Avatar billede simit. Nybegynder
06. juni 2001 - 17:53 Der er 7 kommentarer

forskel på webserver og proxy

se her http://www.eksperten.dk/spm/79279
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. juni 2001 - 17:55 #1
Det er vel i praksis det samme, men det kommer lidt an på hvordan du opfatter ordet. En proxyserver kan være en server der deler internettet ud til computere, kan fungere som firewall og meget andet.
En webserver kan hoste hjemmesider o.s.v.

/vh
Simon
Avatar billede simit. Nybegynder
06. juni 2001 - 17:57 #2
med en webserver kan man ikke dele en internet forbindelse med andres pc\'er?
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. juni 2001 - 18:10 #3
Nej, det kan man ikke. En webserver er i ordets rette betydning en server, der har hjemmesider, eller filer liggende, som klienter rundt omkring i verdenen kan downloade/se.

/vh
Simon
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. juni 2001 - 18:10 #4
Eller jo, det kan du vel godt, hvis du du installerer både proxy og webserver på samme server. Det kan godt lade sig gøre.

/vh
Simon
Avatar billede dar Nybegynder
06. juni 2001 - 18:24 #5
Man kan jo faktisk også lave en php/asp/cpi/perl/noget andet-fil der læser en eller anden fil ude fra nettet og videresender denne til ham der vil læse filen. Dette kræver også lidt speciel opsætning men fuck det.
Avatar billede burningice Nybegynder
06. juni 2001 - 21:14 #6
dar>> det er præcis det som MS proxy 2.0 gør.
Jeg undrede mig lidt over at den kærvede at IIS var installeret for at virke, så jeg undersøgte sagen nærmere. Det lader til at den bruger webserveren til at requeste sider fra nettet og sende dem videre til brugeren!

kort fortalt, IIS er en webserver, MS Proxy 2.0 er en proxy server, men kræver IIS for at virke! Se evt. mit spm her http://www.eksperten.dk/spm/76710
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. juni 2001 - 12:23 #7
Det kan godt være at jeg har misforstået princippet, men her er hvordan jeg forstår sammenhængen
Når en bruger skriver en webadresse i sin browser, hentes siden fra en webserver. Hvis der er en proxy server i drift et eller andet sted på vejen mellem brugerens browser og webserveren, vil den side brugeren spørger på blive opbevaret midlertidigt på denne proxy. Skulle en anden bruger i samme netværk som den sidste bruger spørge på denne side, vil han få den leveret fra proxy serveren og ikke den oprindelige web server.
Hvis du opsætter en proxy server i dit eget netværk, opnår du en hastighedsforøgelse på de sider der forespørges meget: Disse bliver da hentet lokalt, istedet for at hente den ude på nettet

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk