Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 07:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

nyt bundkort & processer

har besluttet mig få at bygge min egen pc, og valgt at lære det ved at prøve.
men er lidt ny til det, så ved ikke helt hvad man skal kigge efter når man skal ud og købe bundkort & processer?

hvordan finder man ud af om det passer sammen, har hørt det nogen gange kan være lidt svært.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 09:20 #1
Først skal du beslutte dig for, om du ønsker en AMD processor eller en Intel processor.

Pt. får du klart mest for pengene ved at købe en Intel fx Core 2 Duo E6850 eller Core 2 Quad Q6600.

De bruger begge en LGA775 socket, så derfor skal du naturligvis vælge et bundkort, der har en sådan socket.

Derefter skal du kigge lidt på FSB (Front Side Bus). E6850 kører med en FSB på 1333 MHz, men Q6600 kører med en FSB på 1066 MHz.

Dit bundkort bør altså som minimum understøtte en tilsvarende FSB hastighed, da du ellers ikke vil udnytte hastigheden optimalt.

Så er der ram. De fleste kort i dag benytter ddr2, men den seneste teknologi, ddr3, er også på vej frem.

ddr3 ram er efter min mening dog stadig alt for dyre målt på pris/ydelse.

Men nogle bundkort understøtter begge typer ram, så du her og nu kan investere i ddr2 ram og så med tiden, når prisen er faldet evt. kan overgå til ddr3.

Derudover kan det være interessant at kigge lidt på følgende krav:

- Ønsker du et eller to grafikkort? (SLI/Cross Fire)
- Vil du gerne overclocke?
- Har du ønsker til indbyggede features fx trådløst netkort?
- Har du udset dig en speciel cpu-køler, skulle den også gerne kunne monteres på kortet.
- Antallet af tilslutninger fx SATA

Der er mange kort at vælge i mellem, men gør dig selv den tjeneste ikke at købe et af de billigste.

Mærker som ASUS, MSI og Gigabyte har jeg gode erfaringer med.
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 11:41 #2
hvis det ny skal være en god gamer pc! hvad vil du så foreslå?
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
25. august 2007 - 11:48 #3
Hvis det er en gamer PC ville jeg nok vælge en AMD X2 6000 eller måske 6400 processor, men Intel Core 2 Quad Q6600 skulle vist også være ret god!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 11:50 #4
De to processorer jeg nævnte koster ca. det samme. Der er endnu ikke ret mange applikationer, der udnytter en quad-processor fuldt ud, men det kommer.

Så ville nok vælge Q6600'eren:

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=305881

Som bundkort kunne det fx være dette kort fra Asus (bruger det selv og meget tilfreds):

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387515

Det bruger P35-chipset og har mulighed for ddr3 ram, når det en gang bliver aktuelt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 11:57 #5
Jeg ville ikke vælge en AMD, da de slet ikke når i nærheden af Intel p.t.

Og da slet ikke når man kigger på pris/ydelse.

Men prøv selv at kigge lidt på denne chart, så kan du danne dig et indtryk:

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=921&model2=871&chart=418
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 14:55 #6
okay..
Core 2 Duo E6850 eller Core 2 Quad Q6600
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 15:01 #7
hov kom til at skrive forkert..!
hvilken af de 2 vil i anbefale?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 15:44 #8
Som tidligere skrevet ville jeg vælge Q6600
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 16:26 #9
tak for hjælpen, smid et svar:)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 16:27 #10
Velbekomme :)
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 16:30 #11
ang køling/blæsere kan alle bundkort så bruge vand køling?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 16:36 #12
Ja, det plejer nu ikke at være noget problem.

Men vandkøling kan kun betale sig, hvis du skal overclocke meget. Eller hvis du vil blære dig :)

Du kan få rigtig gode luftkølere til cpu. Også støjfrie :)

Jeg bruger fx denne og den er meget stille - men stor:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315647
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 16:46 #13
var bare for blær, men holder mig til blæseren i først omgang.
så jeg ikke få mere end jeg kan over komme. er jo første gang jeg prøver at samle selv
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
25. august 2007 - 16:56 #14
når Q6600 kører med en FSB på 1066 MHz så passer den vel ikke til det bundkort du har linket til da det køre med en på 1333?
eller er jeg helt gjaldt på den?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
25. august 2007 - 16:59 #15
Jo det kan den godt køre på. Men hastigheden kan ikke overstige 1066 MHz.

Det samme gør sig gældende, hvis du tager E6850 på et bundkort med en FSB på 1066 MHz.

Men ved du, at din nye processor fx har en FSB på 1333 MHz, er de jo ærgerligt at købe et bundkort med en FSB på kun 1066 MHz :)
Avatar billede grise_bassen Nybegynder
26. august 2007 - 06:10 #16
okay tak for hjælpen