Avatar billede kaydk Nybegynder
17. august 2007 - 15:48 Der er 12 kommentarer

Forskel på NAV, AX, C5?

Hej, jeg har læst rundt omkring, men kan ikke rigtig finde forskellen på MS Dynamics NAV, AX og C5? Er forskellen hvor avanceret systemerne er?

Og hvilken er "bedst"?
Avatar billede jop... Nybegynder
17. august 2007 - 15:51 #1
Det kommer jo helt an på dine krev til ERP-systemet?

Kan du ikke give en lidt bedre beskrivelse af hvad det skal bruges til?
Avatar billede kaydk Nybegynder
17. august 2007 - 15:57 #2
Jeg skal ikke bruge det. Men jeg kunne godt tænke mig at kende forskellen. Kan du fortælle, hvad det ene er stærkere til i forhold til det andet?
Avatar billede amtoft Novice
17. august 2007 - 17:08 #3
Umiddelbart er rækkefølgen

C5
NAV
AX

Altså når man ser på den størrelse af virksomhed der bruger programmet.
Avatar billede mariaf Juniormester
17. august 2007 - 21:37 #4
Nok mest fordi det (også) er rækkefølgen på prisen. NAV er noget dyrere at starte op på end C5, og AX er rigtig dyr. Udgangspunktet var oprindeligt at C5 er til små virksomheder (under 500 ansatte), mens NAV og AX er til hhv. mellemstore og store virksomheder.
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
18. august 2007 - 11:29 #5
Dette spørgsmål har også min store interesse. Særligt i forbindelse med jobsøgning/-samtaler. Her er der ofte krav om kendskab til nogle af disse programmer. Selv er jeg rimelig velbevandret i C5. I fald at der i forbindelse med en ny stilling stilles krav om kendskab til enten NAV eller AX, er man så "stærk" nok via sit kendskab fra f.eks. C5 til at kunne klare disse programmer også, og kan man tillade sig at bruge dette udsagn i forbindelse med en jobsamtale.

Kort sagt:
Ligner programmerne hinanden så meget, at det ikke gør den store forskel.
Avatar billede amtoft Novice
18. august 2007 - 11:46 #6
Til Dorthe

Jeg kender dem faktisk ikke så godt at jeg kan sige om C5 og AX ligner hinanden, - de to er jo tilbage fra samme side af familien (Damgaard) hvorimod NAV er et gammelt Navsion produkt. Så de to grene af den nu sammenbragte familie ligner ikke hinanden.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. august 2007 - 12:49 #7
Hej Dorthe. Jeg har kendskab til NAV. Så hvis du fortæller lidt C5, så kan jeg fortælle det jeg ved om NAV, så håber vi der er en som kan sige noget om AX :).

NAV er et program bestående af følgende moduler:

Økonomistyring: finans, debit/kreditorstyring osv.
Salg og marketing: ordrebehadnling, lager og priser osv.
Køb: Planlægning, ordrebehandling
Lager: Odrer og kontakter, vareekspedition
Resourceplanlægning
Personale
Adminstration

Udviklingsmiljøet bygger på tre grundlægger ting: Tabeller, form og rapporter - sikkert ligesom AX og C5?

- Man kan designe rapporter der hiver interessante data ud af tabellerne
- Man kan lave forms som man kan indtaste og hive date ud fra tabellen

Ex på avancerede ting man kan lave:

- Fx. få en e-handel hjemmeside til at snakke direkte med navision databasen
- Udvikle avancerede forms, fx. et kasseapparatet ved forretningerne
- Interagere med en barcode scanner

Og så duer NAV over netværk. Dvs. flere klienter kan koble på den samme base.

NAV programmeres i C/AL (vist lidt Pascal lignende). Det svære i NAV udvikling er ikke at skrive koderne, men at forstå hvordan NAV er bygget op, og programmere de forskellige knapper, trigger mv. til at opføre sig fornuftigt og som man vil have det.
Avatar billede mariaf Juniormester
18. august 2007 - 19:36 #8
Jeg kunne skrive nøjagtigt det samme om C5, så forskellen ligger ikke så meget i hvad de kan som i hvordan de fungerer i dagligdagen. I øvrigt købes alle 3 programmer i moduler, så på den måde er de "ens".

Kan man C5 er det ikke som at kunne NAV eller Axapta. Jeg har siddet med både C5 og Axapta som bruger, og de er vidt forskellige. Det NAV jeg har set og også været forskellig fra de to øvrige.

Rent kodemæssigt er AX objektorienteret, hvilket NAV og C5 ikke er.
Avatar billede kaydk Nybegynder
18. august 2007 - 19:53 #9
hvilket sprog bruger AX?
Avatar billede jop... Nybegynder
19. august 2007 - 10:14 #10
Det bruger ikke samme sprog som C5 og XAL i hvert fald.

Kan bare ikke huske hvad det hedder.
Avatar billede torben-r Nybegynder
23. august 2007 - 18:38 #11
Man kan ikke sige at det ene program er bedre end det andet - det kommer helt an på virksomhedens behov.

Men der er forskellige målgrupper for de tre programmer:

C5 er for mindre virksomheder
NAV er for de mindre og mellemstore virksomheder
AX er for de mellemstore og store virksomheder
(og der findes selvfølgelig masser af eksempler for det modsatte, men det er MBS's positionering)

C5 findes kun i Danmark og nogle østeuropæiske lande.
NAV og AX findes i mange lande.

NAV er stærk inden for handel og service.
AX er stærk inden for produktion.

og så videre.....
Avatar billede autumn Nybegynder
21. september 2007 - 14:42 #12
kaydk skrev:
>hvilket sprog bruger AX?

AX bruger X++ som ligger sig op ad C#