Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 20:56 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

NTLDR mangler !!!

jeg har forgæves prøvet at installere win2k på en pc . men hver gang jeg skal boote så kommer den med samme fejl !!! NTDLR mangler . tryk på fedtmule kapperene for genstart .. hvad betyder dette og hvordan kommer jeg vidre eller for rettet det ??
Avatar billede burningice Nybegynder
06. juni 2001 - 21:00 #1
ntdlr malger betyder at du prøve at boote på en harddisk/diskette som ikke er boot-bar!

Hvor installer du win2k og hvordan er boot rækkefølgen i bios?? Nu sidder der vel ikke nogen diskette i dit floppy-drev??
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 21:03 #2
Kør fdisk /mbr
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 21:06 #3
Booter du fra win2k CD skulle der ikke blive problemer.
Stil bios til at starte på CD!
Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 21:13 #4
ok  jeg har prøvet at boot på en win 98 start disk og det er same smae NTLDR mangler . har lavet 2 sæt boot diske til win2k og har prøvet at boote fra cd-rom -- og ja jeg har prøvet at ændre række følgen i bios så dun skulle boot fra cd/c/a og a/c/cdrom same smame resultat NTDLR mangler ! og hvordan kører jeg en fdisk hvis jeg ikk kan få en promt !
Avatar billede chruker Nybegynder
06. juni 2001 - 21:30 #5
Har du flere harddiske i maskinen ?  Og hvor mange partitioner er der på den harddisk du forsøger at installerer på ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 21:34 #6
Der ligger eller skulle ligge en fdisk på win98 startdiskette! Sæt den i og på et eller andet tidspunkt står du A:\\
Avatar billede firestone Nybegynder
06. juni 2001 - 21:37 #7
prøv en bootdisk med fdisk på.
start fdisk når din diskette er bootet færdig kør fdisk og check om den disk du har som primær disk er sat aktiv. hvis ikke er det derfor. hvis den er aktiv har partionerne rykket sig siden du installerede og boot.ini som win2k laver for at finde sig selv er ikke på det drev den forventer... for at fixe det måtte jeg selv bruge en util (min win2k var på en ntfs) programmet hed ntfsdos pro (google.com - søge) i min boot ini fik jeg fixet location af windows det var den fejl jeg selv røg på og fik fixet men tro mig det er bøvlet!! her er min boot ini læg mærke til (1) = partion1 på controller 0= master disk

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Server\" /fastdetect
Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 21:38 #8
ja jeg har flere harddsike - men ikk i den pc - og der er kun 1 partition på den disk jeg prøver at installere på - og nej .. når jeg sætter min 98 start disk i .. går den kold når den kommer til NTLDR mangler tryk trl+Alt+ Delete for at genstarte !! så står den bare og griner :( og vil IKKE vidre
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2001 - 21:50 #9
98Der må da være noget galt med installationen, det er da en fil som nt lægger på C, kan jeg da se. -sidst jeg var ude for dette, som kom lige pludselig, ja så geninstallerede jeg windows 98, herefter dukkede filen op igen sammen med min dualboot. Mon ikke en geninstallation af NT skulle kunne gøre det samme, du skal blot have end bootbar CD-rom med windows 2000
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 21:54 #10
Hør nu her, der er noget der tyder på at din pc ikke ser din diskette med win98, eller også er den ikke bootbar, så kan du ikke få andet end en fejl om NTLDR mangler.
Når pc starter og du har sat den til at se A: drevet først, så prøver den først med A:drevet, kan den ikke finde et bootspor, så fortsætter den til dit C: drev, her mangler NTLDR åbenbart og så skal pc\'en stoppe med en fejl!

Prøv om du kan finde en anden bootdisk, du kan også bruge en win95 diskette.
Avatar billede nav Nybegynder
06. juni 2001 - 21:57 #11
Her har du svaret på hvad NTLDR er

http://is-it-true.org/nt/registry/rtips65.shtml

hilsen hajen
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2001 - 21:58 #12
Også , det giver da ikke ntldr tilbage selv om du bruger en bootdiskette fra win95 eller 98, den dukkede da ikke op hos mig , før jeg foretog en installation., så der må en yderligere forklaring til retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 22:08 #13
kharder> For at bruge fdisk /mbr, er det en forudsætning at der har været en installation af win2k (og for den sags skyld NT), så kan bootsporet på HD gendannes og installationen fortsættes.
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2001 - 22:15 #14
Oki, det kunne ikke lade sig gøre hos mig, selv om jeg lige havde været i windows 2000 og blot foretog en boot for at gå i 98,
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 22:21 #15
Jeg har kun brugt metoden en gang og det gik godt, men der kan være tilfælde, hvor det ikke hjælper :o(
Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 22:23 #16
jeg skal måske lige nævne at tidligere var der win 98 på den disk, jeg startede den lagde min win2k disk startede op .og gik igang med install.
Jeg bed den slette den fat32 partition der var på og oprette en ntfs istedet begge på hele disken ! . kort efter formateringen af disken kommer der et boot før den begynder selve installationen .. der fra og til dd har den ikk ville andet end NTDLR mangler . og jeg kan let boote min blærbar ( med win2k ) på samme disk !
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 22:38 #17
Hvis det ikke hjælper med fdisk /mbr, så vil jeg råde dig til at formatere den igen og starte en ny installation!
Avatar billede nav Nybegynder
06. juni 2001 - 22:43 #18
Her er en løsning på dit problem:
1) Hvis disken er ntfs, skal du fra en anden NT (ntfs) maskine kopiere filen \"ntldr\" over på den syge disk.
2) Hvis disken er fat, skal du fra en anden NT (Fat)eller en 98 maskine kopiere filen \"ntldr\" over på den syge disk.

Far her er bare en haj
Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 22:43 #19
HVORDAN ? det er det jeg gerne vil vide .. !!
Avatar billede dt Nybegynder
06. juni 2001 - 22:49 #20
pinligt .. !! det var øhh kablet der var vendt forkert .. så må give jeg 10 point hver for instatsen ... tak for hjælpen ..
Avatar billede nav Nybegynder
06. juni 2001 - 22:51 #21
Bare lige for en sikkerheds skyld
sidder kablet til dit diskettedrev rigtigt, hvis ikke så prøv at vende det.

Nu skulle alle dine problemer være løst, for far har er snart en GREAT WHITE SHARK
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 22:56 #22
Hvis du har en disktte du kan boote fra, går du ind i bios opsætning og sætter den til at starte på dit A: drev.

Når den har bootet færdigt og du har et A:\\ som prompt, skriver format c: - og IKKE andet!

Når den er færdig med formateringen, fjerner du boot disketten, starter pc og hvis du kan, sætter du din pc til at starte på CD-rom drevet og sætter din win2k CD-rom i, starter pc og venter til der står på skærmen: Rør ved en tast (Space eller Enter f.eks.), så skulle installationen begynde.
Håber det hjælper!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juni 2001 - 23:04 #23
Takker for pointene, godt du fandt ud af det til sidst ;o)