Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 12:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

IDE HD formatteret, men partition table corrupt

Hejsa!

FDISK afslører at der er både primær og udvidet DOS partition. Den primære bruger 100% af diskpladsen. Den udvidede bruger 3% og fylder -2 (minus to) MB. Jeg kan ikke slette eller oprette hverken primær eller udvidet partition eller logiske drev.
Hvis man booter med win98 startdisk, kan FDISK slet ikke accesse disken. En gammel DOS 5.0 FDISK kan godt vise det nævnte. "Format", "FDISK /mbr" og "SYS C:" kan godt køres, men hjælper ikke.
"format /s" kan ikke køres. Der kan bootes fra HD, læses til og fra HD, kopieres og slettes filer o.s.v. uden problemer.
Any ideas???
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 13:00 #1
Jeg glemte at sige, at FDISK fra LINUX boot diskette siger "partition table corrupt", FDISK fra win98 bootdisk siger "fejl ved læsning fra drev", men først efter at det er konstateret at "computerens harddisk er større end 512 MB, vil du.....o.s.v."
:-) Lars
Avatar billede gnarf Nybegynder
01. december 1999 - 13:09 #2
Kan linux fdisk heller ikke slette samtlige partitions og så få rettet fejlen???

Ellers lyde det som om du har prøvet alt undtagen en low-level-format, og det er vist ikke noget man kan anbefale normalt. Der er andre der ved mere end mig, men det er vist sikkert nok hvis det er en scsi disk.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 13:26 #3
linux fdisk kan slet ikke se disken. Low level format kan ikke gøre skade, da disken i øvrigt er helt tom, men jeg kan heller ikke komme ind i bios. Det er en gammel Compac deskpro 50M (486'er). Er der nogen der ved hvordan man kommer i bios på denne?
Avatar billede cheese Nybegynder
01. december 1999 - 13:33 #4
Prøv at trykke delete når den booter. Hvis den ber`om password skriver du 123456...osv.

Prøv først low level format. Hvis det ikke kan lade sig gøre må du prøve at bruge partition magic - programmet er ikke freeware men mon ikke du kan låne det et sted..

Mvh. Cheese
Avatar billede Slettet bruger
01. december 1999 - 15:26 #5
Som sagt: jeg kan ikke komme i bios. Delete, diverse F-taster, und so weiter ER prøvet.
Der er sikkert en eller anden simpel måde, ...som kun er logisk for Compac teknikere..??!!
:-) Lars
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
02. december 1999 - 10:45 #6
Hvis jeg husker rigtigt er du oppe imod en softwareBIOS, jeg mener at det er F10.
Du kunne og prøve Fdisk /mbr.
Avatar billede cheese Nybegynder
02. december 1999 - 12:25 #7
Jeg mener nu at det er F12.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 1999 - 12:31 #8
>>midgaardsorm:
fdisk /mbr kan godt køres, men gør ingen forskel.

F10 virker ikke !
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
02. december 1999 - 12:38 #9
Ok, jeg undersøger lige sagen for dig, vender tilbage !!!
Avatar billede Slettet bruger
02. december 1999 - 12:50 #10
Tak...venter tålmodigt!
:-) Lars
Avatar billede gnarf Nybegynder
02. december 1999 - 13:20 #11
Hvad med at downloade partition magic ?

Det virker vist i 30 dage. Jeg har før haft det i en dos version som kunne ligge på en diskette, den kunne rette de fleste ting....
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
02. december 1999 - 13:22 #12
Jeg har nu undersøgt det !!! *GG*

Du skal trykke F10 eller F12, under optællingen af ram eller når der kommer en firekant i øverste højer hjørne !!
Så kommer du ind i en menu, men for at komme helt ind skal maskinen lige genstarte og så skal du IKKE trykke på noget !! Det skulle være det !!
Avatar billede sjensen Nybegynder
06. december 1999 - 16:59 #13
Glem Bios på Compaq maskinen. Du kan alligevel ikke lowlevel formattere disken derfra.

Hvis ikke FDISK fra dos 6.22 virker er der kun en vej> DiskManager eller Disked

Jeg har begge som dosversioner så bare sig til (emailadr.) så sender jeg dem asap.

sjensen
Avatar billede Slettet bruger
19. december 1999 - 10:38 #14
>sjensen: vil meget gerne have de nævnte programmer.
E-mail: lars.paulsen@freeweb.dk