Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
24. august 2007 - 16:19 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte pga. beskadiget system-fil

Hej

PC:
Windows XP, SATA HD (heri ligger C-drevet - NTFS) IDE HD (SLAVE - NTFS). I må sige til hvis I skal bruge flere oplysninger.

Problem:
WIndows XP vil ikke starte fordi der en system-fil der mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Løsninger der iike fungerede:

1. Har forsøgt at gå ind i fejlsikret tilstand og alle de andre tilstande (i desperation), men fik ovenstående melding.

2. Har forsøgt med følgende:

1: Boot op på XP Cd'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: XP starter op igen

3. Har også forsøgt med følgende:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler

Da jeg valgte den partition installeringen skulle foregå, så stod at partitionen var ukendt. Sådan så partitionen ud:

Ukendt disk
(Der er ingen disk i dette drev)
131070 MB Disk 0 ID 0 på BUSSEN 0 PÅ ATAPI [MBR]
-: PARTITION1 [DYNAMSIK DISKENHED]156328 MB <0 MB ledig>

I bios kan jeg se begge harddiske.

Jeg ønsker ikke at formatere disken da der er nogle ting på skrivebordet som jeg aldrig fik lavet backup af.

Hvad er det næste step?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2007 - 16:25 #1
Jeg syntes det er lidt misvisende det du skriver, men får du ikke andre løsninger kan du redde dine data som beskrevet på http://www.eksperten.dk/spm/792279
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
24. august 2007 - 17:22 #2
Jeg kan godt forstå hvis det lyder forvirrende, men beskrivelsen er bare mit forsøg på at genoprette den pågældende fejl. Udfra hvad jeg har beskrevet, vil det være muligt?

I mellem tiden vil jeg bruge dit link helgec, og se om jeg kan finde ud af at redde noget af mit data.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2007 - 17:34 #3
Jeg forstår på dig at du ikke kan boote, er det korret ?? hvis ja så download og brænd INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso (filen skal brændes som et bootimages)
Boot op på cd`en og meld tilbage så flytter vi lige dine data, det er intet problem når du har 2 diske
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
24. august 2007 - 21:03 #4
Korrekt. Jeg har nu fået Insert op at køre på PC'en.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2007 - 21:14 #5
Mangler du hjælp ??
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
24. august 2007 - 21:24 #6
Det næste trin er at få overført data fra disk 1 til disk 2. Hvordan gøres dette? Kan det lade sig at selektivit vælge, hvad man ønsker at have med på disk 2?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2007 - 21:29 #7
Ja ! det bedste ville være at du ringede til mig, hvis du ikke vil det må vi jo forsøge med skriveriet
Klik det primitive browservindue væk -> højreklik på blå skærm -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i konsollen skriver du fdisk -l  -> enter

Bemærk du kører med UK-tastatur, det jeg sætter i parantes er tastekombinationen (- (bindestreg) = + eller shift + ?)

Hvad siger outputtet?` Hvor skal dine data placeres ? hvor ligger de nu ??
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2007 - 21:35 #8
Din SATA disk hedder /dev/sda - partitionerne /dev/sda1 mv.

Din IDE disk hedder /dev/hda - partitionerne /dev/hda1 mv.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
24. august 2007 - 22:23 #9
Min data ligger i sata-disken nærmere bestemt skrivebordet. De pågældende filer skal overføres til IDE-disken. SATA-disken er iøvrigt partitioneret i to.

Har du et bud på, hvorfor jeg ikke kunnne fuldføre windows installationen som ovenstående beskrevet?

Nå, men jeg tror jeg vil gå videre med det i morgen - sove tid nu.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 11:40 #10
Jeg er tilbage igen og har tid til resten af dagen,jeg krydser fingre for at du har tid i dag.

Output:

dev/sda1  (system:) hpfs/ntfs
dev/sda2            w95 ext´d (lba)
dev/sda5            hpfs/ntfs

dev/hdc1            sfs
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 14:40 #11
Jeg har tid efter 16:00 - det er vigtigt at du meddeler mig om du vil ha hjælp i dag, jeg tager på ferie i morgen
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 14:50 #12
Ja tak, jeg er parat til dine instrukser til den tid
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 16:56 #13
Hvis du har mulighed for at køre i netværk (ej trådløs på den syge vil det være det letteste, men ikke nødvendigt) -> søt kablet i netkortet (hvis muligt) -> boot op på INSERT -> tast F2 straks du bliver spurgt (ved boot) og skriv
insert lang=dk ->
og meld tilbage (Du kan se UK tastatur på http://www.helgec.dk/keyboard.jpg)
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 16:59 #14
Iflg outputtet er der ikke fundet nogen IDE disk på computeren
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 17:34 #15
Ok Du mangler åbenbart ikke hjælp
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 17:46 #16
JO jo :(

Jeg har lige forbundet de to computer gennem routeren med kabel, og er nu inde i INSERT.

Hvad er  hdc1?

