Avatar billede lord_fitter Nybegynder
25. august 2007 - 21:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC død efter ny strømforsyning

Hej Alle

Jeg har lige investeret i en ny strømforsyning til min pc. Jeg har sat den til præcis som den gamle sad, men når jeg vil starte min pc sker der ingenting. Jeg har fundet ud af at på det stik (20 pin) som skal sidde på bundkortet, er der et af hullerne der er tomt og det er der ikke på den gamle. Er det derfor at jeg ikke kan få den igang, eller skal det være tomt?
Avatar billede knix Nybegynder
25. august 2007 - 22:51 #1
Går ud af det hul som er tomt er et 4 Pins hul.

Det er muligt at det 20pins ATX kabel der er en 4 Pins ekstra som lige skal sættes på, således den bliver til 24PINS. Derudover skal du nok også have 4pin motherboard extension cable sat fast, som helst skulle side et stykke fra det store 24 PINS atx kabel. Og husk at tjekke det hele vender korrekt, sidder en klipseting på en af siderne. Tjek også at størmforsygningen er sat på 220/230 bagpå, og On er slået til.

*Husk altid at fjerne stømmen til størmforsygningen hvis du piller ved elektronikken*

Hvis der stadig ikke kommer liv i den, så tjek at du ved et uheld ikke er kommet til at fjerne de små ledninger som kommer fra fronten af kabinettet, eller de sidder løst.

Hvis der stadig ikke er liv i den kan du prøve at frakoble hele størmforsygningen bundkortet m.m. og kortslutte den grønne ledning i 20/24Pins ATX stik med en sort ledning. Så skulle størmforsygningen gerne starte op så længe de er kortsluttet (hvis der er størm til den). Men er ikke noget jeg vil anbefale hvis du ikke helt tryg ved det :)

Held og lykke med det.
Avatar billede knix Nybegynder
25. august 2007 - 22:51 #2
Ved ikke om det var svar nok :-)
Avatar billede lord_fitter Nybegynder
25. august 2007 - 23:00 #3
Jeg vedlægger lige 2 billeder:

http://webtjenester.dk/1.jpg
http://webtjenester.dk/2.jpg

Det var fra start af et 24pins stik men man kunne tage 4 af så det blev et 20pins stik, og det er det på den gamle strømforsyning.

Har kigget på mit bundkort efter et sted hvor det 4pins stik kan sidde, men kan ikke rigtigt finde et sted.

Har efterfølgende sat den gamle til igen og nu virker computeren fint, så det er den nye strømforsyning jeg har problemer med.

Hvis du kigger på de to billeder, kan du se af et af hullerne er tomt.
Avatar billede knix Nybegynder
25. august 2007 - 23:07 #4
Er vidst ikke meningen den skal se sådan ud, hehe. Går der slet ingen ledning ned i det hul?
Avatar billede lord_fitter Nybegynder
25. august 2007 - 23:11 #5
Nej ingen.... synes også at det ser lidt mærkeligt ud. Har lige fået den idag.
Avatar billede knix Nybegynder
25. august 2007 - 23:13 #6
I følge den størmforsygning jeg lige har kigget på skulle det gerne være en hvid ledning (Er kun en af dem), hvilket sørger for -5V til bundkortet. Men er ikke sikker. Anywho jeg ville nok sende den retur, tvivler stærkt på det er meningen :)
Avatar billede lord_fitter Nybegynder
25. august 2007 - 23:18 #7
Jeg kom også frem til via min gamle strømforsyning at det skal være et hvidt stik, og sådanne et har min lige præcis ikke.

Jeg kontakter lige det firma jeg købte den hos

Tak for hjælpen
Avatar billede knix Nybegynder
25. august 2007 - 23:29 #8
Glad for at kunne hjælpe. Held og lykke med det :)
Avatar billede morhan Novice
25. august 2007 - 23:42 #9
Som jeg lige kan læse mig frem til, så benyttes -5V kun i forbindelse med ISA-bussen. Dvs den er ikke til stede i nyere strømforsyninger (den mangler også hos mig)