Avatar billede eosfae Nybegynder
20. august 2007 - 13:15 Der er 6 kommentarer

SUSE 9.2 Live CD og USB disk

Jeg sidder lige med en Acer computer, som har kørt med XP, men som af en eller anden grund er crashet (surprise surprise...). Problemet er, at der ligger nogle filer på denne herrens Acer, som ejeren gerne vil have fat i. Derfor har jeg smidt en SUSE Live CD i og bootet fra den. Det går fint nok med at mounte Windows systemet på /dev/hda1. Jeg kan også fint læse indholdet, men ikke åbne filerne. Derfor vil jeg gerne flytte dem over på en USB disk, for siden at åbne dem på et andet system. Problemet er bare, hvordan jeg får adgang til USB disken. Jeg har prøvet plug/un-plug i en evighed uden at den dukker op på Desktoppen. Den er vist aktiv, fordi den blinker når jeg sætter den i. Har prøvet at lede i proc/bus/usb og dev/usb men der var den ikke.

Hvor finder jeg denne USB disk?
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2007 - 13:28 #1
Brug INSERT Live-cd http://www.helgec.dk/insert.iso - boot op på skiven og flyt filerne med SSH - se evt. http://www.eksperten.dk/spm/792279
Avatar billede eosfae Nybegynder
20. august 2007 - 15:08 #2
Netværksforbindelse er ikke en mulighed...

Problemet består nok mere i, hvordan man kan tilgå USB stick'et fra terminalen...
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2007 - 15:51 #3
Hvad ligger der i /mnt ???
Avatar billede eosfae Nybegynder
20. august 2007 - 16:20 #4
Nada!

Systemet kan åbenbart ikke læse USB sticket alligevel. Dmesg viser i hvert fald ikke noget livstegn derfra. Har også forsøgt at mig med "mount -t vfat /dev/sda /home/linux/usb" men så kommer følgende fejl: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda, or too many mounted file systems.

Må nok klare det med et crossover kabel og Samba...
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2007 - 16:29 #5
"mount -t vfat /dev/sda /home/linux/usb" Er du sikker på at det ikke er NTFS ??
Avatar billede eosfae Nybegynder
20. august 2007 - 16:31 #6
Det er selvfølgelig NTFS men fejlen er den samme :)