair. De har nogle rigtige lækre, hvor du kun behøver at slutte de kabler til, som du kan bruge. Fx:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217542

Husk at dine RAM helst skal være PC2-8500, da du så kan udnytte alle 1066 MHz på bundkortet.

Skift kabinettet ud med den lidt nyere model, P182. Forskellen er lille, men lækker, da du kan lave kabelføring på bagsiden :)
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 17:30 #2
Mmm hmm - jeg er kommet lidt i tvivl om hvilken CPU jeg skal vælge ? Hvad med dette Motherbord ( ABIT IP35 Pro ) http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384008 ? Er det ikke et bedre kort end ASUS P5KC AiLifestyle Series ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 17:38 #3
Abit bundkortet understøtter ikke ddr3. Men hvis det ikke er et krav, kan det jo være lige meget :)

Jeg har selv købt Asus P5KC og det er et vanvittigt godt kort til prisen. Efter min mening laver Asus næsten altid rigtig gode kort, så derfor foreslog jeg det.

Mht. processor, så ville jeg vælge Q6600. Der er endnu ikke så mange applikationer, der understøtter 4 kerner, men det kommer!
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 17:50 #4
Jeg vil helst havde en så fremtidssikert system som overhovedet muligt ( inde for budgettet ). Så man skulle måske vælge Asus P5KC og Core 2 Duo E6850 3 GHz ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 17:53 #5
Både E6850 og Q6600 er super lækre processorer.

Men tror nok jeg hælder lidt til Q6600, da den trods alt har de ekstra kerner.

Men kan godt forstå du er i tvivl :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 17:54 #6
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 18:40 #7
Okey nu har jeg " sammenkogt " de forskellige indlæg - jeg har også fået lidt input fra hol.dk og dahf.dk. Hvordan syntes i mit nye " forslag ser ud:

Core 2 Duo E6750 2.66 GHz: 1.277 kr.
ASUS EN8800GTS/HTDP: 2.824 kr.
Corsair HX520W: 638 kr.
Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B: 282 kr.
ASUS P5KC AiLifestyle Series: 963 kr.
Antec Performance One P182: 889 kr.
Corsair XMS2 2 x 1 GB: 580 kr.

Ialt.: 7453 kr.-
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 18:44 #8
Finno bortset fra dine ram. Vil varmt anbefale dig at købe nogle PC8500 ram. Fx disse:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233119
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 18:45 #9
Er der ikke noget med at ram hastigheden slet ikke er så vigtig for Intels cpu'er som for AMDs. mht.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 18:49 #10
Det har jeg ikke hørt.

Men der er jo en del forskel på om du kører med 667 MHz eller 1066 MHz.

Det skulle meget gerne kunne mærkes i alle systemer :)
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 18:59 #11
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 19:43 #12
Den test er jo en smule gammel, men jeg kan godt se hvad du mener.

Men meget har ændret sig siden.

Bl.a. P35 chipsettet og dit grafikkort mener jeg sagtens kan retfærdiggøre PC8500 ram.

Men i sidste ende er det jo din pengepung, og en gang i mellem skal man jo spare et sted :)
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 20:17 #13
De er meget dyre de RAM du linker til. Hvad med dem her:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887#
Avatar billede thesheriff Nybegynder
27. august 2007 - 20:31 #14
Det PC-6400.

De er ihvertfald bedre end PC-5400 og som du skriver en del billigere :)

Har faktisk selv et sæt i en af mine pc'ere og de er ganske udmærket.
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 20:53 #15
BTW - Det ville virkelig være dejligt at finde et billigere GFX-kort. Jeg syntes nemlig det er ALT for dyrt. GFX-kort junglen syntes jeg virkelig er svær at finde rundt i - har du et forslag til et godt alternativ ?
Avatar billede rammy Nybegynder
27. august 2007 - 20:53 #16
Uden at det går ud over performence ?
Avatar billede akjaer Nybegynder
28. august 2007 - 02:39 #17
Jeg vil mene, at det er tvivlsomt, om quad core bliver brugbart indenfor den nærmeste fremtid. Valg af Q6600 giver 4 langsommere kerner, mens E6850 giver 2 hurtigere.

Hvis man læser tests i dag, så er der ingen spil, hvor quad core giver en fordel... Den hurtige dual core vinder altid over langsommere quad cores...  og sådan vil det nok blive ved med at være i lang tid...

Det kræver nogle meget mere udfordrende programmeringsteknikker at udnytte mange kerner. Disse programmeringsteknikker er meget besværligt at teste. Unittests (en meget brugt form for test, der er en central del af softwaretesting) bliver f.eks. stort set umulige at bruge.

Ved eksekvering af sekventiel kode (kode uden tråde / delprogrammer der kører parallelt) vil hastigheden være den afgørende og altså ikke antallet af kerner. Der går nok flere år, før spil bruger mange tråde... og til den tid kan man jo sikkert både smide sin quad core og sin dual core ud, fordi der er kommet noget bedre...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. august 2007 - 08:15 #18
Du kan jo kigge på det link jeg lagde tidligere til Tom's.

Som du kan se performer Q6600 en smule bedre, når der måles på 3DMark. Men ikke fx på encoding af en dvd.

Der er allerede multi-threaded spil fx Alan Wake og Supreme Commander, men som akjaer skriver, så vil der nok gå noget tid før end det bliver rigtig udbredt.

