Avatar billede cow-tilter Nybegynder
17. august 2007 - 17:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Haltende DHCP på TDC router

Jeg har et hjemmenetværk bestående af 2 stationære og to bærbare. Alle er koblet til en Efficient Networks router (hedder vist SpeedStream 5781) fra TDC (har erhvervs abonnoment). Problemet består i at de to bærbare ikke kan komme på nettet, men har tværtimod "begrænset eller ingen forbindelse". De bærbare kan dog godt finde hinanden på netværket. De stationære computere har derimod ingen problemer.

De bærbare får blot tildelt en skod ip (a la 169.254.xxx.xxx), mens de stationære for en ordenlig 192.168.1.xxx ip. Alle computere er sat til at hente ipadresse automatisk. Styresystem er win xp.

Det mærkelige er nu at hvis en af de stationære har trafik over nettet, og man samtidig kobler en af de stationære på, så fungerer det fint. Man kan så slukke den stationære igen og det kører fortsat fint fra den bærbare (indtil den genstartes...).

Jeg har prøvet at give computeren fast IP og DNS som specifikeret fra TDC, men det hjælper ikke på problemet, og det er ærlig talt en smule irriterende at skulle starte en af de stationære hver gang man skal bruge de andre.

FOr at give hele problemstillingen et twist, har jeg nu prøvet at sætte et accespoint til routeren, men her opstår samme problem. Accespointet kan ikke findes fra de kablede computere, men den kan godt ses hvis man benytter trådløs forbindelse. Her uddeles der igen skod ip'er, og internettet er stadig ikke tilgængeligt.

Nogen idéer?
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. august 2007 - 11:30 #1
kør ned til TDC erhvervscenter og ombyt din router, du kan også drible ned og købe din egen router.

en zywall 2+ er et godt alternativ med glimrende firewall til mindre netværk. den koster derefter men så har du til gengæld også selv magten ...
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
19. august 2007 - 17:03 #2
Ok, så kom jeg på nettet igen. I min iver efter at løse problemet resettede jeg routeren, i den faste overbevisning at tdc indstillingerne ville blive hentet fra nettet. Det er ikke tilfældet, så derfor har jeg en ubrugelig router, og er blevet nødt til at koble computeren direkte på modemet. Jeg har dog snakket med tdc, og de sender en ny router. Så må vi se om ikke det virker.

Hvis ikke bliver det enten et accespoint tdc kan sige god for, eller en ny router.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
19. august 2007 - 17:04 #3
Tak for svaret, jeg holder lige spørgsmålet åbent til jeg får den nye router og prøver det af, hvis der skulle være supplerende spørgsmål.
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. august 2007 - 18:08 #4
mit forslag ville være, at købe en trådløs router ... evt noget zyxel p335u eller des lignende ... de kører godt ... også kan du også selv konfigurere dit udstyr hvis det er nødvendigt...

men du har nok en fast IP-adresse og den skal nok indtastes i routerens WAN-opsætning.
dvs du har en wan-ip, wan-subnet og wan-gateway
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
21. august 2007 - 16:12 #5
Så kom erstatningsrouteren, og det hele spillede ved første forsøg. Jeg tror bare at jeg beholder denne opsætning. Jeg har ikke det store behov for at kunne åbne porte osv. Men smider du ikke lige et svar juleulv?
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. august 2007 - 17:05 #6
det gør jeg da bare :-)