Avatar billede zuiq Nybegynder
16. august 2007 - 11:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Program scheduler

Hey folk,

Kender nogen af her et program eller en funktion der kan starte et program hver dag f.eks. kl. 6 om morgenen?

Selvfølgelig kun når computeren er tændt :)

Håber i kan hjælpe.

Mvh.

Mads Viktor.
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. august 2007 - 12:08 #1
Hejsa
Idet jeg går ud fra, at du bruger OS X, så er svaret: cron
Det er et unix-program, der er bygget ind i systemet.
Du får adgang til det gennem Terminalen, og skal have oprettet relevante "scripts" til det at udføre.
Åbn Ternminal og skriv "man cron" (udelad gåseøjne)
Så er der forklaring på det. Og der er sikkert noget fint brugergrænseflade til det et sted. Spørg google eller versiontracker.com.

PS bruger du OS 9, så kan du prøve at google på cron og OS 9.

Mvh Sebastian
Avatar billede zuiq Nybegynder
16. august 2007 - 12:33 #2
Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det virker.

Hvis jeg f.eks. gerne vil åbne lort.dmg som ligger i / hver 6. dag kl. 06 - hvordan gør jeg så?

Jeg har OS X 10.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2007 - 14:03 #3
Måske kan denne hjælpe dig:
http://www.abstracture.de/projects-en/cronnix
Kommandoen, der skal udføres hedder nok
open lort.dmg
hvis det er det du vil. Bemærk hvilken user, der udfører den.
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. august 2007 - 15:55 #4
Hejsa
crontab - er den rigtige kommando, beklager:
Jeg antager, at du er logget ind som den bruger, der  skal have jobbet udført.
I Terminalen skriver du så, og efterfølger med [retur]
crontab -e

Derefter skriver du flg linie og afslutter ved at trykke  ":q"
* 6 * 1,7,13,19,25,31 * * open /lort.dmg

Det er lidt nemmere, at få den til at gøre det hver mandag f.eks.

crontab -e
* 6 * * * 1 open /lort.dmg

Syntaksen finder du med man crontab ;)

Editoren, som du skal skrive kommandoen i, er formodentlig vi, og den er lidt mærkelig at finde rundt i, som du jo blandt andet ser med kommandoen til at lukke din indtastning; men "man vi" kan nok hjælpe dig ;)

Og ellers, ja så brug CronniX, der også er på dansk ;)

/Sebastian
Avatar billede zuiq Nybegynder
17. august 2007 - 16:37 #5
Hey sd8220, tak for svaret.

Jeg har indtil videre istedet valgt at bruge iCal til at trigge åbningen af mit program - det er hellere overskueligt :)

Men jeg overvejer stærkt at bruge din metode på et senere tidspunkt.

Forresten, bare hvis du umiddelbart kan svare. Hvordan åbner man en fil i terminal? hehe jeg kender intet til shell el. lign :)

Mads Viktor.
Avatar billede sd8220 Seniormester
17. august 2007 - 16:51 #6
Hej igen
Nå ja, iCal kan selvfølgelig - det kunne jeg jo egl godt have fortalt dig, hvis jeg havde tænkt i de baner.

Jo i Terminalen skriver du bare "open fil" [uden gåseøjne og efterfulgt af retur), så åbner den i det tilknyttede program, og skriver du en mappes navn  i stedet, vil der åbne sig et Findervindue. HAr du brug for at åbne i andet end det tilknyttede program, skal du bare bruge en option (prøv med "man open"  ;))..
Du kan også åbne programmer med "open -a programnavn.app" (mener syntaksen er sådan).
/Sebastian
Avatar billede zuiq Nybegynder
03. september 2007 - 16:06 #7
Hey! Hvorfor kan jeg ikke bruge fanebladet "intervaller" i Cronnix? der står "Dette er et ikke-fungerende faneblad"?
Avatar billede zuiq Nybegynder
03. september 2007 - 17:09 #8
ellers - hvordan skriver jeg direkte i crontab at den skal åbne et program f.eks. hver dag kl. 06?
Avatar billede zuiq Nybegynder
03. september 2007 - 17:10 #9
(jeg dropper iCal, da det er for ustabilt)