Men uanset hvilken processor du vælger, så er den snart forældet :)

Men lav en vurdering af dit behov og undersøg på nettet om den type spil du bedst kan lide performer bedre med Q6600.

Husk du har jo også mulighed for at overclocke en Q6600, hvis du ønsker en højere hastighed på de enkelte kerner :)

Mht. grafikkort, kan du tage 320 MB udgaven:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313880

Forskellen i performance er ikke voldsom stor:

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=778&model2=707&chart=318
Avatar billede rammy Nybegynder
28. august 2007 - 08:16 #19
Lige for at sammenfatte:

Okey nu har jeg " sammenkogt " de forskellige indlæg - jeg har også fået lidt input fra eksperten.dk og dahf.dk. Hvordan syntes i mit nye " forslag ser ud:

Core 2 Duo E6750 2.66 GHz: 1.277 kr.
ASUS EN8800GTS/HTDP: 2.824 kr.
Corsair HX520W: 638 kr.
Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B: 282 kr.
ASUS P5KC AiLifestyle Series: 963 kr.
Antec Performance One P182: 889 kr.
Corsair XMS2 PC2-6400CL5 2 x 1 GB: 719 kr.

Ialt.: 7596 kr.-

Det ville virkelig være dejligt at finde et billigere GFX-kort. Jeg syntes nemlig det er ALT for dyrt. GFX-kort junglen syntes jeg virkelig er svær at finde rundt i - har i nogle forslag til et godt alternativ ( uden at det går ud over performence ? )?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. august 2007 - 08:23 #20
Ja, læs mit forrige indlæg :)
Avatar billede rammy Nybegynder
28. august 2007 - 08:26 #21
Næh - den er måske ikke så stor men jeg mister performence på lige netop det punkt hvor jeg allerhelst IKKE vi miste saft og kraft. Jeg tænkte det kunne være der fandtes til GFX-kort der er lige så godt som ASUS EN8800GTS/HTDP bare lidt billigere.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. august 2007 - 08:32 #22
Som du kan se af mit link, så ligger 320MB udgaven meget tæt op ad 640MB udgaven, så det går altså ikke voldsomt ud over din performance.

Alternativt kan du købe 8800gts 640MB i et andet mærke. Inno3D er pt. de billigste på edbpriser:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253129
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. august 2007 - 08:44 #23
Btw så får du nok også brug for sådan en forlænger:

http://www.bwsbutik.dk/product.asp?product=2022&sub=4&page=1

Jeg kender ikke længden på kablerne til Corsairs strømforsyning, men tvivler på at din ATX12V kan nå uden en forlænger.
Avatar billede rammy Nybegynder
29. august 2007 - 15:14 #24
Nu er vi ved at være ved slut-resultatet tror jeg:

1 stk. Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
1 stk. Corsair HX620W
1 stk. Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B
1 stk. ASUS P5KC AiLifestyle Series
1 stk. Antec Performance One P182
1 stk. Corsair XMS2 2 x 1 GB
1 stk. ASUS EN8800GTS/HTDP ( 320 MB GDDR3 SDRAM )
2 stk. T166 500GB ( HD501LJ modellen med 16MB cache )
1 stk. Floppy-drev
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. august 2007 - 15:37 #25
He he floppy-drev?

Men det er en rigtig god pc du har fået sat sammen. Tror du bliver glad for den.

Husk ATX12V forlænger. Ærgerligt at stå at mangle, når du samler :)
Avatar billede rammy Nybegynder
29. august 2007 - 15:46 #26
Jeg er oldschool så der SKAL være et floppy-drev ellers får jeg sorte prikker for øjnene og koldsved ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. august 2007 - 15:54 #27
Uha det kan vi ikke ha :)

Har dog ikke set det i en ny pc i laaaang tid ;)

Jeg smider lige et svar, hvis du selvfølgelig er tilfreds.
Avatar billede rammy Nybegynder
29. august 2007 - 15:56 #28
Mange tak for al din hjælp :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
29. august 2007 - 16:04 #29
Velbekomme og tak for point :)
Avatar billede rammy Nybegynder
30. august 2007 - 18:23 #30
Så blev der bestilt og det blev følgende.:

1 stk. Processor - 1 x Intel Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz ( 1333 MHz ) - LGA775 Socket - L2 4 MB - Box

1 stk. Samsung SpinPoint T166 HD501LJ - Harddisk - 500 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 16 MB

1 stk. Inno3D GeForce 8800GTS - Grafikadapter - GF 8800 GTS - PCI Express x16 - 640 MB GDDR3 - Digital Visual Interface (DVI) - HDTV ud

1 stk. ASUS P5KC AiLifestyle Series - Bundkort - ATX - iP35 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA - Gigabit Ethernet - FireWire - High Definition Audio (8 kanaler)

1 stk. Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched - Hukommelse - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II - 800 MHz / PC2-6400 - CL5 - 1.9 V

1 stk. Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B CPU Cooler

1 stk. Antec Performance One P182 / Miditower / Sort

1 stk. Corsair HX620W / 620W Strømforsyning
Avatar billede rammy Nybegynder
12. september 2007 - 13:34 #31
I kan se hvordan samlingen af det lille kraftværk gik her:

http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=21800&start=45