Avatar billede jthom Nybegynder
16. august 2007 - 13:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dropdown der skal indsnævre valgmuligheder i en ny dropdown

Hej,
for at forklare ovenstående lidt så har jeg en dropdown menu med 6 valgmuligheder. Når man vælger en af disse så skal man få et defineret antal nye muligheder i en understående dropdown menu..

f.eks

dropdown A
valg...

dropdown b
Valg...
a1
b1
c1
d1
e1
f1
g1

hvis man vælger valg 1 i dropdown a så skal man få mulighed for at vælge a1 til f.eks d1 i dropdown b menuen...

hvis man vælger valg 2 i dropdown a så skal man få mulighed for at vælge a1 til f.eks f1 i dropdown b menuen...

Forståeligt ?
Avatar billede excelent Ekspert
16. august 2007 - 15:17 #1
du skal bruge INDIREKTE(celleadresse på din første dropdown) under kilde
Avatar billede excelent Ekspert
16. august 2007 - 15:32 #2
eks.:
.....A.........B........C.......D.......E.......F...
1] Valgx.....Valg.1...Valg.2..Valg.3..Valg.4..Valg.5
2] Valg.1    a1    a2    a3    a4    a5
3] Valg.2    b1    b2    b3    b4    b5
4] Valg.3    c1    c2    c3    c4    c5
5] Valg.4    d1    d2    d3    d4    d5
6] Valg.5    e1    e2    e3    e4    e5
            f1    f2    f3    f4    f5

marker A2:A6 navngi Valgx
marker B2:B7 navngi Valg.1
marker C2:C7 navngi Valg.2
osv
altså de værdier du vil have frem når du vælger Valg.1 i dropdown1
skal stå i B2:B7

hvis du indsætter dropdown i celle B13
skrives under kilde: =Valgx
hvis du indsætter dropdown i celle D13
skrives under kilde: =indirekte(B13)
evt. ingen flueben i ignorer tomme
Avatar billede jthom Nybegynder
17. august 2007 - 09:54 #3
Hej,

jeg kan godt se logikken i den men er ikke med på det med at navngive rækkerne.  Kunne du evt. sende et test-ark med et eksempel som ovenstående...så er points dine.

min mail-adreese er jt@dandial.dk
Avatar billede jthom Nybegynder
17. august 2007 - 12:02 #4
du behøver ikke - har gennemskuet det. Gider du besvare denne - så får du dine point.

MvH

Jakob
Avatar billede excelent Ekspert
17. august 2007 - 15:39 #5
ok
går ud fra du er med på at de områder jeg anvendte blot var et eks.
og at du kan vælge områder hvor som helst i din projektmappe

hvis du kun har få valg i den første dropdown, kan du i stedet for
en liste i arket også indsætte dem direkte som kilde - fx. :
Valg.1;Valg.2;Valg.3 osv. blot indsæt et semikolon imellem
Avatar billede jthom Nybegynder
20. august 2007 - 08:20 #6
Jeps - det var jeg klar over... Jeg oprettede det dog som i dit eksempel - jeg havde mange valg i første dropdown som var tilknyttet forskellige antal muligheder i dropdown 2...

Fortsat god dag...

Jakob