Jeg spørger af uvidenhed da jeg er newbie på det her område.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 17:55 #17
Højreklik på den blå skærm -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i konsollen skriver du
cd /mnt -> enter
og derefter
ls -l  -> enter
hvad siger outputtet ??
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:05 #18
cd/mnt ---->  no such file or directory

ls -l
drwxrwx----3 root root 25 apr  6  2005  GNUstep
drwxr-xr-x 2 root root  3 jun    20 2006  bin
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 18:07 #19
Dett er vigtigt at du skriver præcis som jeg angiver
cd /mnt -> enter  (husk mellemrum efter cd )
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:13 #20
lrwxrwxrwx 1 root root 10 aug 26 17:39 hda -> /media/hda
drwxr-xr-x 2 root root 1024 aug 26 17:39 hdc
drwxr-xr-x 2 root root 1024 aug 26 17:39 hdc1
drwxr-xr-x 2 root root 1024 aug 26 17:39 sda1
drwxr-xr-x 2 root root 1024 aug 26 17:39 sda5
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 18:21 #21
Skriv
ifconfig  -> enter

hvad er ip-adressen 192.???.??.??
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:24 #22
inet address: 192.168.0.145 Bcast: 192.168.0.255
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 18:29 #23
skriv
ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/sda1  -> enter
ntfs-3g /dev/sda5 /mnt/sda5  -> enter
mount /dev/hdc1 /mnt/hdc1  ->  (det er muligt du får en fejlmelding ved sidste kommando - den tid den sorg)
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:34 #24
Der kom ikke nogen melding efter hver kommando
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 18:35 #25
Højreklik på blå skærm -> system -> start SSHD -> password 1234 -> retype 1234

Sæt dig over til din raske computer -> download og installer http://www.helgec.dk/winscp.zip -> start programmet -> Host = 192.168.0.145 -> user = root -> password = 1234 -> login -> skift til mappen /mnt, her ligger dine partitioner sda1 - sda5 - hdc1 og du kan nu kopiere fra din raske computer
Jeg er tilbage efter 19:30
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:36 #26
er det meniningen at der skal stå ---> :/wnt # ---> når jeg skal indtaste noget?
hvis ja så behøver du ikke at svare på dette.
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:40 #27
den vil set ikke lad mig taste noget ind i SSHD
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 18:41 #28
den vil slet ikke lade mig taste noget ind i SSHD vinduet
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:00 #29
Sludder - du kører Linux her vises der ikke noget password fjenden lurer overalt -
du skriver 1234 -> retype -> og så kører det
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:04 #30
RETTELSE
du skriver 1234 -> enter -> retype -> enter, og så kører det
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:05 #31
Når SSH er oppe at køre skal du ikke længere arbejde med INSERT resten foregår fra Windows
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 19:30 #32
Det mærkelige er at jeg ikke kan bruge keyboardet til at taste ind i SSH...?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:32 #33
Kære ven - du kan ikke se det du taster gør nu hvad jeg skriver
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:34 #34
Jeg går ud fra at du taler om SSH på INSERT ??
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 19:34 #35
Sorry, passwords do not match
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 19:36 #36
efter 5. gang tror jeg det virkede...vinduet forsvandt er det korrekt
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:37 #37
YES ! og fis så over til Windows maskinen, jeg skal tidligt i seng, rejser på ferie i morgen tidlig
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
26. august 2007 - 19:45 #38
Network error: connection timed out

jeg prøver at dobbelt tjekke  SSHD

Men du må have en god rejse, og tak fordi du hjalp mig så langt.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 19:48 #39
Ring  26926825
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2007 - 20:34 #40
Download KNOPPIX V5.0.1    http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2007 - 21:44 #41
Noget nyt ?
Avatar billede ioi20c0iv Nybegynder
28. august 2007 - 09:34 #42
Jeg fik reddet al data, hvilket var det vigtigste og tusind tak for det. Jeg formaterede (FAT32) en gammel HDD ikke i INSERT, men i KNOPPIX, hvor der var noget der hed QPARTED, og her gik det hurtigere end i GPARTED. Den samme procedure anvendte jeg for SATA(n), djævelen personificeret, C-drev hvor windows var installeret.
Efterfølgende gik jeg i gang med en WIN installation her blev jeg bedt om at gå tilbage til NTFS. Ved midnat var jeg færdig med en stor bunke opdateringen til WIN.
Så langt så godt, mit næste trin var at installere et program (inkl. drivers) der hedder CATALYST til at styre mit grafikkort og de to forbundne skærme. Efter det gik det galt, da jeg genstartede fik jeg samme fejlmelding som tidligere beskrevet.
Min eneste løsning var at geninstallere WIN, hvilket jeg gjorde, og derefter gik jeg i seng.
Her til morgen det første jeg gjorde var at tjekke HDD for fejl. I kommandoprompten skrev jeg CHDSK, men der var ingen fejl. Det jeg sidder og tænker på nu er CATALYST hmmm kan den være skyldig. Hvis det samme gentager sig så må jeg vel overveje at skifte grafikkort til NVIDIA. Nå, jeg må hellere få noget morgenmad.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2007 - 11:49 #43
Jeg kender godt QPARTED, men programmet har taget røven på mig utallige gange når jeg har forsøgt at bruge det til at flytte partitioner med, derfor har jeg blacklistet programmet
Godt det kører for dig, jeg lægger et svar