Avatar billede fun22 Nybegynder
23. august 2007 - 17:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pæn url

Hej

Pt har jeg en url der ser sådan her ud:

www.mitsite.dk/default.asp?Vis=Bruger&SvendBent

Kan man ikke lave det om så den kan tilgåes med:

www.mitsite.dk/SvendBent

eller sådan noget...?
Avatar billede w13 Novice
23. august 2007 - 17:53 #1
"/SvendBent" indikerer, at det er en mappe, der hedder SvendBent, så det kan du ikke. Men da "www.mitsite.dk/default.asp" alligevel tolkes som "www.mitsite.dk/", kan du bare skrive: www.mitsite.dk/?vis=bruger&nogetandet=svendbent
Avatar billede nielle Nybegynder
23. august 2007 - 17:59 #2
Det er noget dit webhotel skal understøtte - spørtg dem om de har url-rewriting.

Hvis de har det, så kan du sagtens gøre det som du spørger efter. Det kan imidlertid ikke laves rent i ASP.
Avatar billede softspot Forsker
23. august 2007 - 18:00 #3
Hvis du skal gøre det i ASP 3.0 og tidligere, så er du nok nødsaget til at skulle installere et IISAPI-filter, der kan fortolke adresserne for dig. Hvis det nu havde været ASP.NET, kunne du have lavet et module som kunne omsætte adressen når den "ramte" serveren, eller en requesthandler som fanger alle request (eller en delmængde af dem).

Det kan simuleres i ASP ved at du laver en virtuel mappe for hvar side du gerne vil kunne kalde som du siger, men det er vist ikke særlig anvendeligt i praksis... :)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. august 2007 - 18:59 #4
Kunne han ikke også bar oprette en mappe for hver bruger der indeholder én index-fil, der stiller om til den anden side?
Avatar billede nielle Nybegynder
23. august 2007 - 19:17 #5
Det ville virke den aller føste gang, men lige så snart en bruger klikker på et link er problemet tilbage igen.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. august 2007 - 19:20 #6
Jae, det er rigtigt, men det var da en simpel løsning? Et okay alternativ vil jeg da påstå - hvis ikke der er mulighed for det andet som er blevet foreslået :-)
Avatar billede hansen Nybegynder
23. august 2007 - 19:56 #7
Hej

Der er en måde at gøre det på uden at benytte sig af diverse komponenter, custom 404-error pages kan klare det.
Ulempen er at diverse søgemaskiner ikke er glade for at blive viderestillet til andre sider og nogle gange stempler din side som "søgemaskinespammer".

Se evt. eksempel her, http://evolvedcode.net/content/code_smart404/guide-rewrites.asp
Avatar billede cpufan Juniormester
23. august 2007 - 22:15 #8
en simpel løsning hvis det blot er for at få en pæn url.

i din default.asp eller index.asp - altså din mappestartside
har du blot:

<%
for each itemx in request.QueryString()
response.redirect(itemx)
next
%>

så kan din url se sådan ud:

www.mitsite.dk/?SvendBent